"ביטלס? אין להם סיכוי": 10 ההחלטות העסקיות הטיפשיות ביותר
איזו המצאה מהפכנית כונתה בזלזול "צעצוע חשמלי", על איזו סדרה פופולרית טענה ABC כי "הקהל לא יצפה בה", ומי ויתר על מנוע החיפוש שלימים ייקרא גוגל
1. "טלפון הוא רק צעצוע"
בשנות ה-70 של המאה ה-19 נחשב הטלגרף למכשיר התקשורת המהימן ביותר, וחברת ווסטרן יוניון היתה השחקנית הראשית בתחום. לכן ב-1876 אלכסנדר גרהם בל הציע למכור לווסטרן יוניון את הפטנט שלו על הטלפון עבור 100 אלף דולר. ואולם, נשיא החברה וויליאם אורטן דחה את הבקשה בטענה שמדובר בצעצוע בלבד. "לאחר בדיקה מקיפה של ההמצאה שלך, החלטנו שאף שמדובר בחידוש מעניין, אין לו אפשרויות מסחריות. מה השימוש שיכול להיות לחברה הזו מצעצוע חשמלי?", כתב אורטן בתשובה לבל.
- מהרכב של פורד ועד ה-iPod - עשר המצאות ששינו את פני האנושות
- ההברקות של נאס"א: אילו המצאות הגיעו מסוכנות החלל?
- לא נראה לי שזה יתפוס: ההמצאות הגרועות בהיסטוריה
2. כמה אפסים?
ב-1977 קיבלו המנהלים באולפן הסרטים פוקס המאה ה-20 החלטה שמפגינה קוצר ראייה משווע. הם העבירו את הזכויות לכל המרצ'נדייז של סרטי מלחמת הכוכבים לג'ורג' לוקאס בתמורה לקיצוץ פעוט של 20 אלף דולר בשכר שלו. אולם ההכנסה המשוערת ממכירות המרצ'נדייז עומדת על יותר מ-3 מיליארד דולר, וממשיכה לצמוח, כך שנראה שמדובר בעסקה המשתלמת ביותר בעולם הבידור שנחתמה בין אדם פרטי ואולפן סרטים.
3. קודאק
חברת איסטמן קודאק פיתחה עוד ב-1975 מצלמה דיגיטלית, אך החליטה לא להשקיע בטכנולוגיה מחשש כי תפגע בעסקי הפילם שלה. רק באמצע שנות ה-90, כשמצלמות הפילם החלו לשקוע, ניסו בחברה לחדור לשוק הדיגיטלי, אך בשלב הזה מתחרות כמו פוג'י וסוני כבר היו מבוססות בשוק, וקודאק מעולם לא הצליחה להרוויח מהמוצר שהיא עצמה המציאה. המניות של קודאק טיפסו לשיא של 94 דולר למניה ב-1997, סימן לכך שלעתים עוברות כמה שנים עד שהחלטות גרועות ממוטטות חברה. עד 2011 צנחה המניה ל-64 סנט למניה, ובדצמבר באותה שנה הגישה החברה בקשה להגנה מפני פשיטת רגל.
4. M&M's מוותרים על ההזדמנות לפרסום באי.טי
ב-1981 חברת ההפקה אמבלין הציעה למארס עסקה פשוטה: חטיפי M&Ms יופיעו בסרט החדש שלה ויזכו ליחסי ציבור בחינם ובתמורה הם יוכלו לקדם את הסרט על האריזות של הממתק. משום מה אנשי השיווק והפרסום של מארס סרבו. הסרט המדובר היה אי.טי. והממתק הפחות מוכר ריסז פיסז (Reeses Pieces) זכה מההפקר ונהנה מזינוק של 65% במכירות בחודשים לאחר שהסרט יצא לאקרנים. הממתק משמש בסרט כדי לעזור לפתות את אי.טי לצאת מהמסתור.
5. דקה רקורדס מוותרים על הביטלס
הביטלס נבחנו בדקה רקורדס בערב הסילבסטר 1961, אך המנהל שבחן אותם החליט לוותר ולא להחתים את הלהקה על אלבום בטענה שהם נשמעים כמו להקה אחרת שהייתה פופולרית באותה תקופה - "הצלליות" - וכי עידן הלהקות עומד להסתיים. הביטלס הפכו מאז ללהקה המוכרת ביותר בהיסטוריה, וחוללו מהפכה תרבותית.
6. רוס פרו
ב-1979 הציע איש העסקים האמריקאי רוס פרו לקנות את מיקרוסופט, אולם מייסד החברה ביל גייטס, שהיה אז בן 23 בלבד, חשב שהמחיר היה נמוך מדי. הוא מספר שפרו הציע לו בין 15-6 מיליון דולר, אך פרו אומר כי גייטס דרש בין 60-40 מיליון דולר. המספרים המדויקים אינם חשובים שכן בסופו של דבר פרו נשאר בידיים ריקות. "אני מחשיב זאת הטעות העסקית הגדולה ביותר שלי", הודה בראיון שהעניק ב-1992. מיקרוסופט שווה כיום מיליארדי דולרים.
7. אקסייט מסרבים לגוגל
באמצע שנות ה-90 העולם החדש יחסית של האינטרנט ומנועי החיפוש נשלט על ידי יאהו ואקסייט (Excite). ב-1996 הושק פרויקט חיפוש, שייקרא לימים גוגל. המייסדים, לארי פייג' וסרגי ברין הציעו לאקסייט לרכוש אותם תמורת 1 מיליון דולר. באקסייט דחו את ההצעה, ודבקו בעמדה זו גם כשהמחיר ירד ל-750 אלף דולר. גוגל נאלצה במקום לגייס הון וב-2004 ביצעו הנפקה. כיום שווי השוק של החברה מוערך ב-395 מיליארד דולר. המניות של אקסייט מצד שני, התחילו בצניחה חופשית, ובסופו של דבר היא נרכשה על ידי AskJeeves.
8. מוטורולה Razr
הטלפונים הניידים מסדרת Razr של מוטורולה הגיעו לשיא ההצלחה שלהם ב-2006, והעניקו למוטורולה נתח של 22% בשוק הטלפונים הניידים. אולם בתוך שנה אחת, ההתלהבות סביב המכשירים נעלמה כמעט לגמרי. במוטורולה לא הצליחו להפוך את המותג הפופולרי למוביל בשוק הסמארטפונים, ובמקום בחרו למכור את הדגמים המסורתיים בהנחות גדולות. רק ב-2010 נזכרו בחברה להשיק דגמים חדשים, אך אז אייפון ובלאקברי כבר שלטו בשוק. בתוך ארבע שנים בלבד ההכנסות של מוטורולה צנחו מ-43 מיליארד דולר ל-22 מיליארד דולר, והמניות איבדו 90% מהשווי שלהן.
9. השגיאה של IBM
ב-1980 המחשבים האישיים בהובלת IBM החלו לצבור תאוצה. כשבחברה רצו לפתח גרסה חדשה של מערכת ההפעלה, הם פנו למיקרוסופט, שהייתה ידועה באותה תקופה כמפתחת שפות תכנות. באותו זמן לא ניתן היה לרשום פטנט על תוכנות אלא רק להגן עליהן בזכויות יוצרים. החוזה של מיקרוסופט אפשר לה לייצר PC DOS תמורת סכום נמוך יחסית ולשמור על זכויות היוצרים של מערכת ההפעלה. כתוצאה מכך, מיקרוסופט הייתה יכולה למכור את מערכת ההפעלה שלה לחברות אחרות בנוסף ל-IBM, מהלך שהציב את החברה של ביל גייטס בחזית שוק המחשבים האישיים.
10. ABC לא רצתה לשדר סדרה על שחורים
ב-1984 הציע ביל קוסבי לרשת ABC את הסדרה החדשה שיצר על משפחה שחורה מהמעמד הגבוה, אולם ברשת דחו אותו בטענה ש"הקהל לא יצפה בתצוגה לא מציאותית של שחורים כאנשי מקצוע משכילים ועשירים". קוסבי הציע את התכנית במקום ל-NBC, וזו קיבלה את ההצעה. הסדרה הייתה הנצפית ביותר במשך ארבע שנים רצופות, ושמרה על רייטינג גבוה לאורך שמונה העונות שבהן שודרה. ההצלחה שלה עזרה לחלץ את NBC ממעמדה כרשת הכי פחות נצפית ולבסס אותה במקום הראשון היא גם עזרה להחיות את ז'אנר הסיטקום, ונחשבת לסדרה הרווחית ביותר ששודרה אי פעם.