שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
קורונה

'8,000 מטוסי ג'מבו': האתגר האדיר של הפצת חיסוני הקורונה בעולם

רשות התחבורה האווירית העולמית פרסמה הערכות סדרי גודל לקראת המשימה המורכבת שעל הפרק - וקראה למדינות להיערך מראש: "'משימת המאה' מחייבת היערכות מוקדמת והזמן לעשות אותה הוא עכשיו. הממשלות צריכות להוביל שיתופי פעולה בכל השרשרת הלוגיסטית"

שירות כלכליסט 15:0810.09.20

האתגר הגדול שיגיע לאחר שנקבל את החיסונים – בתקווה להצלחת הניסויים הקליניים – יהיה ההפצה המהירה והבטוחה שלהם. לפי הערכות ראשונות שמתפרסמות היום, המשימה הזו תהיה רחוקה מלהיות פשוטה, עד כדי מטורפת לחלוטין.  

כמה מטורפת? הנה הנתונים: העברת מנה אחת של חיסון ממפעלי הייצור ל-7.8 מיליארד בני אדם ברחבי העולם (כולל התמיכה הלוגיסטית החומרית) תתפוס נפח שווה ערך של 8,000 מטוסי ג'מבו. כך לפי חישוב שמפרסמת היום רשות  התחבורה האווירית הבינ"ל  (International Air Transport Association).

 

ההתאחדות מזהירה מפני המכשולים שיעמדו בפני השאיפה להפצה מהירה ככל האפשר של החיסונים. למעשה, האתגר צפוי להיות גדול עוד הרבה יותר מ'8,000 מטוסים' שכן חלק מהחיסונים מורכבים מ-2 מנות (כך למשל החיסון שמפתחת מודרנה) וייתכן שאף מעבר לכך, מה שיגדיל משמעותית את נפח התובלה.

 

בעיה נוספת קשורה לאיחסון במהלך התובלה שכן ייתכן שבחלק מהחיסונים יידרש אחסון בטמפרטורה מבוקרת כלשהי. בצי המטען העולמי רק חלק מהמטוסים ערוך לתובלה בטמפרטורה הנדרשת. וזה עוד לא הכול – בעקבות המשבר בתעשיית התעופה העולמית צמצמו חברות רבות את צי המטוסים  והכניסו חלק מהמטוסים לאחסון לטווח ארוך. לא ברור כמה מהן ישמחו להוציא אותם לשימוש לטובת המשימה העולמית.

 

מטוס מטען בואינג 747 של Air Bridge Cargo מטוס מטען בואינג 747 של Air Bridge Cargo צילום: שאטרסטוק

 

 

בחלק גדול מהמדינות המפותחות ניתן יהיה לבצע חלק משמעותי מההפצה באמצעות תובלה יבשתית, ובכך להקל על העומס הצפוי על ציי המטוסים. ואולם בכל מקרה תידרש הטסה המונית, למדינות לא מפותחות וגם באזורים מפותחים מרוחקים. 

 

"הפצה בטוחה של החיסונים תהיה 'משימת המאה' עבור תעשיית המטענים האווירית. והיא לא תצליח ללא תכנון זהיר ומוקדם. הזמן לבצע אותו הוא עכשיו", אמר מנהל הרשות האווירית אלכסנדר דה ז'ונייק (Alexandre de Juniac), בעברו מנכ"ל קבוצת אייר פראנס-קי.אל.אם.

 

ז'ונייק הוסיף: "אנו קוראים לממשלות להוביל את הדרך ביצירת שיתופי פעולה בכל השרשרת הלוגיסטית, כולל שירותי אבטחה ומעבר גבולות, שיהיו ערוכים מראש למשימה המורכבת והכבירה שלפנינו", אמר דה ז'ונייק.

x