סגור
ערן זהבי במדי מכבי תל אביב
ערן זהבי במדי מכבי תל אביב (אורן אהרוני)

החזרה של ערן זהבי לישראל עשויה לחסוך לו מסים רבים

ערן זהבי חזר השבוע למכבי תל אביב ולמרות שככל הנראה לא ירשום הכנסות כפי שרשם בשנים האחרונות שלו בסין והולנד, הוא יכול להרוויח הרבה כסף בזכות הטבות מס של ממשלת ישראל

ערן זהבי, אחד מגדולי השחקנים הישראליים בכל הזמנים, שב לישראל כדי לשחק בקבוצת מכבי תל אביב החל מעונת הכדורגל הקרובה. זהבי ומשפחתו השלימו שהות של 6 שנים בחו"ל, במהלכן כיכב זהבי בליגות הכדורגל של סין והולנד.
זהבי שקל במהלך השבועות האחרונים, הצעות שקיבל ממספר קבוצות ביוון, ארה"ב וברזיל והעיכוב בהחלטתו לא נבע מטעמי מיסוי או מהמתנה למינויו של מאמן מכבי ת"א, אלא הייתה זו בעיקר כי היתה "התלבטות אמיתית בנוגע לחזרה לארץ".
חזרתו של זהבי לישראל, כמו גם שובם לישראל של שחקנים אחרים (עומרי כספי, למשל, שב לפני מספר שנים לישראל לאחר ששיחק בהצלחה במשך כ-10 שנים בליגת הכדורסל NBA בארה"ב) טומנת בחובה, לצד השמחה הנלווית לצפייה בכוכב ישראלי השב לשחק בליגה המקומית במולדתו, גם הטבות מס לא מבוטלות, פרי יצירתו של מחוקק המס הישראלי.
כך, מי שהיה תושב ישראל, עזב לניכר, ושב אליה לאחר 6 שנים ויותר, נחשב "תושב חוזר" לצרכי מס ופטור ממס בישראל, במשך חמש השנים הראשונות לשובו, על הכנסות פסיביות שהפיק בחו"ל.
למשל דמי שכירות מבתים או משרדים וכן ריבית ודיבידנדים בחשבון בנק בחו"ל בגין ניירות ערך שנרכשו בתקופה שבה היה בחו"ל. ככל שנרכשו נכסים (בתים, ניירות ערך) בתקופת השהיה בחו"ל, הרי שגם מכירתם ברווח (הון) לאחר החזרה לישראל פטורה אף היא ממס בישראל במשך 10 שנים ממועד החזרה לישראל.
מיותר לציין, כי תושבי ישראל שהיו ונותרו בה אינם זכאים לכל הטבה מההטבות שצוינו כאן והם חייבים במס מלא על הכנסות או רווחים כאמור.
לפי הדיווחים באמצעי התקשורת, במהלך 6 השנים בהן שיחק זהבי בחו"ל הוא הרוויח סכומי כסף גבוהים במיוחד: במהלך 4 העונות בהן שיחק בסין הרוויח זהבי כ-25 מיליון שקל, ובשתי העונות האחרונות במהלכן שיחק בהולנד שלשל לכיסו שכר כולל של כ-6 מיליון שקלים. תחת ההנחה הסבירה שלפחות חלק מכספו מושקע בחו"ל, מדובר בסכומי כסף משמעותיים שזהבי חוסך עם חזרתו לארץ.

1 צפייה בגלריה
אופיר לוי שותף במחלקת המסים במשרד עורכי הדין יגאל ארנון-תדמור לוי
אופיר לוי שותף במחלקת המסים במשרד עורכי הדין יגאל ארנון-תדמור לוי
עו"ד אופיר לוי הוא שותף במחלקת המסים במשרד עורכי הדין יגאל ארנון-תדמור לוי
(צילום: יורם רשף)

כך, למשל, אם זהבי מחזיק בחו"ל חשבון בנק שבו יש הכנסות שנתיות של 200,000 שקל מריבית או מניירות ערך, במקום לשלם בישראל מס בשיעור 25%, כלומר 50,000 שקל בשנה וסה"כ 250,000 שקל מס במשך 5 שנים מחזרתו בישראל, הוא יהיה פטור ממס לחלוטין. ככל שזהבי מחזיק בנדל"ן למגורים בחו"ל שמושכר לתושבים מקומיים בסכום של נניח 150,000 שקל לשנה, יחסוך זהבי את תשלום המס בישראל בשיעור של 15%, כלומר 22,500 שקל לשנה ובסה"כ חסכון מס של 112,500 שקל ל-5 שנים. סביר להניח שהסכומים גבוהים הרבה יותר.
עוד יצוין, כי ההכנסות שמופקות בישראל, למשל המשכורת שמתקבלת ממועדון הכדורגל בישראל חייבת במס מלא בישראל ואין בגינה הטבות מס לתושבים חוזרים. בניגוד לשחקנים הזרים בישראל, יידרש זהבי לשלם את שיעור המס המלא שקבוע בחוק בגין השכר שיקבל ממכבי ת"א.
אין ספק ששיקולים רבים מנחים ספורטאי (או כל אדם אחר) לשוב לישראל. ביניהם ניתן לציין העדפות אישיות, אילוצים משפחתיים, חברתיים, כלכליים ועוד. כאשר מבודדים את שיקול המס, מגלים ששהייה ארוכה יותר בחו"ל של זהבי ומשפחתו – במקרה זה 4 שנים נוספות – הייתה מקנה לזהבי מעמד של "תושב חוזר ותיק" לעניין מס וזכאות ליתרונות מס מפליגים אף יותר.
זאת, לאור הרפורמה במיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים שנחקקה לפני כעשור ומחצה לרגל שנת ה-60 לישראל. כך, גם הכנסות אקטיביות שהופקו בחו"ל מעסק, משכורת ומשלח יד (למשל ייעוץ) היו באות אף הן בגדר הפטור ממס בישראל. בנוסף, מכירת נכסים בחו"ל היתה זוכה לפטור ממס רווח הון בישראל במשך 10 שנים ממועד החזרה לישראל, גם כאשר מדובר בנכסים שנרכשו לאחר שובם לישראל. אותן הכנסות פסיביות שהוזכרו מקודם כמי שכירות, ריבית ודיבידנדים היו פטורות ממס במשך 10 שנים ולא 6. כלומר, תקופות פטור ארוכות יותר ועל מגוון הכנסות ורווחים רב יותר. במקרה כזה גם היה זהבי פטור מדיווח במשך 10 שנים על כל הנכסים שצבר בעת שהותו בחו"ל, הטבה נוספת שמעניק המחוקק לתושבים חוזרים ותיקים.
ההטבות הנדיבות שמעניק מחוקק המס הישראלי לתושבים חוזרים, הגם שהוכשרה בעבר על ידי ה-OECD (גילוי נאות – הח"מ היה בין מנסחי חקיקת המס הישראלי בעניין זה) זוכה מפעם לפעם לביקורת על ידי ארגון זה. הביקורת אינה נוגעת לעצם מתן הפטורים ממס אלא לפטור מדיווח לרשויות המס בישראל, הניתן בגין הכנסות שמפיק בחו"ל תושב חוזר ותיק. מהטבה זו (פטור מדיווח) לא ייהנה כנראה זהבי, הנחשב כאמור לתושב חוזר "רגיל" ולא "ותיק".
עו"ד ורו"ח אופיר לוי הוא שותף במחלקת המסים במשרד עורכי הדין יגאל ארנון-תדמור לוי