תעשייה ופיננסים

אומת הפאסט פוד מתמודדות עם בעיה חדשה: מחסור בקטשופ

שנת הקורונה בארה"ב אילצה מסעדות ורשתות מזון מהיר להסתפק במשלוחים או בטייק אווי, וכך הפכו אריזות הקטשופ האישיות לרוטב המבוקש ביותר. ברשתות השיווק נרשמה עלייה של 15% במכירות קטשופ. המחסור הנוכחי גרם להיינץ, ששולטת ב-70% מהשוק האמריקאי, לפתוח עוד שני קווי ייצור של קטשופ

חדשות חוץ 16:4606.04.21

עוד תוצאה של הקורונה: לאחר שנה של סגירות ומעבר למשלוחים וטייק אווי מסעדות רבות ברחבי ארה"ב מתמודדות עם בעיה חדשה - מחסור בקטשופ. "אנחנו מחפשים בכל מקום", סיפר ל"וול סטריט ג'ורנל" כריס פוזלייר, הבעלים של מסעדת "בלייק סטריט טאברן" בדנבר קולורדו, שבשנה האחרונה סבל ממחסור מתמשך בקטשופ.

 

 

 

המגפה הפכה מסעדות רבות לתחנות משלוחים בלבד, כך שאריזות הקטשופ האישיות הפכו לרוטב המבוקש ביותר הן ברשתות ארציות והן במסעדות משפחתיות. בהתאם, מחירי האריזות עלו ב-13% מאז ינואר אשתקד, ונתח השק שלהן התרחב על חשבון הבקבוקים.

 

המחסור היכה גם בענקיות המזון המהיר. כך למשל רשת "לונג ג'ון סילבר" המונה כ-700 סניפים בארה"ב מחפשת לרכוש אריזות קטשופ דרך מתווכים ולא רק דרך הספקים הרגילים. עם זאת, המחסור והעלייה במחירי האריזות האישיות עלו לחברה חצי מיליון דולר נוספים. "כולם מנסים לתפוס אריזות קטשופ", סיכמה המנכ"לית סטפני מטינלי.

 

אריזות משפחתיות של קטשופ היינץ אריזות משפחתיות של קטשופ היינץ

 

היינץ תייצר 12 מיליארד אריזות בשנה

 

עוד לפני פרוץ המגפה היה הקטשופ בעל תפקיד מרכזי במטבח האמריקאי. מטבל העגבניות הוא הרוטב השולחני הנצרך ביותר במדינה עם מעל 300 אלף טונות שנמכרו למסעדות בשנה שעברה, כך לפי חברת המחקר יורומוניטור. קטשופ הוא גם מוצר מועדף בבתים, והמגפה גרמה להעלאת המכירות הקמעונאיות בארה"ב ליותר ממיליארד דולר ב-2020, עלייה של 15% לעומת שנה קודם לכן.

 

 

אריזות אישיות של קטשטפ מקדונלד'ס אריזות אישיות של קטשטפ מקדונלד'ס צילום: cc by Ricardo Ricote Rodríguez

 

הקטשופ של היינץ הוא השולט וחולש על כ-70% מהשוק הקמעונאי בארה"ב, אך החברה לא היתה מוכנה לזינוק בביקוש בעקבות המגפה ולא עמדה בהזמנות. בעקבות זאת, מתכננת החברה לפתוח החודש עוד שני קווי ייצור ולהעלות את הייצור ב-25% ליותר מ-12 מיליארד אריזות בשנה, זאת בנוסף להוספת משמרות במפעלים.

 

במקביל החברה פיתחה מתקן קטשופ שאינו מחייב מגע שאמור להיות בטוח יותר מפני קורונה מאשר הבקבוקים שחולקים במסעדות. "אנחנו עסוקים בלעשות כל מה שאנחנו יכולים", הבטיח סטיב קורנל, מבכירי החברה. 

x