שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
קורונה

נגיף הקורונה

"גל קריסות של חברות תעופה צפוי בחצי השנה הקרובה"

חברת פלייבי הבריטית, הקורבן הראשון של הקורונה במגזר התעופה, מסמלת לפי כל התחזיות את תחילתה של מגמה. אנליסטים: "הבאות לקרוס הן חברות מאסיה, נורבגיה ומקסיקו". ארגון חברות התעופה הקפיץ פי ארבעה את הצפי לאובדן הכנסות

תמר טוניק 19:0407.03.20

אחרי שבועות ארוכים של צניחות חדות בתנועת הנוסעים העולמית, חברת התעופה פלייבי (Flybe) שבסיסה בבריטניה הפכה ביום חמישי לקורבן הראשון של מגפת הביטולים הפוקדת את חברות התעופה הגלובליות. 

פלייבי, שנוסדה ב־1979, ונכנסת עתה להליך הגנה מפני נושים, היא על פי כל התחזיות רק הסנונית הראשונה. חברות תעופה נוספות צפויות לקרוס בששת החודשים הקרובים ברקע המהלכים הגלובליים שנוקטים ממשלות, חברות ופרטים בניסיון לעצור את התפשטות הנגיף הסיני. 

 

 

"ככל הנראה פלייבי תהיה הראשונה מני רבים ב־2020", כך לפי ג'יימס גודול, אנליסט תעבורה ברדברן, שאמר את הדברים ל־BBC. "הפגיעה הקטלנית בביקושים שנגרמה בגלל התפשטות הקרונה החישה את קריסת פלייבי ולהערכתנו פשיטות רגל נוספות של חברות תעופה צפויות בחודשים הקרובים", אמר. לוגאנאייר הסקוטית הודיעה כי תרכוש 16 נתיבים נבחרים של פלייבי, שהיתה עד ל־2019 חברת התעופה האזורית הגדולה באירופה.

 

ההערכות החדשות של ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) לאובדן ההכנסות במגזר, שפורסמו ביום חמישי, נעות כעת בין 63 מיליארד דולרים ל־113 מיליארד דולר, זאת לעומת 29 מיליארד דולר בחודש שעבר. הערכות אלה לא כוללות את הפגיעה הצפויה בענף המטען.

 

אובדן הכנסות של 63 מיליארד דולר נוגע לתרחיש שבו הנגיף לא ימשיך להתפשט מעבר לשווקים שבהם קיימים מעל 100 מקרי הידבקות. 113 מיליארד דולר בהכנסות אבודות יירשמו במקרה של התפשטות נרחבת יותר. המדינות שצפויות לפגיעה הקשה ביותר בכל אחד מהתרחישים הן סין, יפן, סינגפור, דרום קוריאה, איטליה, צרפת, גרמניה ואיראן. ישראל ממוקמת בקצה התחתון, עם ירידה חזויה של 7%-9% בהיקף הנוסעים. החמרת התחזיות נובעת מזינוק משמעותי בביטולי הטיסות לא רק על ידי תיירים, כי אם גם מצד חברות ותאגידים שהגבילו את תנועת עובדיהם, בין השאר ברקע ביטולי כנסים מקצועיים ברחבי העולם. "מספר הקורבנות בזירת התעופה יזנק באופן משמעותי", סבור מייקל דאף, מנכ"ל איירליין אנליסט, שאמר את הדברים ל"וול סטריט ג'ורנל". החשודות המיידיות מבחינתו הן מספר חברות שבסיסן בסין, הונג קונג, תאילנד, דרום קוריאה, נורבגיה ומקסיקו, שדירוגן נמוך במדד החוסן של איירליין אנליסט.

 

הזמנות מטוסים יבוטלו

 

"זו תהיה תקופה מאתגרת מאוד עבור חברות תעופה שאינן יושבות על הר מזומנים ושנקלעו למלחמות מחירים", כך לפי גרגור וודרון, עורך גזרת אסיה בכתב העת "פלייגלובל".

 

באופן טבעי, החברות האזוריות הפועלות באסיה הן הפגיעות ביותר, בשל הסתמכותן הנרחבת על נוסעים מסין, מוקד ההתפרצות. דאף מציין, כי כתוצאה מהאטת פעילותן, הן צפויות לבקש דחייה במשלוחי מטוסים חדשים מאיירבוס ובואינג או לפעול לביטול עסקאות רכש, מה שיגרור את המשבר לתוך זירה נוספת. 

מזכ"ל יאט"א אלכסנדר דה ג'וניאק. "ענף התעופה הוא בחזית האתגר" מזכ"ל יאט"א אלכסנדר דה ג'וניאק. "ענף התעופה הוא בחזית האתגר" צילום: רויטרס

 

בינתיים, על מנת לנסות ולשרוד את טלטלות הקורונה, חברות נוקטות מהלכי צמצומים, כמו מעבר למטוסים קטנים יותר, קרקוע צוותים, חופשות כפויות וקיצוצי שכר. כך למשל, חברות התעופה אמירטס וקאתיי פסיפיק ביקשו מעובדיהן לצאת לחופשה ללא תשלום לשלושה שבועות לערך, ויונייטד איירליינס הציעה לטייסיה חופשה בתשלום חלקי.

 

בריטיש איירווייז וריאנאייר הודיעו על קיצוצי טיסות, כאשר בריטיש ביטלה 432 טיסות שיועדו ל־16-28 במרץ, כולל הקו היומי בין לונדון לניו יורק וקווים לאיטליה, צרפת, גרמניה ויעדים אחרים באירופה. במקביל הודיעה בריטיש כי לא תקנוס לקוחות המשנים מועדי טיסות, זאת בניסיון לשמר את אמונם בחברה. ריאנאייר, בעלת צי המטוסים הגדול באירופה, דיווחה על קיצוץ של 25% בטיסותיה לאיטליה וממנה מ־17 במרץ ועד 8 באפריל.

 

לופטהנזה קרקעה מספר מטוסים גדולים ודיווחה בשבוע שעבר כי היא מאריכה את תוקף ביטולי הטיסות לאיראן.

 

תעשיית התעופה כבר נחלצה ממשברים קשים בעבר, כמו הצניחה בתעבורה בעקבות מתקפות הטרור של ה־11 בספטמבר והתפרצות מגפת הסארס, אבל על פי הערכות, המשבר הנוכחי עומד להאפיל על אירועים אלה. אחרי פיגועי התאומים נדרשו לחברות התעופה חמש שנים כדי לשוב לרווחיות בעקבות הפסדים של 40 מיליארד דולר, בעיקר בארה"ב. המשבר הפיננסי הגלובלי ב־2008 גרר הפסדים של 8 מיליארד דולר לתעשיית התעופה.

 

הפגיעה הקטלנית של מגפת הקורונה בענף התעופה, ובאופן מיוחד קצב ההתפשטות המסחרר שלה, מעמידים במבחן את חוקי הפיצויים החלים על חברות תעופה. כך, למשל, כאשר חברה מבטלת או דוחה טיסות למשך יותר משלוש שעות, הנוסעים זכאים לפיצוי כספי שעשוי להגיע ל־600 יורו, לפי חוקי האיחוד האירופי, כמו גם לסידורי לינה במקרה של עיכוב ממושך יותר, זאת גם אם חברת התעופה אינה אשמה בשינויים בלוחות הזמנים.

 

צניחה חדה במניות תעופה

 

חוקים נוקשים חלים על חברות התעופה גם במקרים של אי־ניצול שיבוצי המראה ונחיתה, כאשר 43% מתנועת הנוסעים העולמית מתקיימים מנמלי תעופה שבהם יאבדו הזכויות הללו, אם השיבוצים לא ינוצלו לפחות 80% מהזמן.

 

רגולטורים מורשים להגמיש את החוקים במקרים חריגים, וכמה כבר עשו זאת עבור חברות הטסות לסין. אך יאט"א אינה מסתפקת בכיבוי שריפות נקודתי ופועלת עתה להקלה כוללת בחוקים. "המחקר שלנו הראה כי התנועה קרסה בנתיבים מרכזיים באסיה וכי יש לכך השפעה על רשת התעבורה האווירית הגלובלית, גם בין מדינות שאין בהן התפרצויות משמעותיות של קורונה", כך לפי מזכ"ל יאט"א אלכסנדר דה ג'וניאק, שצוטט ב"וול סטריט ג'ורנל". "אנחנו קוראים לרגולטורים ברחבי העולם לסייע לתעשייה להיערך למצב החירום החדש ולהתאוששות העתידית של הרשת על ידי הקפאת תקנות השיבוץ באופן זמני", אמר. לדבריו, חברות התעופה נמצאות "בחזית האתגר של מניעת הפצת המגפה", זאת תוך שמירה על תפקוד הכלכלה הגלובלית.

 

הדרמה בשחקים צובעת את מסכי הבורסות באדום ושולחת את מניות ענקיות התעופה הגלובליות לצניחות דו־ספרתיות. בשבועיים האחרונים, איזיג'ט צללה ב־33%, והחברה־האם של בריטיש איירייווייז, IAG, ב־30%. מניית יונייטד איירליינס צנחה ב־35% ומניית לופטהנזה, ב־18%. ברקע הדרמה, אנליסטים מזהירים מפני התנפלות על מניות זולות בתעשייה. "אנחנו לא יודעים לאן כל זה הולך וצריכים להבין איך נראית התחתית של הסיפור הזה", כך לפי ג'ינה סנצ'ז, מנכ"לית שנטיקו גלובל, שאמרה את הדברים ל־CNBC. ואכן, הזינוק החד במספר הנדבקים, שכבר חצה את ה־100 אלף מקשה על חיזוי המשך המגמה. על פי אנדרו צ'רלטון, אנליסט תעופה שצוטט בוול סטריט ג'ורנל, החברות נדרשות להגיב בשלוש גזרות. "הגזרה הראשונה היא הצוות. אי אפשר להטיס אותם ליעדים שבהם קיימת סכנה גבוהה להדבקות. השנייה היא השוק. הביקושים לוונציה ולמילאנו צנחו לתהום ואין טעם לטלטל הלוך ושוב מטוסים ריקים. הגזרה השלישית היא הכוננות לקראת הכרזה אפשרית על מגפה עולמית, מה שיגרור התחייבויות חוקיות לגבי מה החברות יכולות או לא יכולות לעשות". אין ספק כי חברות התעופה נמצאות בסיכון, הוא אומר, "בצד החיובי, מחירי הנפט צונחים, הריביות נמוכות וממשלות נוקטות או בוחנות מהלכי סיוע. השאלה היא האם חברות התעופה הקטנות יותר יוכלו לשרוד".

x