$
קולנוע וטלוויזיה

עלילות קופיקו ביוטיוב

נגה ברק הצליחה להפוך את "קופיקו", סדרת הספרים התמימה שכתבה אמה הסופרת תמר בורנשטיין־לזר, לאימפריה שמגלגלת מיליונים וכוללת פעילות ענפה באינטרנט ובטלוויזיה לצד חטיפים ובקרוב גם ספרים מנגנים ובגדים לתינוקות. "זו הדרך לשרוד מול דיסני וניקלודיאון", היא מסבירה בראיון

מאיה נחום שחל 08:2420.06.16

בשנות השישים של המאה הקודמת, עוד הרבה לפני שהמונח "סלב" היה שגור בפיו של כל דרדק, כיכבה נגה ברק בסדרת ספרי הילדים "קופיקו" שכתבה אמה תמר בורנשטיין־לזר. במרכז הסדרה, למי שהספיק לשכוח, קוף שובב שהגיע מחונטוזה שבאפריקה היישר לביתה של משפחה בפתח תקווה - הלוא היא משפחתה של ברק.

 

"הילדים לא ראו בנו תופעה יוצאת דופן מאחר שהם היו חלק מהחוויה", מספרת ברק, המנהלת כיום את המותג קופיקו. "סיפורי קופיקו הם כמעט הביוגרפיה של המשפחה שלנו. השכנים והחברים וכל ילדי ותושבי השכונה היו חלק מהספרים, כולל השכנה שושנה שהקונפליקט בינה לקופיקו מהווה נדבך מרכזי".

 

במהלך השנים הפך הקוף השובב למותג־על המגלגל מיליוני שקלים בשנה וחולש על כל מדיה: סדרת טלוויזיה, אפליקציות לסלולר, הצגות, אירועים, ימי הולדת, פסטיבלים בקניונים ועוד. בימים אלה חוגג קופיקו 65 שנה להיווסדו ולקבוצת קופיקו יש עוד הרבה תוכניות באופק. לצד הפורמטים השונים של הספרים המותאמים לקבוצות הגיל השונות - סיפורים לפני השינה, קופיקומיקס וספרי יצירה - ייצא בקרוב הליין "קופיקו בייבי" המיועד לקטנטנים עד גיל 3 שיכלול ספרים מנגנים ובגדי תינוקות.

 

מעל 160 ספרי "קופיקו" יצאו עד היום. הכל התחיל בשנת 1951, אז כתבה בורנשטיין־לזר את הסיפור "קופיקו שהתחפש" עבור תוכנית רדיו ששידרה.

 

מסדרת מוצרי קופיקו מסדרת מוצרי קופיקו צילום: אוראל כהן

 

בהמשך פורסמו עלילות הקוף בעיתון "דבר לילדים" והספר הראשון "קופיקו האורח" יצא בשנת 1957 שם מופיעה נגה לראשונה כחברתו הטובה. "מרבית שנותיה עסקה אמי בחינוך ונהגה 'לתרגם' את חיי היומיום של הילדים לסיפורים משעשעים שבצדם מוסר השכל", אומרת ברק, "לימים היה לי ברור שקופיקו לא ישרוד רק כסדרת ספרים.

 

כיום קופיקו מנוהל כחברה משפחתית: ברק (62) מנהלת את הפעילות הכללית, בתה עמית גביש מנהלת את האירועים וההפקות, אחותה אודליה אחראית על הפעילות הכספית והאדמיניסטרטיבית ובעלה יורם מעורב בפעילות הלוגיסטית והזמנת המוצרים. "כאשת שיווק במת"ב (טלוויזיה בכבלים - מנ"ש) חשוב היה לי בזמנו להעבירו למסך הקטן ולהפוך אותו למותג־על", מספרת ברק. "לשמחתי, אמא עשתה לי חלק ניכר מהעבודה כי היא הקפידה תמיד להשאיר אותו רלבנטי, מעורב בחגי ישראל, בהתפתחויות הטכנולוגיות. אמא המשיכה וכתבה עד השנה האחרונה ויש לנו עדיין סיפורים רבים שטרם ראו אור, מעולם לא הספקנו להדביק את קצב הכתיבה".

 

מצעים וארטיקים

 

"כדי לשרוד היום בעולם הילדים שגומעים בשקיקה את הדמויות הבינלאומיות מבית היוצר של דיסני וניקלודיאון", היא ממשיכה, "הבנו שאנחנו חייבים להעבירו לפלטפורמות נוספות כדי שלא יישאר במרתפי הספרים ובזיכרון של המבוגרים. בשנים האחרונות חתמנו הסכמי מסחור רבים לייצור בובות, תיקים, מצעים, משחקי קופסה, ביגוד, ארטיקים, דגני בוקר ועוד. הילדים רוצים לראות את הדמויות האהובות שלהם על גבי מוצרי הצריכה, ואנו חשים את הביקוש מהשטח".

 

הסופרת תמר בורשטיין-לזר ב-2010 הסופרת תמר בורשטיין-לזר ב-2010 צילום: גלעד קוולרצ'יק

 

בורנשטיין־לזר (89) אינה בקו הבריאות ולא יכלה להתראיין אך מודעת לכל הפעילויות. לשאלה אם היא אוהבת את המסחור המסיבי שנוצר סביב הקופיף שלה, עונה ברק: "בהתחלה היא לא כל כך אהבה את הרעיון וחששה שהדמות תעבור מהדמיון לממשות. בעקבות ההצלחה של סדרת הטלוויזיה היא נרגעה והחלה לקבל בפתיחות גם את המהלכים האחרים. כיום היא מרוצה ומבינה שאם רוצים לשמר את קופיקו, אי אפשר לעשות זאת באמצעות הספרים בלבד". בקרוב תעבור

מתיחת פנים גם סדרת הספרים "צ'יפופו", קופיף נוסף מבית היוצר של אמם.

 

מה זה קונץ?

 

למרות האימפריה המסחרית שבנו, חשוב לבני המשפחה לשמור על הדמות ולא להסכים לכל דבר. "קופיקו קיבל הצעה מאוד מפתה לשמש פרזנטור של חברה למוצרי בשר מעובד ונקניקיות", אומרת ברק. "סירבנו כי לא נוכל לאשר שקופיקו ייצג מוצר לא בריא".

 

גם הספרים המקוריים עוברים במהלך השנים רענון עיצובי ועריכתי כדי להתאימם לדור הרלבנטי. "הסיפור נאמן למקור אבל לעתים משנים מילים כדי שילדים יוכלו להבין. למשל, המילה 'קונץ' שאינה מוכרת לילדים תוחלף באחרת. העולם השתנה ואנחנו חייבים להתאים את עצמנו. פתחנו לקופיקו ערוץ יוטיוב ובו למעלה מ־110 מיליון צפיות. הכמות רק מחזקת את הרלבנטיות של המותג".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x