$
אמנות ועיצוב

"בארץ אין כבוד לעיצוב"

מומחי העיצוב שכינס "כלכליסט" לרגל אירועי חודש העיצוב בישראל משוכנעים שגם טופס של מס הכנסה יכול לשפר את איכות החיים אם הוא מעוצב, טוענים שחברות התעשייה בארץ עוד לא הבינו את חשיבות העיצוב, ולא בטוחים שהם אוהבים את טרנד הדמוקרטיזציה שמשתלט על הענף

דקל גודוביץ 10:2705.05.10

תערוכות עיצוב שונות הנערכות בארץ טוענות לכתר המלוכה, אבל נראה שחודש העיצוב והתערוכה שמארגנת קהילת המעצבים הישראלית הם המובילים בתחום. 135 מעצבים וחברות מישראל יציגו 250 עבודות מצטיינות שנבחרו מתוך 800 שנשלחו לתערוכה, שתיפתח ב־28 במאי ותיקרא "עוצב בישראל 3". התערוכה והקטלוג בן 400 העמודים שהוכן לקראתה חושפים את הישגי השנתיים האחרונות בתחומים עיצוב תעשייתי, עיצוב תקשורת חזותית ועיצוב תכשיטים, ובפתיחתה יוענק גם הפרס על שם התעשיין יצחק כדורי ז"ל על מצוינות בעיצוב, בסכום של 20 אלף שקל — הפעם לעיצוב תעשייתי.

 

 


 

לקראת התערוכה וחודש העיצוב, שייפתח באמצע החודש, כינס "כלכליסט" חמישה מעצבים מובילים לדיון על מקומו של המעצב בישראל, על חדשנות בעיצוב, על הקשר בינו לבין המותג ועל מה שצופן העתיד בתחום. השתתפו בדיון דיויד גרוסמן, מעצב גרפי סביבתי ונשיא קהילת המעצבים; עדלי סטוק, מעצב גרפי והבעלים של עדלי אנד פרטנרס לבניית מותג ותקשורת שיווקית; מיכל סודאי, מעצבת גרפית בעלת משרד עצמאי ומורה בבצלאל; עמר קוצר, מעצב תעשייתי וסמנכ"ל פיתוח בחברת העיצוב נקודה DM; עמית ברק, מעצב תעשייתי, מיוזמי ומבעלי חברת העיצוב TAGA הישראלית־הולנדית.

 

עמית ברק, עמר קוצר, מיכל סודאי, דיויד גרוסמן ועדלי סטוק עמית ברק, עמר קוצר, מיכל סודאי, דיויד גרוסמן ועדלי סטוק צילום: עמית שעל

 

נדמה שמי שהבינה טוב מכולם את כוח המכירה הגלום בעיצוב היא אפל.

ברק: "המוצרים שלה מוטי עיצוב, וההשקעה בעיצובם נאמדת בעשרות אחוזים מעלותו המוצר — לעומת מוצרי הייטק אחרים, שבהם עלות העיצוב אינה עולה על אחוז בודד".

 

סודאי: "כמעצבת לא רציתי אייפון בהתחלה, אבל אחרי שקניתי אותו הפכתי להיות כמו ילדה קטנה ומפגרת שיש לה צעצוע. זה הרי בכלל לא טלפון".

 

גרוסמן: "הכל יכול להיות כמו אפל, וזו גם זכותו של האזרח. למה בדנמרק תחנות אוטובוס מעוצבות טוב? אף אחד פשוט לא יחשוב שם אחרת. גם טופס של מס הכנסה יכול לשפר את איכות החיים אם הוא מעוצב".

 

אין חשיבה מותגית

אז למה חברות התעשייה בארץ עדיין נחשבות לשמרניות?

קוצר: "כי הן חושבות כמו יצרן ולא כמו מותג. עיצוב, מבחינתן, הוא שווה ערך לעלות ההשקעה בתבנית היציקה, ולא ביטוי למהות החברה שמובילה את האסטרטגיה שלה".

 

סטוק: "דווקא בענף המזון - במזון עצמו ובעיצוב הגרפי של האריזה - אנחנו חדשניים מאוד בהשוואה לארה"ב, למשל, שכבולה בסטנדרטים. המהפכה הגרפית שעשינו בחברת טרה (הכתמים השחורים דמויי כתמי הפרה - ד"ג) היא דוגמה מצוינת לכך. יש בתחום העיצוב למזון פחד מהצבע השחור, שקוראים לו נקרופוביה — פחד שלא יקנו אריזות שחורות, ולבטח לא כאלה שעליהן כתמים שחורים. אחרי שאנחנו העזנו, שמענו תגובות שהתפלאו על כך שלא עשו את זה קודם".

 

סודאי: "זו עבודה נהדרת, שהוציאה את טרה מחוסר הייחוד שלה".

 

מה עושה קהילת המעצבים הישראלית לגבי הסדרת מעמדו החוקי והרשמי של המעצב?

גרוסמן: "חשוב לנו להעביר את הדיון בעיצוב ממדורי האמנות והתרבות האליטיסטיים למדורי הכלכלה, הפונים גם לקהל הרחב".

 

סטוק: "לפני עשר שנים, כשהתבקשתי במשרד הפנים לפרט את מקצועי, הופיעו בטופס האפשרויות אדריכל ומהנדס, אבל לא מעצב. לא הייתי מאז במשרד הפנים, אבל עדיין קורה לי שכאשר אני אומר שאני מעצב, שואלים אותי אם מדובר בשיער או באופנה".

 

אפניים של TAGA אפניים של TAGA

 

יוצר בסין

 

סודאי: "אני באמת חושבת שהנושא חשוב, אבל הוא ד'־ה'־ו', בעוד שאנחנו עוד לא בנינו את הא'־ב' שלנו".

 

ברק: "כיום כל אחד יכול להגיד שהוא מעצב, כי אין צורך ברישיון לכך, בניגוד לאדריכלות למשל".

 

סטוק: "צריך שיהיו סטנדרטים מקצועיים, וגם תחום זכויות היוצרים פרוץ מאוד. לקוחות חזקים מנצלים את זה, כי עיצוב עדיין אינו יצירת אמנות. זה תחום אפור, שהמעצב הבודד אינו יכול להתמודד איתו, אבל הקהילה כגוף מלוכד יכולה".

התערוכה אמנם נקראת "עוצב בישראל", אבל "יוצר בסין" הוא ההמשך המתבקש.

 

ברק: "הכל מיוצר היום בסין, אבל השכל עדיין נמצא במערב, ולפעמים כותבים 'יוצר בגרמניה' גם אם המוצר יוצר בסין אך הורכב בגרמניה".

 

סטוק: "עיצבנו אריזות קונדומים לחברת R3 והדגשנו עליהן את המשפט 'Made in Germany'. מתברר שכאשר האיכות קריטית, הציבור רוצה ביטחון ולא סומך על הסינים".

 

קוצר: "50% ממה שהחברה שלנו מעצבת מיוצר בארץ. לא רבים יודעים זאת, אבל ישראל היא מעצמה בתחום ארגזי כלים מפלסטיק, בייחוד אחרי שחברת כתר קנתה את סטנלי".

 

סודאי: "ואחרי שכתר קנתה גם את קרוור ההולנדית".

 

קוצר: "והאיכות בארץ היא ברמה טובה מאוד".

 

האם העובדה שכיום הצרכן רוצה לעצב בעצמו את המוצר שהוא משתמש בו ולבדל את עצמו מאחרים נוגסת בתפקידו של המעצב?

קוצר: "אנשים רוצים בידול, אבל גם השתייכות לנישה מסוימת שהמעצב אחראי לה. לדוגמה, עיצבנו לחברת DELL אתר שבו הצרכן יכול לבחור את צבע הלפטופ שלו".

 

סטוק: "כל זמן שהדמוקרטיזציה הזו לא יוצאת משליטה זה באמת בסדר. הצרות מתחילות כשכל אחד שלמד תוכנת גרפיקה מחשיב את עצמו למעצב גרפי, וכך גם כל מנהל חברה".

 

סודאי: "אני לא מסכימה. בעיניי כל האינדיבידואליזציה הזו היא גימיק".

 

קוצר: "זה לא גימיק, אלא צורך אמיתי ותופעה חברתית".

 

ברק: "באתר 99designs יכול כל אחד לרכוש תוך 24 שעות לוגו מעוצב לחברה שלו תמורת 99 דולר".

 

סודאי: "זה זיהום ויזואלי. אין תחליף לחשיבה, לניסיון, לדיאלוג האישי ולחזון — את זה לא מקבלים בן־לילה".

 

גרוסמן: "כל ילד יכול לשחק בגרפיקה, אבל עיצוב הוא נכס אסטרטגי, ולכן יש צורך באנשי מקצוע".

 

סטוק: "ואת זה לא מבינים בארץ".

 

קוצר: "בארץ לא מכבדים את הזמן והמשאבים המושקעים בעיצוב".

 

סודאי: "אבל מנגד, חברה כמו שטראוס יכולה לנסוע לחו"ל לחברת Future Brand, כדי שיעצבו לה את הלוגו ב־200 אלף דולר".

 

גרוסמן: "ויש על זה קנס, כי נדרשת גם התאמה שלמה לארץ, ואת זה הם לא יודעים לעשות בחו"ל".

 

ברק: "חברת TAGA עיצבה תלת־אופנים שהופכים תוך רגע לעגלת תינוק. המוצר נחטף בעולם, אף שאינו זול, אבל יש מי שחושבים שעשינו אותו תוך רגע, ולא מבינים שחקרנו במשך ארבע שנים את חוויית המשתמש ופיתחנו את זה בהתאמה לעקרון הרצף הגורס שההורה חייב להיות קרוב לילד".

 

 

חודש אירועי "עוצב בישראל", בהאנגר 20 בנמל תל אביב

 

22–13 במאי: תערוכת "מעצבי העתיד 3" — בוגרים מצטיינים של כל בתי הספר לעיצוב בישראל.

 

28 במאי עד 12 ביוני: תערוכת "עוצב בישראל 3" —  עיצוב תעשייתי, מיתוג, תקשורת חזותית ותכשיטים.

 

9, 16 ו־23 במאי, 6 ו־13 ביוני בשעה 20:00: "ראשון עיצוב בנמל",

 

מפגשים בנושאי עיצוב.

בגלריה Or, שד' ירושלים 11 יפו

21 במאי עד 21 ביוני: תערוכת טבעות של מעצבי תכשיטים ישראלים.

ימי עיון וכנסים במוזיאון העיצוב החדש בחולון/מדיטק

27 במאי: חינוך לעיצוב; 30 במאי: מצב תעשיית העיצוב בישראל;

31 במאי: עיצוב תעשייתי; 1 ביוני: עיצוב אינטראטקיבי; 2 ביוני: מיתוג

 

פרטים: www.Israel-designers.org

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x