$
בשולי החדשות

האם לא נצטרך עוד להשאיר טיפ במסעדות?

יותר ויותר מסעדות בארה"ב שינו מדיניות - הן מעלות את המחיר לטובת תשלום למלצרים ומודיעות לאורחים כי הם פטורים מהשארת טיפ. איך יגיבו הישראלים?

שירות כלכליסט 11:5428.12.14

דמיינו לעצמכם תרחיש שבו אתם מסיימים ארוחה איכותית במסעדת יוקרה, משלמים את החשבון, ופשוט קמים ועוזבים מבלי להשאיר טיפ. נשמע כגסות רוח וקמצנות מצד הסועדים, אך האמת היא שזה כנראה העתיד של עולם המסעדנות.

 

לפי דיווח ב-CNN יותר ויותר מסעדות בארה"ב אמצו מדיניות נגד טיפים, ומעדיפות להציע תפריט אלטרנטיבי שהמחירים שלו לוקחים בחשבון את השכר של המלצרים.

 

 

 

"יש יותר ויותר קולות לשינוי שיטת השכר של העובדים המרוויחים טיפים", אמר ל-CNN ג'יי הולנד, מתאם פעולות הממשלה באיגוד המסעדות של מדינת ניו יורק.

 

ב'בר אגריקול' (Bar Agricole) ובמסעדת האחות 'טרו נורמנד' (Trou Normand) בסן פרנסיסקו, לדוגמה החל מה-1 בינואר הסועדים לא יתבקשו להשאיר טיפ בסיום הבילוי. במקום זאת, הבעלים תאד פוגלר העלה את המחירים בתפריט ב-20%, והתוספת הזו אמורה לעבור לעובדים ולבטל את הצורך להוציא מחשבון בעת קבלת החשבון. "הגיע הזמן שעסקי המסעדות יהיו יותר כמו כל התעשיות האחרות ויגבו את הסכום המתאים ולא יסתמכו על אנשים אחרים כדי שיפצו את העובדים", טוען פוגלר.

 

 צילום: שאטרסטוק

 

בדומה, מסעדת 'פקהאוס' (Packhouse) בקנטאקי ביטלה אף היא הטיפים. "אנחנו פועלים בתעשייה תחרותית, וחשבנו שזה יכול לעזור להבדיל אותנו מהשאר", סיפר הבעלים בוב קונווי. הוא הכניס למחיר המנה כבר את דמי השירות.

 

בעיקר בערים הגדולות בארה"ב

 

המגמה החדשה הזו אמנם עדיין לא התפשטה לגמרי בתעשייה, אך היא מתחילה לצבור תאוצה במיוחד בקרב מסעדות בערים גדולות. עם זאת, מומחים בתעשייה מזהירים כי מדובר במדיניות שנויה במחלוקת. במרכז המחלוקת עומד החשש שהמלצרים עדיין לא ירוויחו את השכר הראוי להם.

 

לטענתו של הולנד מסן פרנסיסקו, המלצרים שהרוויחו מעל לשכר מינימום עלולים לספוג ירידה בהכנסות אם לא יורשו לקבל טיפים. בעיה נוספת היא אם הלקוחות יבחינו בהידרדרות בשירות אם המלצר אינו עובד עבור טיפ. "מרבית המתלוננים לא

מרוצים מאיבוד השליטה לדעתם על שירות הלקוחות", מודה פוגלר.

 

אם כי, מרבית הסועדים בדרך כלל לא משאירים טיפ אך ורק על סמך איכות השירות. "אנשים משאירים טיפ בלי קשר לכלום, זה יותר עניין של לחץ חברתי שמשפיע על ההחלטה", מסביר מרטין אוניל, שעומד בראש התכנית לניהול מלונות ומסעדות באוניברסיטת אובורן (אלבמה).

 

בהתאם, מתברר כי לא כל כך קל לגרום לאנשים לוותר על הרגל של שנים. קונווי, בעל מסעדת 'פאקהאו'ס בקנטאקי מודה שעל אף שלט בכניסה למסעדה והסבר על המדיניות בתפריט, לא מעט לקוחות עדיין משאירים טיפ. "לרוב מדובר רק בכמה דולרים בודדים, וזה בסדר גמור, אך אנחנו מנסים להסביר שהמלצרים שלנו מרוויחים היטב".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x