$
עסקי ספורט

אדי הכסף האחרונים

פורמולה 1 אולי לא איבדה את הקסם, אבל סבב מירוצי המכוניות היוקרתי בעולם איבד הרבה מאוד כסף. 2009 תהיה השנה האחרונה שבה התקציב ינצח מירוצים. מ־2010 התחרות שונה לחלוטין

אוריאל דסקל 08:3929.03.09

פורמולה 1 היתה חלום של כל מפרסם: מכוניות מהירות, נשים יפות, נהגים חתיכים וכסף, הרבה כסף. כולם רצו לטעום את התהילה ואת ה"הגלאם" של הענף.

 

אנשי המחלקה השיווקית של קבוצה הפיננסים ההולנדית ING סיפרו "לטיימס" שבכל מקום שקידמו את החברה ברפליקה מדויקת של המכונית של רנו, שלה ING נותנת חסות, התקהלו עשרות אנשים סביבם, הצטלמו עם המכונה וביקשו לגעת בה. אנשי ING לקחו את הפרטים של האנשים שהתקהלו סביב המכונית ולפי החישובים שלהם, 7% מהם גם קנו את שירותי החברה - שיעור גבוה מאוד לעומת קידומי מכירות אחרים. ייתכן שחוזה החסות עם רנו, ששווה 54 מיליון דולר, היה משתלם מאוד ל־ING.

 

אבל המשבר העולמי פירק את החבילה. מהקיץ הבא ING כבר לא תהיה מזוהה עם רנו, כיוון שהחוזה מסתיים ולאף אחד אין כסף לחדשו.

 

 המכונית של פרארי. הקבוצות יקצצו מיליארד דולר המכונית של פרארי. הקבוצות יקצצו מיליארד דולר צילום: בלומברג

 

עקב סיום חוזה החסות נאלץ פלאביו בריאטורה, הבעלים ומנהל קבוצת רנו, לדרוש מעובדיו לקצץ בשכר - ובכללם פרננדו אלונסו, הנהג המוביל של הקבוצה.

 

כסף היה תמיד שם המשחק במירוצי מכוניות אבל כיום בשוק אין הרבה ומירוצי המכוניות יצטרכו להתרגל לחיים אחרים לחלוטין.

 

כך התנדפו מיליונים

 

פורמולה 1 מתחילה היום את עונת המירוצים 2009 - שנה שמביאה עמה הרבה מאוד שינויים, שקשורים קודם כל במשבר הכלכלי.

 

הונדה פרשה מהמירוצים והעבירה את זכויות הניהול לקבוצה חדשה, בראון GP. קבוצות אחרות, כגון קבוצת וויליאמס, נאלצו לקבל עזרה מברני אקלסטון, בעל הזכויות על הסבב, כדי להתקיים. ובסך הכל יהיו חסרים הרבה לוגואים על המכוניות. קרדי סוויס סיימה את חוזה החסות עם קבוצת BMW סאוובר; מרטיני, מותג האלכוהול, לא חידש את החסות עם פרארי, Schü-co, חברת בנייה גרמנית, הפסיקה את החסות עם קבוצת מקלרן־מרצדס וקבוצת וויליאמס הפסידה את באוגור - רשת הסופרמרקטים האיסלנדית, שפשטה רגל. בכלל, לפי הערכות של "הטיימס", איבד הענף 64 מיליון ליש"ט (93 מיליון דולר) בחסויות.

 

"שני סקטורים שהענף ממש נשען עליהם, השירותים הפיננסיים ותעשיית הרכב, נפגעו באופן הקשה ביותר במשבר הנוכחי, ולכן זה משפיע במידה ניכרת על פורמולה 1", אמר טים קרואו, מנכ"ל קבוצת סינרג'י, סוכנות ייעוץ לספונסרשיפ, ל"טיימס". "זו בעיה רצינית לספורט". צעדים דרסטיים נדרשו, וזה בדיוק מה שקרה.

 

מוסלי בראש

 

מקס מוסלי, היו"ר השערורייתי של התאחדות הספורט המוטורי העולמית (FIA), וברני אקלסטון העבירו ביחד חוקים ורגולציות שישנו את הספורט לחלוטין ויהפכו אותו לחסכוני הרבה יותר. בין השאר, תיקבע תקרת תקציב מומלצת של 30 מיליון ליש"ט (42 מיליון דולר) על הקבוצות מעונת 2010. בעקבות כך, ייאלצו כמה מהקבוצות לקצץ עד 90% מתקציבן. לפי "הדיילי טלגרף", יקוצצו יותר ממיליארד דולר מתקציבי הקבוצות.

 

התקרה אמנם אינה בגדר חובה, אבל החוקים הטכניים החדשים (הכוללים מגבלות על פיתוח מנועים ושאר ירקות) יהפכו השקעה גדולה בפיתוחים טכנולוגיים לבלתי כדאית. מוסלי מאמין ש"הספורט יהיה בריא יותר" ושייכנס "דם חדש עם משקיעים חדשים בזכות הוזלת העלויות", וגם אישר שהתקרה תכלול גם את שכר הנהגים. "כל ההוצאות של הקבוצות יהיו תחת התקרה, כולל משכורות הנהגים ומנהלי הקבוצות".

 

רוב הנהגים המובילים בפורמולה 1 מרוויחים כיום בין 20 ל־50 מיליון דולר בשנה. על תקרת השכר של הנהגים, מן הסתם, כבר יצאו כמה מהנהגים, ובראשם האלוף לואיס המילטון, בביקורת קשה נגד ה־FIA. "אני חושב שזו בושה גדולה", אמר המילטון, שגם הביע מורת רוח משינוי שיטת ניקוד בפורמולה 1, שהיתה אמורה להיכנס השנה אבל נדחתה בגלל תלונות הקבוצות.

 

בשיטה החדשה, שתחל ככל הנראה בעונה הבאה, הנהג שזוכה במספר המירוצים הרב ביותר יזכה באליפות הנהגים. כיום השיטה מעניקה את התואר לנהג שצבר את מספר הנקודות הרב ביותר. בשיטה החדשה, למשל, היה המילטון, אלוף העולם הנוכחי שסיים במקום הראשון בחמישה מירוצים, מפסיד את התואר לפליפה מאסה מפרארי, שסיים במקום הראשון בשישה מירוצים.

 

כאוס גדול

 

השינויים הדרסטיים עוררו ויכוחים רבים. קשה להאמין שקבוצות יצליחו לקצץ כל כך הרבה. והמצב לבטח יגרום לכאוס בקרב הקבוצות הגדולות (שחלקן אף איימו לעזוב, אף שידוע לכולם שלא יעשו זאת). כמה מהקבוצות יצטרכו לקצץ את התקציב מסביבות ה־400 מיליון דולר ל־160 מיליון דולר השנה. השינויים הטכניים, לפי כמה מהיצרניות (בעיקר פרארי), גם מאיימים להפוך את פורמולה 1 לסתם מירוץ מכוניות זול. "השינויים ישללו את סיבת הקיום של פורמולה 1, כי המנוע הוא בסיס התחרות וההתפתחות הטכנולוגית", אמר סטפאנו דומניקאלי, המנהל הספורטיבי של פרארי.

 

העניין הוא שאכן יש מקום להתפתחות וככל שקבוצות ישיגו יותר חסויות, כך יצליחו לפתח את המכוניות באופן טוב יותר.

 

מוסלי, איש מושמץ במיוחד בעיקר בגלל המנהג המגונה שלו לקיים יחסי סאדו־מאזו עם זונות המחופשות לחיילים נאצים, התווה את הדרך קדימה לענף. אמנם בדרך פחות בומבסטית אבל עובדה היא שהקבוצות כנראה לא יקרסו ושהספורט יהיה תחרותי בהרבה.

 

"פורמולה 1 תישאר לעולם אטרקטיבית עבור ספונסרים", אמר רון דניס, מנהל קבוצת מקלרן ואחד מהמתנגדים הגדולים לרפורמות של מוסלי. "ההחזר מחסות לענף משתלם לחברות בענק, ולכן אני רואה שפורמולה 1 תמשיך לגייס חסויות אפילו במצב הכלכלי הנוכחי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x