סגור
חיפוש

דו"ח טכנולוגי
הדברים המעניינים בדוחות של אפל ופייסבוק מתחבאים בפרטים הקטנים

באפל צומחת לה אימפריה של מנויים ומחשבי המק נהנים מרנסנס, בפייסבוק מסמנים את ה"אויב" האמיתי ומתחילים להבין איך להרוויח כסף מווטסאפ. ארבע נקודות מדוחות אפל ופייסבוק שלא תראו בכותרות

אפל ופייסבוק פרסמו אתמול, שוב, דוחות שמסכמים רבעון מוצלח במיוחד. הכנסות אפל זינקו ב-53.6% ל-89.6 מיליארד דולר, והרווח הנקי ב-110.1% ל-23.63 מיליארד דולר; פייסבוק, בינתיים, הסתפקה בעלייה של 48% בהכנסות, ל-26.17 מיליארד דולר, ובעלייה של 94% ברווח הנקי ל-9.5 מיליארד דולר.
אבל חלק מהדברים המעניינים ביותר התחבאו במספרים הקטנים, בין השורות או בדברים שאמרו המנכ"לים בשיחות עם אנליסטים אחרי פרסום הדוחות. הנה ארבעה דברים מדוחות אפל ופייסבוק שלא תראו בכותרות.

1. אפל היא מעצמת מנויים

לנטפליקס, אולי שירות המנויים בתשלום המוכר ביותר, יש נכון לסוף הרבעון הראשון 207.64 מיליון מנויים. לספוטיפיי, אולי השירות השני הכי מוכר, 356 מיליון מנויים, 158 מיליון מהם בתשלום. אבל אפל מסתכלת על המספרים האלו ואומרת, ביץ' פליז.
2 צפייה בגלריה
עיצוב החנות החדשה של אפל בסינגפור
עיצוב החנות החדשה של אפל בסינגפור
החנות של אפל בסינגפור
(צילום: גטי אימג'ס)
לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה, לוקה מאסטרי, לאפל יש יותר מ-660 מיליון מנויים משלמים בשירותים השונים שלה, ובהם TV+, מיוזיק, ניוז+, ארקייד ופיטנס+. 40 מיליון מהם נוספו ברבעון האחרון. זאת, בשעה שנטפליקס הוסיפה פחות מעשירית ממספר זה. אפל כבר זוכה להכרה על פעילות השירותים המוצלחת שלה, שכוללת גם הכנסות מהאפסטור, אייטיונז וחנות הספרים שלה. ברבעון שחלף, ההכנסות ממנה עלו ב-26.6%, ל-16.9 מיליארד דולר. אבל היא לא מקבלת מספיק קרדיט על פעילות המנויים המצליחה שבנתה בתקופה קצרה יחסית – פרט למיוזיק, כל השירותים הושקו בשנה וחצי האחרונה.
אפל הצליחה לבנות מערך של שירותים מגוונים שזוכים לאהדה מרשימה של מאות מיליוני משתמשים, שמדי חודש משלמים לחברה סכומים קבועים כדי לשמוע מוסיקה, לראות סדרות וסרטים מקוריים, להתעמל או לשחק. המערך הזה גדול יותר מזה של נטפליקס ומספוטיפיי גם יחד – בהיקף המנויים, אם לא בגודל ההכנסות. אם פעילות המנויים היתה חברה נפרדת, היא היתה נחשבת למעצמת טכנולוגיה בפני עצמה. באפל היא רק הערת שוליים בקטגוריית המוצר השנייה בחשיבותה של החברה.

2. משבר השבבים לא משפיע על אפל (בינתיים)

אם יש מחסור היסטורי בשבבים, אפל לא הרגישה אותו ברבעון הראשון של 2021. כל מוצרי המחשוב של החברה, כולם מתוחכמים וכוללים שבבים רבים מסוגים שונים, רשמו נסיקה מרשימה. האייפון הוביל את הזינוק בכלל ההכנסות של אפל, עם מכירות שעלו ב-65.5% ל-49.94 מיליארד דולר; מכירות האייפד הרשימו על עלייה של 78.7% ל-7.81 מיליארד דולר; וקטגוריית המוצרים הלבישים והאביזרים (שגם בה ניתן למצוא מוצרים עם שבבים מתוחכמים, כמו האפל ווטש והאיירפודס פרו) עלתה ב-24.7% ל-7.84 מיליארד דולר.
ראויות לציון מיוחד מכירות מחשבי המק, שאחרי עלייה של 70.1 הגיעו לשיא של כל הזמנים עם הכנסות של 9.1 מיליארד דולר – הקטגוריה השלישית בחשיבותה אצל אפל. המק נמצאים ברנסנס על רקע המגמה המתמשכת של מעבר לעבודה מהבית, אבל גם בזכות החלפת המעבדים של אינטל במעבדים פרי פיתוחה של אפל, שאת העבודה עליהם מוביל הישראלי הבכיר בחברה, ג'וני סרוג'י. מחשבי מק עם שבבי M1 של אפל זכו לשבחי מבקרים על מהירות התגובה, החסכוניות באנרגיה וההתאמה האופטימלית בין חומרה לתוכנה. המעבר מהארכיטקטורה של אינטל לארכיטקטוקרה של ARM היה חלק במיוחד, כשמפתחים רבים ניצלו בהצלחה את הכלים שיצרה אפל על מנת להתאים את האפליקציות שלהם לסביבה החדשה. כל אלו סייעו להפוך את המקים החדשים ללהיט, ועם דור שני של שבבי אפל שעתיד להגיע בקיץ הקרוב ודיבורים על עיצוב מחדש משמעותי של חלק מקווי המקבוק, הצמיחה בקטגוריה עתידה להמשך.
אפל, שנחשבת ללקוחה מועדפת, שדאגה לעצמה מבעוד מועד לקווי אספקה ייעודיים ושמפעילה כנראה את שרשרת האספקה היעילה בעולם, הצליחה עד עתה להמנע במידה רבה מהשלכות משבר השבבים. היא אמנם נאלצה לעכב במעט את השקת דגמי האייפון החדשים, אך כשאלו הגיעו לשוק הם שברו וממשיכים לשבור שיאי מכירות.
כל זה צפוי להמשך ברבעון הנוכחי. "לא היה לנו מחסור בחומרים ברבעון השני", אמר המנכ"ל טים קוק לאנליסטים. "נאלצנו למוטט באפרים. זה קרה בכל שרשרת האספקה. זה אפשר לנו למכור קצת יותר מכפי שציפינו בתחילת הרבעון".
אבל לא לעולם חוסן. לדברי קוק, אפל נתקלת בקשיים בהשגת רכיבים מסוימים, ואלו עלולים להשפיע על אספקת השבבים שלה ברבעון השלישי. מסורתית, מדובר באחד הרבעונים החלשים של אפל – בלי מוצרים חדשים ובהמתנה לדור האייפונים הבא. אם יהיו לה קשיי אספקה, זה רבעון מצוין להתמודד אתם.

3. אפל היא לא הבעיה הכי גדולה של פייסבוק

השבוע נכנסו אפל ופייסבוק לעימות חזיתי סביב שינוי שיישמה הראשונה במערכת ההפעלה של האייפון, שמונע מאפליקציות לרגל אחרי פעילות משתמשים באפליקציות אחרות. עבור פייסבוק, שחיה על איסוף מידע אובססיבי, מדובר במגבלה משמעותית ביכולתה לנטר את פעילות המשתמשים ולמכור להם פרסומות סופר-ממוקדות.
אפל טוענת שמדובר בשינוי הכרחי על מנת להגן על פרטיות המשתמשים. פייסבוק מזגזגת בין טענות שהשינוי יפגע בהכנסות שלה, לכך שהוא לא כזה נורא בטווח הארוך, לספין שהדבר יפגע אנושות בעסקים קטנים ובסטארט-אפים צעירים. כצפוי, השינוי זכה גם להתייחסות בדוחות החברה. "אנחנו ממשיכים לצפות לרוחות נגדיות בפרסום הממוקד ב-2021, כתוצאה משינויים רגולטוריים ובפלטפורמה, בפרט העדכון ל-iOS שהשפעותיו יורגשו ברבעון השני", נכתב.
2 צפייה בגלריה
ווטסאפ מטה פייסבוק מנלו פארק קליפורניה
ווטסאפ מטה פייסבוק מנלו פארק קליפורניה
מטה פייסבוק, מנלו פארק, קליפורניה
(צילום: איי אף פי)
אבל היתה שם עוד מלה, שמי שקרא מהר אולי פספס. פייסבוק לא דיברה רק על שינויים בפטלפורמות שהיא פעילה בהן, אלא גם על שינויים רגולטוריים. וזה איום הרבה יותר גדול מפייסבוק. רגולטורים מעלים הילוך במאמציהן לרסן את חברות הטכנולוגיה, ופייסבוק היא מטרה מועדפת. לאפל, בסופו של דבר, יש יכולת להגביל את פייסבוק רק בפלטפורמה שלה, ורק בדרכים מסוימות (אחרת היא בעצמה תהיה במוקד של חקירה רגולטורית). רגולטור יעיל יכול לכפות על פייסבוק מגבלות וסנקציות הרבה יותר משמעותיות והרבה יותר רחבות. בטווח הארוך, העימות האמיתי של פייסבוק הוא לא עם חברת טכנולוגיה אחרת, אלא אם גופי הממשל והמחוקקים שרוצים לאלף אותה.

4. פייסבוק מצאה דרך לעשות כסף מווטסאפ (בערך)

שבע שנים חלפו מאז רכשה פייסבוק את ווטסאפ בעסקה בשווי 22 מיליארד דולר, ועדיין לא ברור מאיפה תתחיל החברה לייצר הכנסות שיצדיקו את הרכישה היקרה. תוכנית לשלב פרסומות באזור הסטוריז באפליקציה בוטלה לפני שנה וההכנסות מכלי ה-API לעסקים עדיין לא מתרוממות לסכום משמעותי, למרות הפופולריות ההולכת וגוברת של שירות המסרים המידיים כערוץ לשירות לקוחות.
אבל עתה, מגלה המנכ"ל מארק צוקרברג, מתברר שיש מקום שבו ווטסאפ כן מתחילה להצדיק את עצמה. מאז 2017, עסקים שמשתמשים בווטסאפ כערוץ שירות לקוחות וכפלטפורמה לביצוע עסקאות יכולים ללרכשות פרסומות בפייסבוק ובאינסטגרם עם קישור ישיר לחשבון הווטסאפ שלהם. לדברי צוקרברג את הפרסומות אלו, שמכונות click to WhatsApp, רוכשים כבר מיליון עסקים.
החברה לא פירטה את היקף ההכנסות שהפרסומות מייצרות, אך סביר להניח שהן מקור ההכנסה המשמעותי ביותר של ווטסאפ. בערך, כי בפועל הן מוצגות בפייסבוק ובאינסטגרם, ולכן נספרות במסגרת הכנסות הפלטפורמות האלו. אבל זה לא שיש לווטסאפ מקורות הכנסה טובים יותר, ועם 50 מיליון עסקים שפעילים בפלטפורמה, פוטנציאל הצמיחה משמעותי וצפוי לגדול משמעותית, שכן מעתה תאפשר פייסבוק לרכוש פרסומות אלו ישירות מווטסאפ ביזנס, במקום לגשת בנפרד לפייסבוק ולאינסטגרם.
"בשביל הרבה אנשים, מסחר מקוון הוא פחות אתרים וחנויות ויותר מסרים", אמר צוקרברג בשיחה עם אנליסטים. "הצעד הבא הוא להקל על עסקים להתאים את עצמם לכל השירותים האלו ולתת להם כלים שיכולים להתמודד עם מסרים ומערכות יחסים עם לקוחות". צוקרברג גם הבהיר שהכיוון העתידי של ווטסאפ הוא הכנסות לא מפרסומות, אלא מגזירת עמלות מפעילות עסקית כמו מסחר מקוון: "יש לנו דרך ארוכה לבנות פלטפורמת סחר מלאה בכל השירותים שלה, וזה מסע רב-שנתי, אבל אני מחויב להביא אותנו לשם".
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.