$
חסויות וזכויות שידור

נאומי אוסקה: ספורטאית על, מותג על ומשקיעת על

הטניסאית היא דוגמה לאבולוציה שעברו הסכמי החסות: אין כבר כאלו. יש הסכמי שיתופי פעולה ערכיים

דוד חיימוביץ' 11:2007.03.21

"איך את מעדיפה שיקראו לך? ג'ני או ג'ניפר? קודם כל אני רוצה לברך את ג'ניפר. שיחקנו בחצי הגמר של היו.אס.אופן לפני מספר חודשים ואמרתי לכל מי שהסכים להקשיב לי שאת תהיי בעיה. וצדקתי. מאוד קשה לי לשחק נגדך וזה מאוד מגניב לראות את הצמיחה שלך בחודשים האחרונים".

 

כך פתחה נאומי אוסקה את נאום הניצחון שלה בגמר באליפות אוסטרליה הפתוחה על ג'ניפר בריידי. אם יש ציטוט שיכול לגלם את האישיות המיוחדת של אוסקה הוא הציטוט הנ"ל. מעבר להיותה טניסאית על מוערכת על ידי אגדות טניס כמו סרינה וויליאמס, אותה ניצחה בחצי הגמר של אותו טורניר במשחק שזכה לחשיבות עצומה בכל הקשור לספורט נשים, האישיות שלה היא זו שגורמת למותגי על להעניק לה חסות ואלף להפוך אותה למשקיעה עסקית. וגם לגרום לכל העולם להתמקד ולחשוב על אחריות חברתית.

 

 

אפשר לעצור לרגע ולהתרשם מהעובדה שבגיל 23 אוסקה מחזיקה במאזן מושלם של ארבע זכיות מתוך ארבע גמרי גראנד סלאם, אך אולי עדיף להתרשם מהשאיפות שלה. בהמשך נאום הזכייה אוסקה אמרה: "זה אולי ישמע מוזר, אבל הדבר הכי גדול שאני רוצה להשיג הוא שאזכה לשחק לאורך מספיק זמן כדי שאוכל להתמודד מול שחקנית שתגיד לי שאני הייתי השחקנית האהובה עלייה".

 

שנת 2020 הציבה בפנינו אתגרים רבים, ואלו חשפו את יכולות המנהיגות האמיתיות של נבחרי ציבור ברחבי העולם. בנוסף לקורונה, התפרצו סוגיות חברתיות שונות ובראשן ענייני הצדק החברתי (שלא לומר צדק אתני) בארה"ב. בהיעדר מנהיגות אמיתית וקבלת החלטות, ספורטאיות וספורטאים לקחו את האחריות ומובילים שינוי. נאומי אוסקה היא אחת מאותם ספורטאים כאלה.

 

 

 

ספורטאית על, מותג על, ומשקיעת על

 

תחום שיווק ספורטאים וספורטאיות עבר שינוי בשנים האחרונות. ברמה הכי בסיסית מותגים חוברים לספורטאים על מנת להשתמש בתדמית שלהם לקידום מוצרים ושירותים תמורת פיצוי כספי, ללא קשר אמיתי בין מהות המותג לערכי הספורטאי. כיום, ספורטאים מובילים בוחרים בקפידה את המותגים איתם הם יוצרים קמפיינים, כשבבסיס ההתקשרות נמצאים ערכים חברתיים בהם שני הצדדים מאמינים.

 

ספורטאים היום גם מבינים שהקריירה שלהם עשויה להיות קצרה מהצפוי בעקבות סיכון לפציעות והחלטות מקצועיות שפוגעות בהצלחה שלהם. יחד עם סוכנויות שיווק ספורט המייצגות את הספורטאים הבכירים (אוסקה מיוצגת על ידי IMG) מודלים של עסקת חסות עברו אבולוציה למודלים של חסות+מניות חברה וחסות+ליין מוצרים (Licensing). אוסקה היא ספורטאית שצמחה עם האבולוציה הזו.

 

ב-2019 אוסקה עמדה בפני החלטה משמעותית: האם להמשיך בחוזה עם אדידס או שמא לעבור לנייקי. בסופו של דבר אוסקה בחרה בנייקי והעסקה כללה ליין ביגוד שהושק לאחרונה עם לוגו ייחודי לאוסקה, המשקף את שורשיה היפניים. בנוסף, במגזין Forbes פורסם שהחוזה עם נייקי כולל תקדים המחזק את ההערכה של נייקי לאוסקה. לרוב, טניסאים וטניסאיות עם חוזה בנייקי לובשים ביגוד וציוד נייקי מכף רגל ועד ראש ללא פרסום נוסף של חברות אחרות. במקרה של אוסקה, היא רשאית להציג נותני חסות אחרים שלה, ויש הרבה כאלה.

 

אוסקה מושכת אליה קטגוריות מותגים שונות. חברת השירותים הפיננסים Mastercard, חברת הגיוס וההשמה Workday, חברת התעופה היפנית ANA, מותג המוזיקה Beats, חברת המזון Nissin, מותג שעוני היוקרה Tag Heuer, יצרנית הרכב Nissan, מותג מוצרי הטניס Yonnex. שנמשיך? חברת הביגוד Levi’s, בית האופנה Louis Vuitton, חברת Playstation. אוקיי עד כאן. במאי 2020 המגזין העסקי פורבס הגדיר את אוסקה כספורטאית המכניסה ביותר בעולם, עם הכנסה של 37 מיליון דולר ב-2020.

 

אוסקה וצוות הניהול שלה מנתבים את הכנסותיה בכדי לבנות פורטפוליו השקעות עסקי. כשהיא חברה למותג משקאות הספורט Bodyarmor לא היה מדובר רק בעסקת חסות אלא בקבלת אחוזים מהחברה וכעת יש לה השפעה בניהולה. מסע ההשקעות של אוסקה המשיך עם השקעה בחברת רפואת הספורט Hyperice וממש לאחרונה אוסקה ביצעה מהלך בעל השפעה אדירה על ספורט נשים בכלל וכדורגל נשים בפרט.

 

מתוך הפרסומת של אוסקה לביטס, עם המסר "שתיקה היא אלימות" מתוך הפרסומת של אוסקה לביטס, עם המסר "שתיקה היא אלימות" צילום: youtube

 

במהלך אליפות אוסטרליה הפתוחה אוסקה הודיעה שהיא מצטרפת לקבוצת הבעלות על קבוצת הכדורגל צפון קרולינה Courage מה-NWSL, ליגת כדורגל הנשים בארצות הברית. ההודעה זכתה לחשיפה תקשורתית רבה ואוסקה ניצלה את במת הטורניר לקידום הקבוצה כאשר הופיעה לראיונות ולאימונים עם חולצת וכובע הקבוצה. רגע השיא הגיע כאשר אוסקה התמודדה מול סרינה וויליאמס בחצי הגמר. במהלך שנת 2020 סרינה הצטרפה לקבוצת משקיעים ומשקיעות באנג'ל סיטי FC, מועדון מלוס אנג'לס שעתיד להצטרף לליגת ה-NWSL ב-2022. טניסאיות על ובעלות מועדוני כדורגל בקרב ראש בראש.

 

אחריות חברתית

 

בקריירה של ספורטאי על מגיע רגע בו הוא פורץ את תחומי ענף הספורט בו הוא מתחרה ונכנס למימדים אחרים, כמו תרבות פופולרית ואחריות חברתית. הספורטאי מזוהה על ידי אנשים שלא עוקבים אחרי הספורט בו הוא משחק אלא בזכות נקיטת עמדות ציבוריות וחברתיות ומעשים פילנתרופיים.

 

בקריירה של אוסקה הרגע הזה הגיע במהלך טורניר אליפות אוסטרליה הפתוחה בספטמבר שנה שעברה בו זכתה. באותה תקופה, מחאת הבלאק לייבס מאטר הייתה בשיאה ואוסקה הדגימה לכל העולם מה דעתה בזכות יוזמה מבריקה. לכל אורך שבעת השלבים בטורניר בהם שיחקה, אוסקה יצאה מחדרי ההלבשה למגרש כשהיא לובשת מסכת פנים שונה בכל שלב. על המסיכות הופיעו שמותיהן של קורבנות אלימות משטרתית מהקהילה השחורה והבולט ביניהן הוא שמו של ג'ורג' פלויד. בנוסף אוסקה הדגישה את חשיבות הנושא בקמפיין עם Beats.

 

כשאוסקה הוכרזה כמשקיעה ב-Courage היא מיהרה להדגיש שעבורה מדובר בהרבה יותר מבעלות על מועדון כדורגל: "ההשקעה הזאת היא השקעה בנשים מדהימות המשמשות מודל לחיקוי ומנהיגות בתחום שלהן ומהוות מקור השראה לספורטאיות צעירות. אני מעריצה את כל מה שהמועדון עושה בנוגע לשוויוניות וגיוון בקהילה אותה הוא משרת".

 

מעבר לכך, יחד עם נייקי ו-Laureus Sport For Good, אוסקה הקימה אקדמיית ספורט בעיר הולדתה אוסקה שביפן בכדי לספק לילדות מרקעים סוציו-אקונומיים חלשים מקום להיות פעילות כחלק ממשימה רחבה יותר של נייקי לקידום פעילות גופנית.

 

נאומי אוסקה היא ההתגלמות של הספורטאים והספורטאיות המודרניים. נאמנות לשורשים שלה, הגאווה בהם וחגיגתם, חשיבה על החיים שלאחר קריירת הספורט מגיל מוקדם, פריצה מעבר לתחומי הספורט בו היא משתתפת והשמת נושאים חברתיים בחזית. יפן ידועה בתור ארץ השמש העולה, נאומי אוסקה היא ספורטאית הכוח העולה.

 

דוד חיימוביץ' הוא יועץ לשיווק וניהול ספורט בלונדון
x