$
תעשייה ופיננסים

גם ג'ק מא רצה עיתון: רכש יומון הונג־קונגי באנגלית

עליבאבא קנתה את "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט" ותסיר את הפיירוול. שווי העסקה הוערך ב־100 מיליון דולר

שירות כלכליסט 21:5613.12.15

ענקית המסחר המקוון הסינית עליבאבא דיווחה בסוף השבוע כי תרכוש את היומון בשפה האנגלית "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט" הרואה אור בהונג קונג ונכסי תקשורת אחרים של קבוצת SCMP.

 

הפרטים הפיננסיים של העסקה נותרו חסויים. עם זאת, השווי המוערך של העסקה הוא 100 מיליון דולר, סכום קטן יחסית מבחינת עליבאבא, שהכנסתה השנתית היא יותר מ־12 מיליארד דולר.

 

"מדובר בעיתון ייחודי, שכן הוא מתמקד בסיקור זירת סין באנגלית. החזון שלנו הוא להרחיב את המובילות של קבוצת התקשורת בעולם באמצעות הפצה דיגיטלית וגישה קלה יותר לתכנים", מסר ג'ו טסאי, סגן יו"ר עליבאבא.

 

עם זאת, הרכישה מציבה את עליבאבא בעמדה רגישה מול בייג'ינג. הממשל הסיני מנסה תדירות לשפר את הסיקור התקשורתי שהמדינה זוכה לו בכלי תקשורת בשפות זרות, ו"סאות' צ'יינה מורנינג פוסט" הוא אחד מכלי התקשורת הוותיקים שמתפרסמים באנגלית בתוך גבולותיה של סין.

 

ג'ק מא באתר העיתון ג'ק מא באתר העיתון צילום: רויטרס

להבדיל מעיתונים אחרים, הוא נהנה מחופש יחסי בזכות העובדה שהוא יוצא לאור בהונג קונג.

 

מצד אחד, השאלה כעת היא עד כמה תלחץ ממשלת סין על עליבאבא כדי להשיג את מטרתה, כמה תהיה עליבאבא מוכנה להתכופף ומה היא תקבל בתמורה. מצד שני, העובדה כי היומון יעבור לבעלות הענקית הסינית כבר מעמידה בסכנה את החופש העיתונאי שלו, שכן כל פרסום שלילי על הנעשה בבייג'ינג עלול לעלות לעליבאבא ביחס עוין מצדה.

ג'ק מא, מנכ"ל עליבאבא, יהיה למעשה הבעלים הראשון של העיתון המגיע מסין. עליבאבא גם אינה מסתירה את שאיפתה לרכוש השפעה בעיתון ועל ידי כך לנסות ולשנות את הסיקור המעוות, לדבריה, שמקבלת סין בתקשורת המערבית.

 

בראיון לעיתון אמר טסאי כי העולם זקוק לקשת רחבה של נרטיבים כאשר מדובר בסיקור של זירת סין. "הרבה מאוד עיתונאים שעובדים עם ארגוני התקשורת המערביים עשויים שלא להסכים עם השיטה של הממשל בסין וזה מעוות את השקפתם ואת אופן הסיקור", ציין בשיחה עם העיתון. "אנחנו רואים דברים אחרת, אנחנו מאמינים שיש להציג את המציאות כפי שהיא", הדגיש.

 

בניסיון להגדיל את תפוצת העיתון בקרב קהל קוראים בינלאומי דיווחה עליבאבא מיד עם פרסום עסקת הרכישה כי תסיר את הפיירוול באתר, כך לפי דיווחים בעיתון. "'סאות' צ'יינה מורנינג פוסט' ממוצב באופן כזה שמאפשר לו להנגיש את הזירה הסינית לקוראים ברחבי העולם", הוסיף טסאי.

 

ברוכשו את העיתון מא הולך בדרכם של טייקוני אינטרנט אחרים, אף כי מערביים, שהשקיעו במותגי תקשורת. כך, למשל, ב־2013 רכש ג'ף בזוס מייסד אמזון את "הוושינגטון פוסט" בסכום של 250 מיליון דולר. מייסד פייסבוק כריס יוז רכש נתח שליטה ב"ניו רפבליק" שנה קודם לכן.

 

ענקית המסחר המקוונת מפגינה עניין גדל והולך בהשקעות במדיה ובידור. בעת האחרונה אף רכשה את יוקו טודו, התשובה הסינית ליוטיוב, בסכום של 3.6 מיליארד דולר, לצד השקעות אחרות בתחום הדיגיטל, ובהן בחברת סנפצ'ט. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x