• תפריט
יואב בורנשטיין
יואב בורנשטיין כתב כלכליסט כתב כלכליסט בלונדון לכל הטורים של יואב בורנשטיין כתב כלכליסט
כמעט ג'נטלמן כמעט ג

יער צף מעל לתמזה

גשר פורח יקום בלונדון בהשקעה של 150 מיליון ליש"ט כדי לאפשר למקומיים ולתיירים מילוט כפרי והרבה

יואב בורנשטיין 09:4107.07.14

לונדון עובדת בקצב שונה משל שאר הבירות האירופיות. מי שביקר בעיר לפני יותר מחמש שנים בפעם האחרונה לא יכיר הרבה מהמבנים החדשים שקמו בה ויגלה שכונות עוני שהפכו למעוזים של יאפים. מי שיבקר בה בעוד חמש שנים יחזה בפרויקט יוצא דופן עוד יותר: גשר להולכי רגל, מעין יער צף על נהר התמזה, שייצור אזור כפרי באחד המקומות העמוסים באירופה.

 

הגשר, שייקרא גשר הגן (The Garden Bridge), נועד לפתור בעיה. לונדון היא אחת הערים הירוקות בעולם, אבל רוב השטחים הירוקים נמצאים בקצותיה ולא במרכזה. מנגד, במרכז לונדון אין יותר מקום לבנות והשטחים הפנויים מנוצלים לטובת פרויקטים נדל"ניים שנמכרים במחירי בועה.

 

השראה גם ממנהטן

 

הפתרון הוא ליצור שטח חדש במרכז העיר באמצעות ניצולו של הנהר, זאת לשם הקמת פארק. מי שהתהלך כמה שעות באזור יודע היטב מהו הערך של פיסת ירק וכמה דקות של שקט. את המבנה המיוחד של הגשר עיצב האדריכל תומס הת'רוויק (שגם עיצב את אבוקת האש באולימפיאדה האחרונה).

 

ההשראה שקיבל היא סצינה מהסרט "טיטניק" שבה ליאונרדו דיקפריו וקייט וינסלט נמצאים לבדם על הסיפון בקצה הספינה. הרעיון הוא שגם בספינה כל כך גדולה הם יכלו למצוא מקום לפרטיות. בגשר יהיו 88 מרפסות שיספקו למבקרים תחושה של פרטיות במרכז העיר. כמו כן יישתלו עליו 270 עצים בעזרת כמעט 1,000 טונות של אדמה. הגשר שואב השראה גם מהפארק שהוקם על מסילת רכבת עילית נטושה במנהטן, ההיי־ליין.

 

הרעיון של גשר הגן, שמקדמת שנים רבות השחקנית ג'ואנה למלי אבל הפך למעשי רק בחודשים האחרונים, הוא מעולה. המחיר שלו קצת פחות נעים: עלות הקמת היער הצף על התמזה היא 150 מיליון ליש"ט. ראש העירייה בוריס ג'ונסון זיהה את ההזדמנות לפרויקט שישאיר חותם על העיר והפך לתומך נלהב. הוא התחייב להעביר 30 מיליון ליש"ט דרך TFL, החברה המפעילה את התחבורה הציבורית בלונדון. 30 מיליון ליש"ט נוספים יגיעו מממשלת בריטניה ועוד 30 מיליון ליש"ט מתורמים פרטיים.

 

הדמיית הגן התלוי בלונדון הדמיית הגן התלוי בלונדון צילום: Arup

 

התומכים בהקמת הגשר אומרים שההשקעה תצדיק את עצמה, שכן הפרויקט אמור למשוך אליו 8 מיליון תיירים בשנה, שימריצו עוד יותר את הכלכלה באזור. מלבד זאת, 88% מתושבי לונדון מעוניינים בבניית הגשר, ומחוץ לבירה התמיכה בו גדולה אפילו יותר ועומדת על 94%.

 

פער גשרים בין חלקי העיר

 

ישנה בעיה המתווספת לעלות הגבוהה של הגשר: אף שלבנייתו יוקצה מימון מגופים ממשלתיים הבעלות עליו תהיה של גוף פרטי. לדברי גראם קינג, ראש מחלקת התכנון של עיירת ווסטמינסטר, שאליה יתחבר הגשר בקצהו הצפוני, העובדה הזאת תהפוך את מלאכת השיטור על הגשר לקלה יותר. בפועל, כאשר מדובר בשטח פרטי, בעלי השטח יכולים למנוע מאנשים מסוימים להיכנס אליו. הקרן שתנהל את הגשר תאפשר לתיירים ולעובדי המשרדים הסמוכים לעבור בו ותוכל למנוע הפגנות עליו.

 

גם אם לא כל המניעים להקמתו טהורים, הגשר הירוק ישדרג את המראה של לונדון, שהיא כבר עתה יעד התיירות

הפופולרי בעולם. העיירה רק צריכה להבטיח שכל התושבים יוכלו לעבור בין שתי גדות הנהר. לאחרונה הושקה גם תוכנית לבניית גשר חדש במזרח לונדון, החלק העני יותר ונטול הגשרים של העיר. הדרכים היחידות לחצות את הנהר במזרח הן באמצעות מנהרות תת־קרקעיות (שרק אחת מהן נועדה להולכי רגל), רכבל במימון חברה מסחרית ומעבורת. כך שאם לתיירים מגיע עוד גשר במרכז, גם לתושבים במזרח מגיע לפחות אחד.

 

הגשר, שהקמתו תעלה 600 מיליון ליש"ט, יכלול מעברים למכוניות ולהולכי רגל ומסלול מיוחד לאופניים. הוא ינסה לצמצם קצת את "פער הגשרים" בין שני חלקי העיר. לפי איגוד לשכות המסחר של לונדון, שיזם את הקמתו של הגשר, הוא אמור להוסיף לכלכלת העיר עוד 55 מיליון ליש"ט בשנה.

 

מזרחית לגשר מצודת לונדון לא נבנו גשרים בכלל, אף שחצי מתושבי העיר מתגוררים בו, ואילו בצד המערבי נבנו 22. גשר במזרח העיר הוא לא מותרות, הוא הכרח.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x