$
תעשייה ופיננסים

יפן: מקדונלד'ס בהאטה - רשתות אמריקאיות אחרות ינסו את מזלן

מחדלי בטיחות מזון במקדונלד'ס ושינויים בהרגלי האכילה של היפנים יצרו הזדמנויות חדשות עבור רשתות מזון מהיר כמו טאקו בל ושייק שאק

שירות כלכליסט 20:2203.05.15

ההאטה במכירות מקדונלד'ס ביפן בעקבות שערוריות הנוגעות לבטיחות מזון דחפה רשתות מזון מהיר אמריקאיות אחרות לנסות ולתפוס את מקומה. "במובנים מסוימים, ההאטה במקדונלד'ס היא שמניעה את הכניסה של רשתות זרות אחרות", אמר ל"פייננשל טיימס" היסאקאזו מאטסודה, נשיא מכון המחקר לשיווק צרכנים ביפן.

 

אם כי הכניסה הזו של רשתות, ובהן טאקו בל ורשת ההמבורגרים קרל'ס ג'וניור, מצביעה על פי המומחים על שינוי נרחב יותר בטעם היפני - התרחקות ממנות מסורתיות של דגים ואורז. על פי הנתונים הממשלתיים, צריכת האורז ביפן התכווצה בחצי ב־50 השנים האחרונות, בעוד צריכת הבשר שילשה את עצמה. במקביל חלה עלייה בביקושים למנות קלות להכנה, כשההוצאות על מסעדות ומנות מוכנות לאכילה מייצגות 44% מכלל ההוצאות על מזון לעומת פחות מ־30% בשנות השבעים.

 

"העולם משתנה כל כך", ציינה מליסה לורה, נשיאת טאקו בל אינטרנשיונל, בעת פתיחת הסניף הראשון בטוקיו בשבוע שעבר, שמשך תורים ארוכים של יפנים נלהבים. "אנשים מתעניינים בטעמים חדשים ומגוונים. זה התזמון המושלם עבורנו". בהתאם, בטאקו בל מציעים מנות כמו בוריטו שרימפס ואבוקדו במחיר של 590 ין (4.94 דולר), וקערת אורז וטאקו ב־530 ין. בשני המקרים המחירים נמוכים מהמחירים המוצעים במסעדות מקסיקניות אחרות ביפן. הסניפים יעוצבו עם מטבח פתוח, כך שהסועדים יוכלו לראות אילו רכיבים נכנסים למנות.

 

צ'יפס של מקדונלד'ס צ'יפס של מקדונלד'ס

 

סיבה נוספת לשובן של הרשתות האמריקאיות נובעת מהמדיניות הכלכלית של ראש הממשלה שינזו אבה והיחלשות הין לעומת הדולר, שהופכת את ההשקעה של חברות אמריקאיות ביפן לזולה יותר.

 

רשתות נוספות מלבד טאקו בל המעוניינות להתרחב ביפן כוללות את קרל'ס ג'וניור, שמתכוונת לפתוח את הסניף הראשון בטוקיו בסתיו ולהתרחב ל־150 סניפים ברחבי המדינה בתוך עשור. רשת ההמבורגרים הניו־יורקית שייק שאק מתכננת אף היא לפתוח סניף ראשון בשנה הבאה, שיהיה גם הסניף הראשון שלה באסיה. עד 2020 בכוונתה לפתוח עשרה סניפים נוספים. שייק שאק תחבור לסאזאבי ליג המקומית, שגם היתה אחראית על השקת סטארבקס ביפן. עם זאת, יפן היא עדיין שוק

 

לא קל לפיצוח. רשתות אחרות כמו וונדי'ס וברגר קינג כבר נסוגו מהמדינה או צמצמו את הנוכחות שלהן, לאחר ניסיונות כושלים בשנות השמונים. בנוסף, לפי ההערכות של חברת יורומוניטור, שוק המזון המהיר ביפן יצמח בשיעור שנתי של פחות מ־1% בשלוש השנים הבאות, וקטגוריית ההמבורגרים תספוג את הירידה החדה ביותר.

 

מקדונלד'ס יפן דיווחה שלשום על הפסד של 14.59 מיליארד ין בשלושת החודשים הראשונים של השנה, הפסד ראשון לרבעון הראשון מאז 2001. ההפסד משקף את משברי בטיחות המזון שחוותה בחודשים האחרונים ביפן, שבהם חלקי פלסטיק ואפילו שן אדם אותרו במנות. כך למשל, בדצמבר נפצע ילד מחתיכת פלסטיק שנמצאה בגלידה. היום צפוי מנכ"ל הרשת סטיב איסטרברוק לחשוף מהלכים להבראת ענקית המזון המהיר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x