$
חסויות וזכויות שידור

חברה סינית היא הבעלים של הסימן המסחרי של ג'רמי לין

זאת בעקבות פרצה בחוק הסיני, המאפשרת רישום סימני מסחר מבלי לבצע בהם שימוש; מדובר בכאב ראש רציני עבור לין ושותפתו המסחרית, נייקי, איתה חתם ב-2010 על חוזה לשלוש שנים

סוכנויות הידיעות 18:2228.02.12

קבוצת הכדורסל הניו יורק ניקס היא אולי הראשונה שנתנה לג'רמי לין הזדמנות ב-NBA, אך יצרנית כדורי ספורט במזרח סין גילתה את הפוטנציאל הגלום בשחקן האמריקאי ממוצא סיני ובוגר אוניברסיטת הרווארד לפני כשנה וחצי, ודאגה לרשום את הסימן המסחרי שלו עבור 700 דולר.

 

המקרה הוא האחרון בשורה של בעיות שבהן נתקלים ספורטאים וחברות מהמערב, הנחשבים לאייקונים אמריקאים, הנוגעים לרישום סימן מסחרי בסין, וכוללים את מייקל ג'ורדן והאייפד של אפל.

 

הרישום הוא זול ופשוט באופן יחסי, ומומחים משפטיים מסבירים שמכיוון שהחוק הסיני מעניק עדיפות למי שנרשם ראשון, קשה לפתור את המחלוקות.

 

לין (23), בנם של מהגרים מטייוואן שהודח משתי קבוצות בליגת ה-NBA לפני שזכה להזדמנות במדי הניו יורק ניקס, זינק העונה מאלמוניות לתהילת עולם, לאחר שעלה כמחליף והוביל את הקבוצה שנאלצה לשחק בלי השחקנים המובילים שלה.

 

אך עוד לפני עלייתו של לין לצמרת, כבר ביולי 2010, ווקסי רישנג ספורטס יוטלטי (Wuxi Risheng Sports Utility), המייצרת בשנה כמיליון כדורי סל, כדורי עף וכדורי רגל, רשמה את שמו כסימן מסחרי.

 

על פי האתר של משרד התעשייה והמסחר הסיני, החברה ביקשה לרשום כסימן מסחרי וריאציה על שמו של לין: "לין שוהאו (באותיות סיניות) ג'רמי S.H.L (ראשי התיבות של שמו הסיני של לין)". הרישום אושר באוגוסט, והחברה שילמה 4,460 יואן (710 דולר) עבור הזכויות. מדובר כמובן בכאב ראש רציני עבור לין ושותפתו המסחרית, נייקי, איתה חתם ב-2010 על חוזה לשלוש שנים.

 

נייקי או לין לא הגיבו על הידיעה.  

 

ג'רמי לין וחברים. אך עוד לפני עלייתו של לין לצמרת, כבר ביולי 2010, ווקסי רישנג ספורטס יוטלטי (Wuxi Risheng Sports Utility), המייצרת בשנה כמיליון כדורי סל, כדורי עף וכדורי רגל, רשמה את שמו כסימן מסחרי ג'רמי לין וחברים. אך עוד לפני עלייתו של לין לצמרת, כבר ביולי 2010, ווקסי רישנג ספורטס יוטלטי (Wuxi Risheng Sports Utility), המייצרת בשנה כמיליון כדורי סל, כדורי עף וכדורי רגל, רשמה את שמו כסימן מסחרי צילום: רויטרס

 

מדיניות הסימון המסחרי הלא מחמירה הנהוגה בסין עשויה לעלות ביוקר ללין, שהמשכורת שלו עומדת העונה על 800 אלף דולר ונחשבת צנועה יחסית במושגי ה-NBA. על פי המהדורה המקוונת של SportsMoney של "פורבס", שוויו של לין מוערך ב-15 מיליון דולר.

 

"בסין, הראשון להירשם מקבל את הזכויות. אפשר לרשום סימן מסחרי מרעיון, מבלי להשתמש בו ולו פעם אחת. לעומת זאת, בארצות הברית חייבים להוכיח קודם שימוש ממשי או כוונה לשימוש לפני שרושמים את הסימון המסחרי", אומר הוראס לאם, מומחה לקניין רוחני בסניף בבייג'ינג של משרד עורכי הדין ג'ונס דיי.

 

"יהיה קשה להוציא את הסימן המסחרי מידיה של רישנג, מכיוון שהיא הגישה את הבקשה קודם...עבור שימוש באותם מוצרים שנייקי מוכרת: טווח רחב של ביגוד וציוד ספורט. נייקי וג'רמי לין יכולים לרכוש את הסימן המסחרי חזרה מרישנג, אך הוא ככל הנראה יעלה כמה מיליוני יואן", מסביר לאם.

 

נייקי החלה בחודש האחרון למכור נעליים בהשראתו של ג'רמי לין באתר שלה והשיקה קולקציית "Linsanity" של בגדים בסניפי פוט לוקר, בתקווה להרוויח מתהילתו של השחקן. לין עצמו הגיש בקשה לרישום כסימן מסחרי את המונח Linsanity, שמתאר את עלייתו המטאורית, כך על פי משרד הפטנטים האמריקאי.

 

יו מינג'י, המייצגת את רישנג, טוענת כי לין לכד את תשומת ליבה לאחר שראתה משחק שלו בטלוויזיה הסינית. "אני אוהדת של הרווארד...ואני אוהבת אותו מאד. הוא הפתיע והרשים אותי", סיפרה לסוכנות רויטרס.

 

רישנג תחל בחודש הבא למכור ברחבי סין כדורי סל תחת הרישום המסחרי. "מספר חברות גדולות פנו אליי והציעו שיתופי פעולה ואף לרכוש את הסימן המסחרי. אני מוכנה למכור, אך בשלב זה לא עומדת על הפרק אף הצעה אידיאלית", הוסיפה.

 

המקרה של לין הוא האחרון בשורה של מחלוקת בנושא שהתעוררו לאחרונה בסין. רק בשבוע שעבר, אגדת הכדורסל מייקל ג'ורדן הגיש תביעה בסין נגד Qiaodan Sports, בטענה שהחברה השתמשה ללא רשות בשמו הסיני ומספר החולצה שלו. מייקל ג'ורדן מוכר בסין בשם "ציואדן", והמשחק כולו זוכה לפופולאריות רבה, בין השאר בזכות יאו מינג.

 

מקרה נוסף שזכה לפרסום רב קשור לניסיונה של חטיבה של פרו ויו אינטרנשיונל הולדינגס (Proview International Holdings) למנוע מאפל להשתמש בשם אייפד בסין, והגישה תביעה בנושא בקליפורניה.

 

בשבוע שעבר בית משפט בשנגחאי דחה את בקשתה של פרו ויו לעצור את מכירות האייפד בעיר. אך התוצאה הסופית תלויה בפסיקת בית המשפט הגבוה במחוז הדרומי גואנגדונג, שכבר פסק לטובת פרו ויו.

 

מערכת רישום הסימנים המסחריים בסין היא שדה מוקשים של חוקים עמומים ואינטרסים, שאפילו החברות הגדולות בעולם ועורכי דין היקרים מתקשים לנווט דרכם.

"חטיפת סימנים מסחריים מתרחשת בכל יום בסין", מסר לאם. "מבחינה משפטית טהורה, המערכת מאפשרת לזה לקרות. זוהי בעיה גדולה עבור חברות ואנשים שמנסים להגן על הקניין הרוחני שלהם בסין, במיוחד כשהם לא מכירים היטב את המערכת הסינית".  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x