סגור
משבר אקלים

חברות הענק ומשקיעי-על לביידן: "קבע את 2030 כיעד לצמצום גזי החממה ב-50%"

אפל, וולמארט ופייזר הן בין 300 החברות והמשקיעים שחתמו על מכתב פתוח לנשיא ארה"ב, ובו דרישה להציב יעד שאפתני בתחום משבר האקלים

הממשל האמריקאי צריך לאמץ יעד "שאפתני ובר-השגה" לצמצום פליטות גזי חממה ב-50% עד 2030 – כך קוראים יותר מ-300 משקיעים וחברות, ובהם שמות ענק כמו אפל, וולמארט, סטארבקס ופייזר, במכתב פתוח לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שפורסם בשבוע שעבר.
ממשל ביידן סימן את משבר האקלים כאחד מעמודי התווך של פעילותו, ובשלושת החודשים מאז נכנס לבית הלבן הספיק הנשיא לעשות בתחום זה יותר משעשו קודמיו לאורך כל כהונותיהם (לא הישג כזה מרשים, בהתחשב ברקורד העלוב של ארה"ב בנושא המאבק במשבר האקלים). מאמצי ביידן עד עתה כוללים מינוי צוות של מנהיגים בכירים להובלת התחום, שורת צווים נשיאותיים לכיבוי השריפות שהצית טראמפ ותוכנית שאפתנית להקמת מערך טורבינות רוח, שיספק חשמל ל-10 מיליון בתים.
גולת הכותרת של מאמצי ביידן עד עתה היא תוכנית התשתיות בת 2 טריליון הדולר שלו, שכוללת הקצאת מאות מיליארדי דולרים לפיתוחים והשקעות בבלימת משבר האקלים והיערכות אליו. השבוע עתיד ביידן לארח 40 מנהיגים מרחבי העולם לוועידת אקלים מקוונת, שבמהלכה מקווה הממשל לפרסם כמה הכרזות חשובות בתחום.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טקס לזכר 500 המתים ב קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טקס לזכר 500 המתים ב קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: אי פי איי)
אולם, במכתב הפתוח ששלחו מאות החברות, נטען כי הממשל עדיין לא עשה מספיק, ועליו לנקוט מהלכים משמעותיים יותר. "נחוץ יעד נועז ל-2030, כדי להזניק עתיד נטול-פליטות, לעודד כלכלה חסונה, ליצור מיליוני משרות משתלמות ולאפשר לארה"ב להתאושש מהמגפה", נכתב בו. "השקעה חדשה באנרגיה נקייה, יעילות אנרגטית ותחבורה נקייה יכולות לבנות כלכלה אמריקאית חזקה, שוויונית ומכילה יותר. יעד ל-2030 גם ידריך את הגישה של ממשלת ארה"ב לתשתית בת-קיימא וחסונה, בניינים ורכבים עם אפס פליטות, שיפור בחקלאות והסרת פחמן משמעותית".
החברות שחתמו על המכתב מעסיקות יחד כ-6 מיליון אמריקאים, והכנסותיהן המצרפיות מסתכמות ביותר מ-3 טריליון דולר. המשקיעים שחתומים עליו מחזיקים יחד בנכסים שוויים יותר מטריליון דולר. עם השמות הבולטים נמנות ענקיות טכנולוגיה כמו אפל, פייסבוק, גוגל ומיקרוסופט - כשאמזון, באופן לא מפתיע, נעדרת - חברות מזון כמו קוקה קולה, מקדונלדס וסטארבקס, קמעונאים כמו וולמארט, טרגט ו-H&M וחברות פארמה כמו פייזר וג'ונסון & ג'ונסון.
"רבים מאיתנו קבעו או קובעים יעדי הפחתת פליטות בהתאם למדע האקלים שגובש מאז הסכם פריז", הם כתבו. "אם תעלה את רף השאיפות הלאומי, אנחנו נעלה את השאיפות שלנו לקדם את ארה"ב במסע הזה. אף שאסטרטגיית אקלים יעילה תדרוש שיתוף פעולה של כולנו, אתה לבדך יכול להתוות את הדרך באמצעות קביעת יעד נועז ל-2030".