סגור

להתארח בין הספרים: נפתח מלון אינק

המלון ברחוב ברנר, בתכנונו של האדריכל יואב מסר, הוא כולו מחווה לספרייה היידית ששכנה במקום. “זו תרבות הולכת ונעלמת, ולכן מחובתי לא למחוק"

ברחוב ברנר 14 במרכז תל אביב, במקום שעמדה בו בעבר ספרייה של חברי פועלי ציון שהוקמה בשנות ה־50, נפתח באחרונה מלון בוטיק עירוני שעיצובו החיצוני והפנימי מרפרר לאותה ספרייה. "כשהגענו לפה ב־2012", אומר האדריכל יואב מסר, "עמד פה בניין הספרייה של י"ל פרץ שעסקה בתרבות היידית והיו בה כותרים נדירים ביידיש. במקום גם פעל התיאטרון היידי ובכניסה ניצב פסל ראשו של י"ל פרץ". אף שהבניין לא הוכרז לשימור, "כי לא היו לו ערכים אדריכליים", לדבריו, ביקש מסר לשמר את המטען התרבותי של הספרייה ההיסטורית ששכנה בו ושאב ממנה השראה, "לכל בניין ולכל מקום יש מטען תרבותי שמעניק לו את הערך המוסף, את הייחודיות שלו".
3 צפייה בגלריה
פנאי מלון אינק ב תל אביב
פנאי מלון אינק ב תל אביב
מלון אינק בתל אביב
(צילום: עמית גושר)
חזית המלון החדש שתכנן מעוצבת כערימת ספרים המונחים זה על זה, כמו מחכים שמישהו יקרא בהם. התכנון מן הסתם היה מורכב ("הכרכובים אלכסוניים, הדפים ישרים") אבל התוצאה הסופית אכן מצליחה להעביר את הדימוי. גם עיצוב הפנים, שעליו אחראי סטודיו ירון טל, מתכתב עם עברו: כסתות דיו מוצגות בארון זכוכית גדול בכניסה; מעל הבר של מסעדת סאן יאנג, השוכנת בקומה התחתונה ומציעה מטבח פיוז'ן אסייתי, תלויים אותיות ומספרים המרכיבים יחד דימוי של מכונת כתיבה ישנה; הקירות מצופים אריחים המדמים חותמות וגם החדרים משקיפים אל נוף אורבני מכוסים טפטים בדוגמת אותיות והמספרים שלהם מופיעים בכסתות דיו. שלא לדבר על שם המלון, אינק (דיו).
3 צפייה בגלריה
מלון אינק תל אביב
מלון אינק תל אביב
מלון אינק
(עמית גושר)
מסר רואה בשימור ההיסטוריה חובה. כאדריכל תל־אביבי יהודי ישראלי, הוא מסביר, אין הוא זקוק להסברים למה לשמר. "זו תרבות הולכת ונעלמת, ולכן מחובתי להגיד — אני לא מוחק את זה. לשמחתי, זה מופיע גם בחזית הבניין וגם בחלק מעיצוב הפנים ששואב השראה מהספרייה".
“זה מלון עירוני, לא מלון יוקרה, או מלון טרנדי”, הוא מבקש להדגיש ומבהיר, "בטאבו הוא בכלל מוגדר בכלל כפנסיון". מיקומו ימשוך אליו, כך הוא מקווה, קהל שרוצה לחוות את תל אביב. "אנשים שרוצים ללכת ברגל לשוק הכרמל ולים ולאלנבי ולכרם התימנים ולמועדנים. לחוות חוויה תל־אביבית מקומית. זאת בעצם העיר העתיקה שלנו, לב תל אביב, וזה לא מובן מאליו".
3 צפייה בגלריה
יואב מסר אדריכל
יואב מסר אדריכל
האדריכל יואב מסר
(צילום: טלי לאו)
ואכן, בעבר היו רוב רובם של מלונות העיר פרוסים אך ורק לאורך הטיילת, על שפת הים, ותיירים הכירו את קו הטיילת וזהו. "רוטשילד היה סוף העולם בשביל תייר שגר בהילטון". אחד המלונות הראשונים שהוקמו בתוך העיר היה מלון נורמן, שמסר היה האדריכל שתכנן אותו. נורמן מספק חוויה עירונית, גם אם יוקרתית. מלון אינק, לעומתו, נגיש יותר. גג הבניין משקיף על קו האופק של העיר הלבנה, על גגותיה. ודומה שהחזון של מסר של התחדשות עירונית בתוך העיר, יצירת תמהיל, כלשונו, בין תושבים מבוגרים, צעירים ותיירים — מתגשם במלון הקטן והיפה הזה.