$
חברה וסביבה

המיזם שמגלגל את הקפה בחזרה לאפריקה

הסטארט־אפ השבדי ולוסופי בשיתוף עם נספרסו מייצר אופניים מקפסולות ממחוזרות, שכבר מתגלגלים ברחובות סטוקהולם. על כל זוג שנמכר באירופה, זוג נתרם באפריקה

ליעד ליבנה 19:5108.09.19

ברחובות סטוקהולם קשה להתעלם מאופני Re:Cycle של חברת ולוסופי (Vélosophy) השבדית. העיצוב שלהם הוא אורבני־קלאסי ונינוח, ומורכב מאלומיניום מוברש, מסגרת בסגול אינדיגו, גלגלים בלבן שמנת, וסל קדמי בעיצוב שבדי מושלם מעץ מכופף עם תושבות לכוסות קפה רב־פעמיות. תשומת הלב הזו לקפה אינה מקרית, שכן האופניים הם תוצר של שיתוף פעולה ייחודי בין ולוסופי לענקית הקפה נספרסו, שמטרתו להסב את תשומת הלב למיחזור: שלדת האופניים בנויה מהאלומיניום ששימש בעבר 300 קפסולות קפה.

 

 

 

"נספרסו היא חברה שוויצרית, כך שהמודעות לקיימות ולאיכות הסביבה היתה מרכזית לחברה כבר מראשיתה", מסבירה סוזנה רֶבֶּר, מנהלת תחום קיימות בנספרסו העולמית. "זה מתבטא גם בייעול צריכת האנרגיה במכונות הקפה, וגם בעובדה שעד היום נטענו 3.5 מיליון עצים כדי לאזן את פליטת הפחמן של כלל הפעילות שלנו, מהמפעלים ועד החנויות. בשנים 2014–2020 נשקיע יותר מחצי מיליארד דולר בקיימות".

 

קפסולות קפה של נספרסו קפסולות קפה של נספרסו צילום: אוראל כהן

 

 

אופני Re:Cycle של ולוסופי אופני Re:Cycle של ולוסופי צילום: יחצ

 

 

הקפסולות, עם זאת, הציבו אתגר. החברה ממחזרת אותן כך שהקפה מעובד לקומפוסט לחקלאות, והאלומיניום ממוחזר ומועבר לתעשייה (בין השאר לקפסולות חדשות) — אבל כל התהליך הזה תלוי ברצונם הטוב של הלקוחות שישיבו את הקפסולות לחברה. "במשך זמן רב ניסינו לדבר על כך עם צרכנים, אבל הם תמיד אמרו 'אנחנו רוצים הוכחה שאתם ממחזרים את האלומיניום'. שיתופי פעולה כמו זה עם ולוסופי עוזרים לנו לשכנע אותם ולהגביר את המודעות".

 

וכאן נכנס לתמונה ג'ימי אוסטהולם, היזם שמאחורי ולוסופי. "בשבדיה היה ביקוש לאופניים עירוניים קלאסיים ונוחים, וההיצע היה דל ומשעמם", הוא מספר. "רציתי ליצור אופני פרימיום שמבוססים על הצורה הקלאסית עם טוויסט מודרני ועם מנגנון הילוכים פנימי שמבטיח נסיעה חלקה — אבל רצינו גם שהאופניים ייתנו ערך מוסף.

 

"קיימות היא עניין מרכזי אצלנו. מראש החלטנו להשתמש בכמה שיותר אלומיניום ממוחזר ביצירת מסגרת האופניים. כשגיליתי שנספרסו מנסה לעודד מיחזור דרך מוצרים ממוחזרים כמו עט וסכין, אמרתי, 'למה לא עם אופניים?'.

 

"החבירה לנספרסו מביאה אותי לקהל רחב, וזה כמובן משרת אותי, אבל הפוקוס של שיתוף הפעולה הזה הוא לעשות משהו גדול יותר. נספרסו עושה בתחום הקיימות הרבה יותר ממה שהציבור יודע. כמובן, יש לה אתגרים משלה בתחום, אבל היא רצינית לחלוטין במחויבותה לסביבה. אז אם אנחנו יכולים לשתף פעולה באופן שיעורר באנשים השראה למחזר, זה כבר הרבה מאוד. מיחזור הוא פעולה פשוטה שכל אחד יכול לעשות. זה לא רק אחריות של תאגידים, זה אתה ואני".

 

איך מישהו עם חברת סטארט־אפ פונה לענק כמו נספרסו?

 

"להיות נאיבי זו תכונה טובה ליזם. אני מאמין בעצמי כמו ילד. אני מעדיף להיכשל מאשר לא לנסות. שלחתי אימייל לנספרסו, עם אפס ציפיות, וזה עבד. כבר עשיתי אותו דבר עם יוניצ"ף, כשחיפשתי מישהו שיעזור לנו עם תרומת האופניים: פשוט התקשרתי אליהם, הם התלהבו, ובעזרתם תרמנו 650 זוגות אופניים בגאנה. בשיתוף הפעולה עם נספרסו אנחנו נעזרים במלכ"ר אמריקאי בשם World Bicycle Relief (WBR), ונחליט בהמשך השנה איפה תיעשה התרומה. כרגע מסתמן שנבחר בזימבבואה".

 

רוכבות לבית הספר

 

מלבד התרומה לסביבה, ערך נוסף שיש לשיתוף הפעולה בין מותג האופניים ליצרנית הקפה הוא תרומה לקהילה: על כל זוג אופניים שהחברה מוכרת (ב־1,300 יורו), היא תורמת זוג נוסף במדינות מתפתחות באפריקה. והתרומה מיועדת לא סתם למדינות מתפתחות, אלא ספציפית לנשים באזורים כפריים - לשיפור ההתניידות שלהן לבתי ספר שבהם הן יכולות לרכוש השכלה. "יש לי שתי בנות שהיה להן המזל להיוולד בשבדיה, וחשוב לי לתרום לכך שגם נשים במקומות אחרים יחיו טוב יותר", אומר אוסטהולם.

 

איך מבטיחים שהאופניים יישארו אצל הנשים הללו, ושתהיה להם השפעה חיובית על חייהן?

 

"זו שאלה הוגנת. יש מי שיחשוד שהמאמץ שלנו הוא שיווקי גרידא, אבל אנחנו מחויבים לתוצאות משמעותיות. WBR מוציאים דו"חות שנתיים מפורטים על תרומות האופניים, כך שיש לנו כל הנתונים. אנחנו גם לא סתם נותנים את האופניים לבנות. אנחנו חותמים איתן ועם משפחתן על חוזה שלפיו האופניים הם שלהן, ומיועדים לנסיעה לבית הספר".

 

לתקן את הנזק

 

עם כל הרצון הטוב לשנות את העולם, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהאופניים של אוסטהולם מיוצרים בדרך פחות אקולוגית: האלומיניום נשלח לסין, שם מיוצרת מסגרת האופניים, שנשלחת לצרפת להשלמת החלקים, ובחזרה לשבדיה.

 

זה עדיין אקולוגי?

 

"הייתי מעדיף לייצר קרוב יותר, והקדשנו מאמץ לחיפוש המפעל המתאים באירופה, בין היתר בפורטוגל ובטורקיה, אבל לצערי המפעלים באירופה לא מתאימים. 95% מהאופניים מיוצרים היום בסין, ולכן האופציה הטובה ביותר מבחינתנו היתה לפנות לסין, אבל לתקן את הנזק הסביבתי. נספרסו היתה מחויבת לחלוטין ל'טביעת רגל פחמנית' אפסית (איזון הפליטה של גזי חממה בתהליך - ל"ל) ואפילו שלילית, ואנחנו עושים את זה באמצעות נטיעת עצים".

 

רבר מספרת כי קיים גם מאמץ לחולל אימפקט חיובי לקהילה הקרובה: "ככל שנספרסו גדלה, חיזקנו את הקשר עם מגדלי הקפה, כיוון שאנחנו רוצים לוודא שבכל פעם שאתה משתמש בקפסולה, היא תכיל את אותו קפה ותספק את אותו טעם. לכן אנחנו רוצים לוודא שהמגדלים מקבלים תנאים טובים ושכר טוב, שהם רוצים להמשיך לעבוד איתנו, ושהשותפות איתם היא יציבה לטובת שני הצדדים. לשם כך אנחנו שולחים אליהם אגרונומים שיסייעו להם בתכנון הפעלת המטעים, חינם וללא כל מחויבות. אחר כך אם הם מוצאים מי שיקנה מהם את הקפה במחיר טוב משלנו, הם חופשיים למכור לו".

 

הכותב היה אורח חברת נספרסו בשבדיה

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x