סגור

מה אפשר ללמוד על מנהיגות ממנהל קבוצת הפורמולה 1 הכי טובה?

טוטו וולף הפך את קבוצת הפורמולה 1 של מרצדס לבלתי מנוצחת והוא עשה את זה, בין השאר, בזכות הידע שלו באמפתיה ולא בהנדסת מכונות

באמצע שנות ה-90' הבחינו בבית החולים לילדים בבריסטול שנהלי העברת חולים מטיפול נמרץ לחדרי הניתוח וההפך חושפים את החולים לסכנות רבות. מתנועה לא נכונה של עמוד השדרה ועד הידבקות במחלות זיהומיות. פרופסור מארק דה לאבל הוזמן לבית החולים לחקור את הנושא וגילה שהסכנות קשורות בעיקר לעייפות הרופאים ופחות למצב החולים. כמו כן, הוא חקר במשך שנתיים העברות חולים בבתי חולים שונים אך את הפתרון לבעיה מצא דווקא בפורמולה 1. לאבל וחוקריו ראו איך צוותי "הפיט" מסיימים במהירות של כמה שניות משימות מסובכות כגון החלפת גלגלים ומילוי דלק וניסו לאמץ ולהתאים חלק משיטות העבודה המסונכרנת הזו לחדרי הניתוח. החוקרים אפילו צילמו חדרי ניתוח מנסים את ההליך החדש, המסונכרן והבטוח יותר ושלחו אותו לבדיקה בקבוצות פורמולה 1 - שחזרו אליהם עם הערות והארות. התוצאה של אימוץ הנוהלים של פורמולה 1 בבתי חולים באנגליה היא ירידה של 66% בטעויות של צוותים. השיטה של פורמולה 1 הצילה חיים.
בפורמולה 1 אפשר ללמוד הרבה מאוד על ניהול צוותים גדולים שמתחרים נגד השעון וגם נגד עשרות צוותים אחרים שמשקיעים את מיטב המאמצים שלהם לעשות הכל יותר מהר. "הזמן דובר אמת ברורה וברוטאלית" מסביר טוטו וולף, מנהל קבוצת הפורמולה 1 של מרצדס. "שעון העצר אף פעם לא משקר".

1 צפייה בגלריה
טוטו וולף מנהל קבוצת פורמולה 1
טוטו וולף מנהל קבוצת פורמולה 1
טוטו וולף
(צילום: רויטרס)
אם יש מישהו בפורמולה 1 שצריך ללמוד ממנו על ניהול, אז הרי מדובר בטוטו וולף - שמלבד היותו מנהל קבוצת הפורמולה 1 שוברת השיאים של מרצדס (7 אליפויות יצרנים רצופות - שברה שיא של פרארי) הוא גם משקיע בחברות היי-טק ושווה, לפי הערכות, יותר מ-700 מיליון דולר.

אלו החוקים של טוטו לניהול אנשים

1. "כנות ברוטאלית"

כשנשאל בפודקאסט High Performance מה החוק הראשון שלו בניהול, וולף ענה: "כנות ברוטאלית". והוא הוסיף: "אף פעם אל תשקר לי - אני אאבד את כל הכבוד שלי אליך תוך שנייה". הוא הוסיף: "צריך להיות אותנטי אבל חשוב עוד יותר להיות כנה לחלוטין ובצורה ברורה קודם כל עם עצמך. אני הבאתי את זה מעולם הסטארטאפים - אני כמשקיע חייב להבין וחייב שהשותפים שלי יבינו את ההשקעה. אנשים חייבים להיות כנים עם עצמם בקשר להשקעות ואם לא, הם יפסידו הרבה כסף".
וולף, יש לציין, מאמין שלכנות אמיתית אפשר להגיע רק עם "ביטחון פסיכולוגי נרחב" בחברה. "כל אדם בצוות שלנו חייב להרגיש בטוח להגיד את האמת לכל אחד אחר בחברה. ועושים את זה רק אם הוא מבין שאם הוא יהיה אמיתי וידבר מתוך ידע, אז נקשיב לו... החברה חייבת להיות חברה בה אנשים מבינים שהם חייבים לחברה לדבר על מה שמפריע להם ולומר את האמת".

2. להבין מה אתה לא יודע, להבין לעומק את מי שכן יודע

וולף חוזר ואומר שהוא לא מהנדס או איש מקצוע של פורמולה 1. הוא אמנם נשוי לנהגת מרוצים והיה נהג מרוצים בעצמו אך הוא לא התקרב לרמות הגבוהות של הפורמולה 1, ובטח לא הגיע לרמות של לואיס המילטון, הנהג מספר 1 בעולם ואלוף העולם עם מרצדס. "אני לא יודע איך זה להיות נהג פורמולה 1 ברמה הגבוהה ביותר אבל אני יכול ללמוד עליהם הכל" הסביר בראיון. "אני לא יודע להנדס מכונית אבל אני מנסה להבין הכל על הבחור שכן יודע".
כדי להבין טוב יותר את הנהגים שלו הוא עבד בצמוד לניקי לאודה, נהג הפורמולה 1 האגדי, שגם סייע לגייס את לואיס המילטון למרצדס. לאודה עזר לוולף להבין טוב יותר את העובדים החשובים ביותר שלו וכך גם להוציא מהם את המיטב מהם. "אחד מהחוקים שלי כמנהל זה תמיד לשים את עצמי בנעליים של האדם שאני מדבר איתו" הסביר ל-BBC. "אני רוצה לדעת מה הפחדים שלו, מה החרדות שלו, מה גורם לו למוטיבציה, מה המסר שהוא רוצה לשמוע ממני. הבנת האינדיבידואל היא חלק מהעבודה שלי כמנהל". זה נכון לנהגים וזה נכון גם למהנדסים.

3. לא לברוח מאנשים קשים

טוטו איבד את אביו לסרטן במוח כשהיה בן עשרה. הוא מעיד על עצמו שהאובדן הזה - וחוסר הביטחון שחש בעקבותו - הכניסו אותו לסחרור בשנותיו כצעיר. ואולם, הוא עבר ועובר טיפול פסיכולוגי ומבין שהוא צריך "ביטחון" ו"אדמה יציבה" יותר מאחרים - מה שאולי מסביר את הרצון הבלתי מתפשר שלו לאמת וכנות מצד שותפיו. זה גם עשוי להסביר מדוע הוא מגלה אמפתיה והבנה לאנשים פחות "קלים".
"האנשים הכי טובים בכל תחומם חיים על הקצה" הוא אומר. "האנשים הכי קשים הם הרבה פעמים האנשים הכי טובים. וזה גם בפורמולה 1. אני יודע שרוב הנהגים היו ילדים בני 6 כשההורים שלהם רצו להגשים את החלומות שלהם דרכם ותקעו אותם במכונית גו-קארט. אף אחד לא לימד אותם להיות חברים לקבוצה. לימדו אותם לסמוך בעיקר על עצמם והם רוב החיים שלהם היו לבד במכונית שלהם. הם לא יכולים להיות קלים. אני אוהב לעבוד עם אנשים קשים ומסובכים. יש סיבה לכך שהם הכי טובים. זה תמיד מעניין הרבה יותר... ואולי זה קשור למה שאני חוויתי כאיש צעיר".

4. המנהיג הוא הראשון שיידע מה הדבר הרע שיעשה

לוולף יש מנטרה שהוא חוזר עליה בכל כישלון. "היום בו אנחנו נכשלים הוא היום שהיריבים שלנו יתחרטו עליו".
הוא מסביר: "כשאתה מנצח אתה לא שואל את עצמך 'איך לעזאזל ניצחתי', אבל כשאתה מפסיד אתה אומר לעצמך 'למה לעזאזל הפסדתי, מה עשיתי לא בסדר?' ואז אתה מנתח יותר לעומק את הבעיות". בשביל שזה יקרה, וולף טוען, "המנהיגים צריכים להיות הראשונים שיגידו מה הם עשו לא בסדר ורק אז הארגון ילמד שאף פעם לא צריך להאשים את האדם בהפסד אלא את הבעיה שגרמה להפסד". לקיחת האחריות של המנהיגים היא קריטית ליצירת ביטחון פסיכולוגי לכל העובדים.
וולף מגיע מתוך תפיסה מאוד שלילית מצד אחד אבל מאוד התפתחותית מצד שני. מבחינתו "תמיד צריך לצפות לכישלון" ואין דבר כזה "הפתעות חיובית". "אני תמיד מסתכל על חצי הכוס הריקה" הוא מספר בפודקאסט High Performence. "אולי זה קשור לטראומה של אובדן אבי בגיל צעיר. חוסר הביטחון והפסימיות אבל אני גם מבין שהטעויות שעשיתי כולן היו חשובות למה שאני. אני מבין שגם החולשות שלי יכולות לתרום לחיים שלי ולהצלחה של הקבוצה. אנשים צריכים להבין שבלי הביטחון הפסיכולוגי להגיד מה לא בסדר, אין דרך להתפתח ולנוע קדימה כמו שבט אחד".

5. שקיפות מלאה

טוטו וולף טוען שאחד האחראים לתרבות המנצחת במרצדס הוא לואיס המילטון, אלוף העולם שובר השיאים. "הוא אף פעם לא מפסיק לדרוש מעצמו את הכי טוב" וולף סיפר ל-BBC. "הוא הנהג היחיד שאני מכיר שמגיע לשיחה עם המהנדסים ואומר 'פשוט לא הייתי טוב' ומפרט בדיוק איפה הוא טעה. הוא מגלם באופן המובהק ביותר את המרדף הבלתי מתפשר למחר טוב יותר על ידי כנות ברוטלית עם עצמך ושקיפות מלאה בתוך הארגון. רק ככה אפשר להתגבר על טעויות ובעיות. זה גדול מאוד באישיות של המילטון ובתפיסה של כל הקבוצה".

6. סיסמאות זה לא לקיר, זה לדרכי עבודה

וולף מספר ב- High Performance על היום הראשון שלו כמנהל מרצדס. "ביום הראשון שהגעתי הקבלה לא נראתה כמו קבלה של קבוצת פורמולה 1. היו עיתונים מפוזרים, ספלים עם קפה מיובש בפנים. לא האמנתי שזו קבוצת פורמולה 1. בעיני זו לא גישה של קבוצת פורמולה 1 שצריכה להקפיד על הפרטים הקטנים". וולף סידר בעצמו את הקבלה וניגש למלאכה של ניהול הקבוצה - שעברה מספר ידיים, משקיעים ומנהלים לפני שמרצדס גייסו את וולף מקבוצת וויליאמס.
"הכי קל זה להגיד מה הערכים שלך ולתת הוראות לפיהם", אומר וולף. "לתלות שקפים ממצגת פאוור-פוינט על הקירות ולהתחיל לעבוד מתוך ציפייה שאנשים יבינו מה אתה רוצה ויסכימו איתך... אבל אם זה היה כל כך קל, אז לא היו מנהלים שעושים את העובדים. ביום הראשון שלי עשיתי שיחה עם כל העובדים. הסברתי להם שהיו שינויי בעלות רבים ושאני מבין את התחושה הכללית בארגון - אבל גם הבהרתי שמרצדס כאן לטווח הארוך ושיהיה שינוי מהותי בהתנהלות המנהלים כדי להוציא את המיטב מהמותג הזה - וצריך שכולם יתגייסו מאחוריי הערכים הנכונים כדי לעשות זאת. בסוף השיחה הגיע אליי מהנדס ואמר 'מילים יפות' והלך. הבנתי שיש כאן היסטוריה של בכירים שאמרו לו דברים דומים ולא עשו מספיק כדי להראות שאכן היה שינוי. לקחתי את זה כמקור למוטיבציה. מה שהוא אמר לי עזר לי מאוד ביום-יום. אם נתקלתי בהתנגדות, אז נתתי את הקרדיט לאדם להסביר את ההתנגדות וניסיתי לשכנע אחרת. אם הוא הסביר את עצמו היטב, אז הלכתי איתו. ואם מה שרצה לא עבד, אז עוברים הלאה. מה שהבהרתי זה שבשביל שזו תהיה קבוצה שמאמינה בפרטים הקטנים, כולם צריכים להבין את חשיבות הפרטים הקטנים לעבודה היומיומית שלנו".
היום, כשנכנסים למשרדי מרצדס שבבארקלי, אנגליה - הדבר הראשון שרואים זו מכונית פורמולה 1 של מרצדס. "זה שם במרכז את מה שכולם אמורים לחשוב עליו", הסביר גארת' סאות'גייט, מאמן נבחרת אנגליה שעשה השתלמות אצל וולף. "אי אפשר לטעות לגבי הדרישות מכולם לגבי הירידה לפרטים הקטנים במרצדס".

7. גיוון בעובדים

וולף האוסטרי הוא בנם של מהגרת מפולין ומהגר מרומניה. הוא למד בבית ספר צרפתי ונשוי לסקוטית. הוא מבין את היתרונות בדעות מגוונות ורב תרבותיות. "אנחנו מחפשים נאמנות, כבוד, אובססיה ותשוקה לפורמולה 1, יכולת ירידה לפרטים הקטנים ויכולת לעמוד בלחצים והשוואות בלתי פוסקות לאחרים" הוא אומר ל-BBC. "זה משתנה מאדם לאדם כמובן אבל זה מה שאנחנו מחפשים. העניין הוא שבעבר מינו לקבוצות הפורמולה רק בוגרים של קמברידג', אוקספורד וכו'. יצאו מתוך נקודת הנחה שרוצים את הכי טובים ורק שם הם נמצאים. אבל לדעתי ככה מפספסים הרבה אנשים עם הרבה תשוקה למרוצים, אז מאז שאני במרצדס אנחנו מחפשים גיוון בדעות. מחפשים עובדים בבתי ספר ותחומים אחרים. אני לא רוצה אנשים שחושבים אותו דבר, מתלבשים אותו דבר ומגיעים מאותו מקום כי אז כולם יפספסו את אותן בעיות".

8. מיינדפולנס וטיפולים פסיכולוגיים

זה לא נדיר להיכנס לחדר למשרדי קבוצת הפורמולה 1 של מרצדס ולראות 20 מהנדסים עושים מדיטציה ביחד עם וולף. הוא מאמין ביכולת להביט לתוך עצמך כחלק חשוב בחיים שלנו. "בשביל לעשות מדיטציה לא צריך לשבת על סלע ולהביט לחלל ריק במשך שנה. לחיות את הרגע זה חשוב מאוד. זה לחיות כל רגע פעם אחת ולהמשיך הלאה. וצריך את הזמן הזה לעצמך לחשוב על מה שאתה עושה ואיך שאתה עושה את זה". וולף גם מעודד עובדים "לדבר עם מישהו". "עבורי לדבר עם מישהו זו שגרה. תמיכה פסיכולוגית היא חשובה. זה הכרחי לקבל דעה ניטרלית. זה מצוין שיש חברים ומשפחה שיתמכו בך אבל לדבר עם מישהו שאינו מושפע מהמשפחה זה חשוב ועוזר לך למצוא את מה שבאמת מרגש אותך". עבור מנצח סדרתי כמו וולף 'למצוא מה מרגש אותך' ומה מעניק לך מוטיבציה זה עניין קריטי למאבק בשאננות הטבעית, שמגיעה אחרי כל כך הרבה ניצחונות. "המטרה העיקרית שלנו היא זכיות נוספות באליפויות - זה תמיד נכון. אבל תמיד יש ניואנסים קטנים שעוזרים להשאיר אותנו במוטיבציה הכי גבוהה שיש" הסביר ל-BBC. את מה שמרגש אותם מוצאים במרצדס, בין השאר, במדיטציה. "אתם צריך להתעורר כל בוקר עם תחושת שליחות ומטרות ברורות. זה מקור המוטיבציה".

9. חולשות זה טוב. מורשת זה סתם

וולף, כפי שניתן להבין, לא מתבייש לדבר על הכל. "יש לי חולשות, זה ברור. לכולם יש" אמר ל-BBC. "אבל גם החולשות שלך יכולות לתרום לחיים שלך ולהצלחה של הקבוצה שלך". כשנדחף, לא פעם, לדבר על עצמו והמורשת שלו, וולף פשוט מסרב. "אף אחד לא מתעניין במורשת של מישהו אחר. יש כל כך הרבה אנשים טובים שנשכחו. אין רלוונטיות למורשת שלך כרגע. יש חשיבות למה שהמשפחה שלך והחברים שלך חושבים עלייך ומה תרמת לחיים שלהם, אבל מה שכתוב בדף הוויקיפדיה שלך לא חשוב לשום דבר".