סגור

דו"ח טכנולוגי
הניוזפיד של פייסבוק הפך למשעמם - ואלו חדשות מצוינות

נראה ששינוי אלגוריתמי שפייסבוק עשתה בניוזפיד הפך אותו לשממה גנרית של ממים ופרסומות בתמהיל גבוה. ואולם כשהרשת החברתית תזהה ירידה רוחבית ומשמעותית בהיקף הכניסות והפעילות היא תבצע את השינויים הנחוצים על מנת להשיב את המצב לקדמותו

האם שמתם לב, האם הבחנתם? או אולי זה רק אני? משהו השתנה בניוזפיד של פייסבוק, או לפחות בניוזפיד שלי. משהו שהפך אותו להרבה פחות מעניין, והרבה יותר מעיק. משהו שגורם, לי לפחות, להיכנס לשם הרבה פחות, וכשאני כבר נכנס, לצאת משם הרבה יותר מהר, לא פעם בליווי תחושת מיאוס כללית. נראה ששינוי אלגוריתי שפייסבוק עשתה בניוזפיד הפך אותו לשממה גנרית של ממים ופרסומות בתמהיל גבוה, גבוה מדי. ואם זה לא רק אני, אלו חדשות מצוינות.


בשבועות האחרונים, התחלתי להבחין בנוכחות מוגברת בניוזפיד של אייטמים לא אורגניים, כלומר לא פוסטים מחברי פייסבוק או מעמודים שאני עוקב אחריהם, אלא פרסומות והמצאה חדשה יחסית של הרשת החברתית – פוסטים מומלצים מעמודים אחרים שאמורים להתאים להעדפות שלנו, ושפייסבוק מכנה Suggested for you. ההצעות האלו, לפחות במקרה שלי, הן לרוב "ממים" מפוקפקים מעמודים שעוסקים בתרבות פופולרית, לאחרונה משום מה הרבה ממים מייגעים שקשורים לסדרה המשרד, קודם לכן הרבה ממים של סטאר וורז (מה שרק מראה מה האלגוריתם של פייסבוק מבין – אני בכלל מעדיף סיינפלד וסטאר טרק).
תוכן שלא ביקשתי לראות
הנוכחות של פוסטים מסוג זה הרגישה גבוהה במיוחד, אז החלטתי להעמיד את התחושות האלו לבדיקה (לא מדעית ולא רצינית בשום קנה מידה). ביום שלישי בבוקר, כי מה כבר יש לעשות בראש השנה, עברתי על הניוזפיד באפליקציית האייפון של פייסבוק וקיטלגתי של 105 הפוסטים הראשונים לאחת משלוש קטגוריות: פוסטים אורגניים – פוסטים מחברי פייסבוק ועמודים שאני עוקב אחריהם (כולל גם הצפה של פוסטים שחברים הגיבו להם או שתויגו בהם); פרסומות – פוסטים ממומנים; והמלצות אלגוריתמיות של פייסבוק – פוסטי Suggested for you (הרוב המוחלט בקטגוריה) והמלצות של פייסבוק לשירותים אחרים כמו המרקט או הצעות לחברים (שהופיעו לעתים נדירות).

1 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
(צילום: שאטרסטוק )
התוצאות מעניינות מאוד. הפוסטים האורגניים היו אמנם הרוב, אך לא בשיעור שאפשר היה לנחש – 62.9% מהפוסטים. 27.6% היו המלצות אלגוריתמיות, ו-9.5% פרסומות. כלומר, יותר משליש מהפוסטים בניוזפיד בבדיקה הלא מחייבת הזה הוא תוכן שלא ביקשתי לראות, אלא שפייסבוק מקווה שיעניין אותי, במקרה בדרך כלל לא בהצלחה רבה. 10% מהניוזפיד הוא בכלל פרסומות בתשלום – נתח משמעותי מחוויית הגלילה.
חזרתי על הבדיקה אתמול בבוקר, הפעם עם 100 פוסטים ראשונים, והתוצאות היו דומות: 65 אורגניים, 26 המלצות ו-9 פרסומות. שוב, בערך שליש פיד תוכן שלא ביקשתי לראות. הפעם, גם בדקתי את הפילוח ב-50 וב-70 הפוסטים הראשונים, פוסטים שיש יותר סיכוי שהמשתמש ייחשף אליהם, והתוצאות היו אפילו מובהקות יותר. ב-50 הראשונים, פוסטים אורגניים היו רק 56% מכלל הפוסטים, המלצות 26% ופרסומות 18%. 20 הבאים התחלקו באופן שווה לפוסט אורגני/פוסט המלצה (אחרי 50 לא היו כלל פרסומות), והיחס היה 54.2% אורגניים, 32.9% המלצות ו-12.9% פרסומות.
כלומר, בפוסטים שבראש הפיד, אלו שהחשיפה שלהם היא הגדולה ביותר, כמעט מחצית מהפוסטים הם תכנים שלא ביקשתי ושבדרך כלל עניין לי שום ענייין בהם (ואפשר גם לשאל עד כמה מעניין לראות פוסטים שחברי פייסבוק תויגו בהם או שהגיבו להם).
הבדיקה הזו היא לא מדעית או מייצגת בשום צורה. זה סנאפשוט רנדומלי של איך נראה הניוזפיד של בן אדם אחד, בזמנים ובמקום שנבחרו בצורה שרירותית לחלוטין (התעוררתי ב-5 בבוקר, הילדים עדיין ישנו, ולא היה לי שום דבר טוב יותר לעשות). יכול להיות שאצל משתמשים אחרים, במקומות אחרים או בזמנים אחרים התוצאות היו נראות אחרת לחלוטין, צריך ניסוי אמיתי על מנת להשיב על כך.
אבל הבדיקה כן מאששת את מה שהרגשתי כשגללתי בפיד בשבועות האחרונים: שיש שם הרבה פחות תוכן שמעניין אותי, והרבה יותר תוכן לא רצוי שפייסבוק, מסיבותיה שלה, מנסה לדחוף לי. זה אולי נשמע כמו תלונה, אבל אלו דווקא חדשות מצוינות (בשבילנו, לא בשביל פייסבוק).
כי התוצאה היא, במקרה שלי לפחות, פחות זמן בפייסבוק. המיאוס שלי כבר כל כך גדול, שאני סוגר את האפליקציה ברגע שמגיעה ההמלצה האלגוריתמית הראשונה, לרוב פחות מ-10 פוסטים, וגם נכנס לאפליקציה בתדירות נמוכה יותר. Screen Time באייפון מאשר את זה – אם בעבר היתה פייסבוק האפליקציה החברתית עם היקף השימוש הגדול ביותר, עתה היא כמעט תמיד שנייה לטוויטר, בימים מסוימים בהפרש ניכר ממנה.
התמהיל של הניוזפיד גורם לי להיות פחות בפייסבוק. ואם התמהיל הזה לא ייחודי, ותהיה זו השערה טובה שגם אצל משתמשים אחרים יש שיעור גבוה של המלצות ופרסומות. אם האפקט דומה, אפילו על חלק מהמשתמשים, הרי שיש נתח נכבד של שמשתמשים שמצמצמים בצורה מוחשית את הזמן שהם מבלים ברשת החברתית.
פחות חשיפה לתוכן שלילי
אלו יהיו חדשות רעות בשביל פייסבוק, שכמובן מבקשת למקסם את זמן השהות של משתמשים ברשת החברתית על מנת לאסוף עליהם כמה שיותר מידע ולהציג להם כמה שיותר פרסומות. אבל חדשות מצוינות בשביל המשתמשים והאנושות בכללה. כי פחות זמן בפייסבוק, משמעו הקטנת הסיכון לחשיפה לפייק ניוז, או תוכן מצית ומקצין. משתשמים שיבלו פחות בפייסבוק, ייחשפו פחות לתיאוריות ההזויות של מתנגדי החיסונים, לקונספירציות שונות, לפוסטים מסיתים מקבוצות שהצטרפנו אליהן לפני שנים ולשאר החוליים של פייסבוק שמוכרים היטב לכולנו. פחות זמן בפייסבוק = פחות חשיפה לתוכן שלילי = שיפור במצב הרוח האישי והעולמי.
פייסבוק מצאה את הדרך הטובה היחידה לתקן את הרשת החברתית על שלל נזקיה המוכרים – לגרום לאנשים לבלות שם פחות זמן. אם זה יימשך ככה, כולנו נרוויח.
למרבה הצער, זה כנראה לא יימשך ככה. פייסבוק מנטרת היטב את פעילות המשתמשים, ואם תזהה ירידה רוחבית ומשמעותית בהיקף הכניסות והפעילות היא תתמקד מהר מאוד בסיבה לכך, ותעשה את השינויים הנחוצים על מנת להשיב את המצב לקדמותו. אבל בינתיים, כל עוד היא בוחרת להציף את הפיד בכמעט 50% פרסומות וממים עבשים ומייגעים, אנחנו יכולים ליהנות מהמצב, להיות פחות בפייסבוק בלי להתאמץ יותר מדי. החלטה לשנה החדשה שאפשר להפוך למציאות, בעזרת האלגוריתם הדפוק של הניוזפיד.