סגור
משבר אקלים

עתיד קודר: פליטת גזי החממה צפויה רק לגדול עד 2030

האו"ם מפרסם התרעה נוספת ביחס להתחייבויות העולמיות לקצץ בפליטות הגזים ולהיאבק בשינויי האקלים; לפי הדו"ח החדש, במקום הפחתה של 45% שדרושה למנוע אסון, צפוי גידול של 16% עד תום העשור. מיהן המדינות הבעייתיות ביותר?

האו"ם מזהיר כי ההתחייבות האחרונה של מדינות לקצץ בפליטת גזי החממה לא מספיקה כדי למנוע את שינויי האקלים ההרסניים. בעקבות זאת מתחזק הלחץ על מדינות מזהמות כמו הודו וסין להציב יעדים שאפתניים יותר לקראת כנס האקלים COP26 שיתקיים בנובמבר.

המטרה של הכנס שמארגן האו"ם היא להוביל לפעולות נחרצות יותר בתחום האקלים על ידי כמעט 200 מדינות שחתמו על הסכם פריז ב-2015 והסכימו לנסות לצמצם את התחממות כדור הארץ כתוצאה מפעולות בני האדם ל-1.5 מעלות צלסיוס.

1 צפייה בגלריה
מנהטן ארובה זיהום אוויר  פליטת גזי חממה  עשן
מנהטן ארובה זיהום אוויר  פליטת גזי חממה  עשן
(צילום: בלומברג)

אולם דו"ח שפרסם האו"ם אתמול (ו') גורס כי לפי ההתחייבויות הנוכחיות של המדינות, הפליטה העולמית תהיה גבוהה ב-16% ב-2030 מכפי שהייתה ב-2010. זאת לעומת צמצום של 45% בפרק הזמן הזה שלטענת המדענים נחוץ כדי להימנע מהשלכות הרות אסון. לפיכך, באו"ם הדגישו כי בלי התחייבויות שאפתניות יותר, הטמפרטורה העולמית עלולה להיות גבוהה ב-2.7 מעלות צלסיוס עד סוף המאה מהרמות שלפני עידן התיעוש. יהיו לכך השלכות הרסניות יותר מכפי שאנו חווים כיום בצורת הצפות קטלניות, שריפות ענק וסופות.
"נתוני פליטת גזי החממה הכלליים נעים בכיוון הלא נכון", אמרה פטרישה אספינוזה, מזכ"לית ארגון שינוי האקלים של האו"ם. "מה שעומד על הפרק לא מספיק".
עם זאת, לדבריה היא קיבלה "מסרים חיוביים ביותר" משיחות שקיימה עם חלק מהמדינות לכך שיעדים חדשים יפורסמו לפני הפסגה בגלזגו. ארה"ב והאיחוד האירופי, הנחשבות למזהמות השנייה והשלישית הגדולות בעולם אחרי סין, כבר הציבו יעדים גדולים יותר לצמצום הפליטה. אך מדינות האחראיות לכמחצית מהפליטה העולמית, ביניהן סין, הודו וסעודיה עוד לא עשו זאת. במקביל, ברזיל ומקסיקו הגישו התחייבויות מעודכנות אך לפי האנליסטים הן יובילו לעלייה בפליטות לעומת ההתחייבויות הקודמות של המדינות הללו.
באו"ם הודיעו כי יפרסמו ב-5 באוקטובר דו"ח נוסף שיכלול הערכות לגבי התחייבויות האקלים החדשות שיעבירו המדינות עד ה-12 באוקטובר.