סגור

לאחר שזינקו בקורונה: תעריפי השילוח הימי צפויים להתייקר פי שלושה

חברות שינוע המכולות הגדולות בעולם, מארסק ו־MSC, וחברות נוספות עצרו את התובלה לרוסיה ואוקראינה, זאת בזמן שהכלכלות האירופיות מתמודדות עם עליית מחירי האנרגיה, מחסור במוצרים, נמלים סתומים וזינוק במחירים. לפי הביזנס אינסיידר, הצעד ישפיע על כמחצית ממשלוחי המכולות בעולם

העלייה התלולה במחירי השילוח הימי שנגרמה בעקבות מגפת הקורונה מחריפה כעת ביתר שאת בגלל הפלישה לאוקראינה. לאחר שהנתיבים הימיים הפכו למסלולי מכשולים, בקרוב ייאלצו היבואנים להתמודד עם עיכובים ארוכים ועלויות משלוח גבוהות עוד יותר.


מארסק ו־MSC - חברות שינוע המכולות הגדולות בעולם - והחברות האפאג־לויד, ONE ו־CMA CGM עצרו בשבוע שעבר את התובלה לרוסיה ואוקראינה בעוד סימן מבשר רעות לכלכלות האירופיות, הנאלצות להתמודד עם עליית מחירי האנרגיה, מחסור במוצרים, נמלים סתומים ומחירי שילוח גבוהים ממילא. לפי "ביזנס אינסיידר" הודעת החברות תשפיע על לפחות 47% ממשלוחי המכולות בעולם.
רוסיה ואוקראינה שוכנות לאורך אחד מנתיבי הסחר העתיקים בעולם, נתיב מרכזי ליצוא נפט ומזון ונתיב שבו סין ביקשה להשתמש עבור פרויקט החגורה והדרך שלה. לספינות מטען אין עכשיו גישה לנמלים האוקראיניים ורבות אחרות מבטלות את משלוחיהן לנמלים של רוסיה. בשבועיים האחרונים אף נפגעו ספינות כתוצאה מירי.
בניסיון להתמודד עם המשבר, מארסק ו־DB Schenker, היחידה הלוגיסטית של דויטשה באהן, מפעילת הרכבות הלאומית של גרמניה, מציעות שירותי תובלה חלופיים שמשלבים הפלגה בים מאסיה, ולאחר מכן שינוע בקווי רכבת מרוסיה לאירופה. ואולם גם מסלולים אלה נתונים להגבלות וסנקציות חדשות. "כל ניסיון לעקוף את הסנקציות כרוך בסיכון גדול", אמר לסוכנות בלומברג פיטר סאנד, אנליסט ראשי ב־Xeneta, פלטפורמה לניתוח שוק התובלה. “המשמעות היא מחירים גבוהים יותר למשלוחים, לסחר ולספנות ברחבי העולם".
גארי לאו, יו"ר איגוד השילוח והלוגיסטיקה של הונג קונג, אמר לבלומברג כי כמה מחברות השילוח הבינלאומיות מנסות להתאים את לוחות הזמנים שלהן למשבר שיצרה המלחמה, אך הוסיף כי הרחבת השיבושים באספקת הסחורות היא בלתי נמנעת. "ככל שתימשך המתיחות, כך תגדל ההשפעה על כל שרשרת הלוגיסטיקה האירופית", אמר.

1 צפייה בגלריה
ספינה מסינגפור פורקת מכולות ב נמל אוקלנד קליפורניה
ספינה מסינגפור פורקת מכולות ב נמל אוקלנד קליפורניה
ספינה מסינגפור פורקת מכולות בנמל אוקלנד, קליפורניה
(צילום: בלומברג)

לפי הערכות גלן קופקה מחברת הייעוץ FourKites המתמחה בשרשראות אספקה, הפלישה הרוסית עלולה לייקר את תעריפי ההובלה הימית פי שניים ואף פי שלושה. בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס" אמר קופקה, כי תעריפי המשלוח למכולה באורך 12 מטרים עלולים לזנק פי שלושה, ל־30 אלף דולר. הוא ציין שההשפעה הגדולה על שרשרת האספקה תורגש בקיץ, עונת השיא של תעשיית הספנות.
הפסקת העגינה של ספינות משא ברוסיה מגיעה לאחר שמוקדם יותר החודש אסרה בריטניה על ספינות רוסיות להיכנס לנמליה, ומנהלי נמלים בבלגיה, הולנד וגרמניה הודיעו כי ספינות משא המיועדות לרוסיה ייעצרו ויבדקו. בעקבות זאת נמנע המעבר של יותר מ־200 ספינות שביקשו לחצות את מיצר קרץ', המחבר בין ים אזוב לים השחור.
המלחמה משפיעה גם על תעשיית הקרוזים. שלוש חברות שיט בבעלות נורוויג'ן קרוז ליין הולדינגס הודיעו כי יפסיקו את שירותיהן לנמלים ברוסיה. כתוצאה מכך יתבטלו העצירות בסנט פטרבורג, איי סולובצקי, ארכנגלסק ומורמנסק וכן באודסה שבאוקראינה, העלולה ליפול בקרוב בידי הרוסים.
במקביל, על רקע הפלישה הרוסית, גם מחירי התובלה האווירית העולמית צפויים לעלות. עד כה, רוסיה סגרה את המרחב האווירי שלה ל־36 מדינות, ואילצה עקב כך את מטוסי השילוח לפנות לנתיבים חדשים. כריס רוג’רס, כלכלן של חברת פלקספורט, המתמחה בשרשרת האספקה, העריך בשיחה עם ביזנס אינסיידר, כי המלחמה תפגע בקיבולת התובלה האווירית ותביא להתייקרות המטענים, מאחר שהספקים ייאלצו להשתמש בנתיבים ארוכים ויקרים יותר.