ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות מקומי.קום The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 RoadShow Event 23 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot TechTLV2024 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי

The Big e

כפיים לצמיחה המסחררת של המסחר המקוון, אבל

תנו לזבן האומלל בחנות הריקה-כמעט עוד רגע לפני שהוא נשמט מהעגלה הגלובלית המסחררת. דברים של מו"ל כלכליסט בוועידת כלכליסט

יואל אסתרון 09:4105.06.17

נכנסתי לאחרונה, לראשונה זה שנים, לחנות בגדי הגברים החביבה עלי במנהטן, Brooks Brothers. הנרי סנדס ברוקס הקים את החנות הראשונה שלו בשנת 1818. לפני כמעט 200 שנה. החנות במדיסון אווניו הייתה הפעם ריקה, והזבן המובטל טס אלי במהירות על קולית. זה לא אומר שהם בצרות. גם הדינוזאור הזה למד למכור אונליין, עם בינה מלאכותית שלומדת את הלקוחות ומציעה להם פריטים מתאימים ללא הרף, לפעמים יותר מדי. אם לשפוט לפי קבוצת המדגם של משפחת אסתרון, אנחנו קונים יותר, לא פחות, מאז שיש לבינה שלהם, שאני קורא לה בחיבה "בינה" את כרטיס האשראי ואת הכתובת למשלוח וכל השאר.

 


 

המספרים של צמיחת ה-e-Commerce מדהימים. אמריקה כרגיל מסמנת את הדרך והכיוון. 80 אחוז מהאמריקאים עשו קנייה אונליין בחודש האחרון. למעשה יותר ממחצית האמריקאים כבר מעדיפים לקנות אונליין. וכמובן שהמיליניאלס קונים אונליין יותר מההורים שלהם. 67 אחוזים מהמיליניאלס מעדיפים אונליין. ה-e-Commerce כובש את אמריקה ואת העולם, ולמרות שהמספרים בישראל נמוכים יותר, אפשר להניח שגם הישראלים ידביקו את הפער בשנים הקרובות.

 

כשהייתי ילד התפעלתי מהרעיון שמאות טונות של מתכת מתרוממות באוויר בצורת אווירון. אני עדיין מתפעל מזה שיזם צעיר ורעב בהודו יכול למכור ברשת את המוצרים שלו לאמריקני השבע בניו יורק, ונשים בדואיות יכולות להציע את האריגים הנפלאים שלהם לנשות מילאנו המסוגננות. הטכנולוגיה מאפשרת לפתוח ערוצים חדשים, נוחים ומהירים של מידע ושל מסחר. היא בוודאי יכולה לסייע להקטנת האי-סימטריה של המידע בין בני אדם ברחבי הגלובוס ובכך להקטין את האי-שוויון בעולם. אז אני בעד, כמובן שאני בעד.

מתי לאחרונה הלכתם לקניון בשביל קניות? מתי לאחרונה הלכתם לקניון בשביל קניות? צילום: אימג'בנק, thinkstock

 

אבל, בואו לא נשכח גם את המוכר עם המבט האומלל והעייף לעבר התימהוני שעדיין מטריח את עצמו לחנות. חנויות בארצות הברית נסגרות בקצב מסחרר. לפי דיווח ב-NBC אתמול, 1,000 חנויות נסגרו בארצות הברית בשבוע החולף. אלף. בשבוע. לפי נתוני משרד העבודה האמריקאי שפורסמו ביום ששי האחרון חנויות הכלבו והקמעונאיות פיטרו בשנים עשר החודשים האחרונים כ-45,000 עובדים. מנגד חברות ה-e-Commerce הוסיפו באותה תקופה רק כ-28,000 משרות. הדלתא השלילית הזו רק תגדל.

 

ברור שה-e-Commerce עושה לקניונים את הדיסראפשן שהקניונים עשו לרחוב הראשי במרכזי הערים לפני כמה עשורים. אפילו וורן באפט הכריז בכנס האחרון של ברקשייר-הת'וואי על מותו של המסחר בחנויות. כלומר, בעוד שבני אדם מרהט ועד מומבאיי עולים על העגלה הגלובלית, יש בני אדם שנופלים מן העגלה לשולי הדרך. זה המחיר של דיסראפשן בסדר גודל כזה. וצריך לשאול גם מה קורה למשק כולו כשבני אדם מאבדים את פרנסתם. איך אפשר לדאוג לקיימות של האקו-סיסטם כולו? אלה בוודאי שאלות שממשלות צריכות לתת עליהן את הדעת, אבל לא רק.

 

כמובן, לא באתי לקלקל את המסיבה הגלובלית של ה-e-Commerce. היא מקרבת קצוות, היא פותחת אפשרויות. היא טובה לאנושות. ובכל מקרה, אנחנו לא יכולים לעצור את הגלגל. ה-e-Commerce מנצח, ופלאי הטכנולוגיה שמציתים את הדמיון שלנו רק יהיו מרהיבים יותר. ה-AI יותר מתוחכם. ה-AR יותר מציאותי. הבוטים יותר אנושיים, אין טעם להילחם ב-e-Commerce, כפי שאין הגיון במלחמה נוסח הלודיטים נגד החדשנות הטכנולוגית. אני רק מבקש, שבעוד אנחנו מתפעלים מה-e-Commerce, או מטכנולוגיה בכלל, נסתכל על התמונה האנושית והחברתית הגדולה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x