$
פרסום ושיווק

ספקיות האינטרנט הקטנות בסכנת הכחדה

מכירות האינטרנט בקיפאון מאז החלטת משרד התקשורת להגביל את החבילות שבזק מוכרת לשנה בלבד. הספקיות הגדולות מרוויחות מהמהלך, והצרכן ייפגע

אביב גוטר 08:2207.09.17

המכירות בפס הרחב (אינטרנט) נמצאות בקיפאון כבר שבוע, ואם לא יימצא פתרון בהקדם, מחירי האינטרנט צפויים לעלות.

 

המצב הקיים נובע ממכתב ששלח משרד התקשורת לבזק ביום חמישי האחרון, שעל פיו מורה המשרד באופן מיידי לבזק לשווק את חבילות האינטרנט שלה ("באנדל הפוך" של תשתית וספק) לתקופה של שנה בלבד, ולאחריה החשבונית ללקוח תפוצל לשתיים: אחת מחברת התשתית והשנייה מהספק.

 

משרדי בזק משרדי בזק צילום: אוראל כהן

 

 

בזק, שהופתעה מהמהלך של המשרד, החליטה בצעד חריג להשהות עד להודעה חדשה את שיווק חבילות הבאנדל. בזק טוענת כי כדי שתוכל לעמוד בדרישות שהעמידו במשרד נדרשת תקופת היערכות מסוימת, אולם המשרד בחר להתעלם מבקשתה. שבוע חלף מאז ההחלטה ובזק טוענת כי בעוד כמה ימים היא תיענה לכל דרישות המשרד, אולם ההערכות בשוק התקשורת גורסות כי בזק עשויה לסכל את המהלך.

 

בזק ומשרד התקשורת מנהלים דיונים כבר יותר משנתיים בעניין החבילות, בעיקר בגלל תלונותיהן של סלקום ופרטנר על כך שבזק לא מציעה את ספקיות האינטרנט שלהן (נטוויז’ן ו־012 בהתאמה) ללקוחות. במקומן משווקת בזק ספקיות אינטרנט קטנות כמו 099 ו־011. סלקום ופרטנר מנצלות את המצב ומשכנעות לקוחות לעבור לשוק הסיטונאי, שם אין ללקוח כלל התקשרות עם בזק. 

 

אם משרד התקשורת ובזק לא יישרו את ההדורים ביניהם, הצרכן הישראלי עומד להיפגע. עד לשבוע שעבר שתי האפשרויות העיקריות להתקשר עם ספקית אינטרנט היתה באמצעות השוק הסיטונאי והבאנדל ההפוך.

 

בשוק הסיטונאי הלקוח מתקשר עם הספקית, ובבאנדל ההפוך ההתקשרות היא מול חברת התשתית. עתה האפשרות השנייה לא קיימת. אם לקוח אינו מעוניין באינטרנט במסגרת השוק הסיטונאי, הנחשב למעט נחות יותר, הוא יצטרך להתקשר גם עם חברת התשתית וגם עם ספקית האינטרנט.

 

התקשרות באמצעות גורם אחד פשוטה יותר הן עבור הצרכן והן עבור החברות, לכן את המכה המשמעותית סופגות הספקיות הקטנות, בעיקר אלה שלא משווקות חבילות בשוק הסיטונאי.

 

ספקיות קטנות מחזיקות בדרך כלל מערכי שיווק קטנים שאינם מתאימים להתמודד מול השחקניות הגדולות. לכן הן מעדיפות שאת אקט המכירה תעשה עבורן בזק באמצעות נציגי המכירות שלה, והן יגזרו את הרווח שלהן מכל עסקה שבזק סוגרת. מנגד, המרוויחות בתקופת ההשהיה הן בעיקר סלקום ופרטנר. גורמים בשוק התקשורת מספרים כי חברות אלו החלו להגביר מאמצים בגיוס לקוחות חדשים לשוק הסיטונאי.

 

כיצד המהלך ישפיע על בזק? עדיין לא ידוע. מחד, התעריפים שבזק גובה בשיטת הבאנדל גבוהים יותר מאלו שהיא גובה בשוק הסיטונאי, ובינתיים היא מפסידה את הכנסות אלה.

 

מאידך, ייתכן שבזק, שמתקשה לקדם את ביטול חובת ההפרדה המבנית, מנסה להשביע את רצונן של סלקום ופרטנר. אם מספר הלקוחות שלהן באינטרנט יגדל, בזק תוכל לטעון שהבשילו חלק מהתנאים לביטול חובת ההפרדה, ולו השלכות רבות על כלל פעילות הקבוצה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x