$
חסויות וזכויות שידור

מכבי תל אביב שווה לטלוויזיה הרבה יותר

הסכומים שישלמו ערוצים עבור שידורי ספורט ימשיכו לעלות בגלל הצורך לראות אותם בשידור ישיר ולא נקי מפרסומות. מכבי אמורה להנות מכך

אוריאל דסקל 08:4005.05.08
"אף אחד לא יכול לנבא מה אנשים ירצו לראות בטלוויזיה בשנים הקרובות", קובע בכיר בעולם התקשורת הישראלי, "אבל מה שבטוח הוא שאירועי ספורט תמיד ימשכו רייטינג, במיוחד בגלל הטכנולוגיות החדשות".

 

אנשים שהשתתפו בפאנל בוועידת עסקי הספורט של "האקונומיסט" שנערכה בלונדון

השנה מסכימים: "הטכנולוגיה החדשה תאפשר לליגות ולקבוצות ספורט להמשיך ולדרוש סכומים גבוהים עבור זכויות השידור. תמיד תהיה דרישה לשידורי ספורט בגלל הטכנולוגיה הזו".

 

פרשן עסקי הספורט של CNN, כריס אייזידור, מנבא: "רוב המפרסמים מפחדים מהטכנולוגיה החדשה, אבל בעלי ליגות וקבוצות רואים בה את המושיעה שלהם".

 

אז מה היא הטכנולוגיה החדשה הזאת שכולם מדברים עליה, ואיך היא אמורה להיות המושיעה של הספורט?

 

ובכן, בארצות הברית מכנים אותה Tivo, ובישראל היא מוכרת יותר בשמות yes Max או HOT MAGIC. זהו סוג של ממיר דיגיטלי שמאפשר לך להקליט את התוכנית האהובה שלך, בלי עזרה חיצונית של מכשיר וידיאו, ואז לצפות בה בזמנך החופשי.

 

איך זה ישפיע?

בניגוד לסדרות "אבודים" או "נמלטים", אירועי ספורט בשידור ישיר קצת קשה להקליט ולראות אחר כך. "ה־Tivo וטכנולוגיות דומות הן סיוט למפרסמים, כי הם ישימו כסף על תוכנית טלוויזיה אבל אנשים יוכלו לוותר על הפרסומות", כותב איזידור, "עולם הספורט, לעומת זאת, חסין בפני טכנולוגיה זו, כי ספורט חייבים לצרוך באופן ישיר".

 

לפי הווארד בלום, בלוגיסט שמתעסק בעסקי ספורט: "אף מפרסם לא ישלם כסף על סיטקום עם צחוקים מהפחית כשהערוצים לא יכולים להבטיח לו שאנשים יצפו בתוכנית בשידור ישיר. אבל הערוצים כן יכולים להבטיח למפרסם שאנשים יישבו מול הטלוויזיה ויראו ספורט בזמן אמת". וזה מוכח במספרים: 92% מבעלי ה־Tivo בארה"ב צפו במשחק הסופרבול בשידור ישיר, ורק 40% מהם צפו בסיטקום בשידור ישיר. כמו כן, רק 51% מבעלי ה־Tivo צופים בשידורים שהם לא שידורי ספורט בזמן השידור המקורי שלהם.

 

הנתונים הללו מאפשרים לבעלי הליגות והקבוצות לעלות את מחיר שידורי הספורט שלהם בכל חוזה. ה־NBA, ה־NFL, הפרמיירליג והליגות הגדולות מוכרות את זכויות השידור של המשחקים שלהן במחירי שיא, וימשיכו לעשות זאת בזכות חסינותן בפני הטכנולוגיה הזאת.

 

"זה זמן טוב להיות בעל זכויות שידור של אירועי ספורט", קבע קימבר סטרלינג, מנהל המחקר של Tivo בארה"ב, "חוזי השידור יהיו שווים הרבה יותר".

 

אפשר גם לציין שספורט, בניגוד לתוכניות אחרות כגון "הישרדות", הוא לגמרי בלתי צפוי (כפי שמלמדת אותנו מכבי תל אביב בכל משחק), לכן מעניין הרבה יותר לעקוב אחריו לאורך השנה.

 

בישראל? רק מכבי

ומה בישראל? ובכן, על פניו נראה שהערוצים לא מקבלים תמורה מספקת לשידורי הספורט. אמנם ערוץ 10 נהנה מרייטינג קבוע של 12% ויותר (תלוי בחשיבות המשחק) בזכות המשחקים של מכבי תל אביב ביורוליג, אבל עלויות ההפקה גבוהות. על שידורי ליגת־העל ביום ראשון מתכננים לוותר בערוץ בגלל עלויות ההפקה הגבוהות והעלות הגבוהה של רכישת זכויות השידור. ובכלל, בהנחה שעלות זכויות השידור בעולם עולה כמו מחירי האורז, עדיף להשקיע יותר במכבי תל אביב בכדורסל ופחות בכדורגל הישראלי המקרטע והלא מעניין.

 

בסופו של דבר, והרייטינג מוכיח זאת, מכבי תל אביב ביורוליג שווה הרבה יותר מליגת־העל, ואין שום סיבה שערוץ 10 ישלם 6.5 מיליון דולר על שידור ליגת־העל ופחות מ־4 מיליון דולר למכבי תל אביב.

 

למה ערוץ 2 לא?

ערוץ 2 לא נכנס לספורט בקפיצת ראש בגלל רוטציית הזכייניות שלא מאפשרת להן להתחייב ליותר משנה על שידור ספורט ביום קבוע. רשת או קשת כן יכולות לרכוש מדי פעם משחקים בליגת האלופות למשל, אבל שידורי ליגת־העל בכדורסל, מכבי תל אביב ביורוליג או ליגת־העל בכדורגל הם יחסים לטווח ארוך, והרוטציה שמשנה את ימי השידור של הזכייניות בכל חצי שנה לא מאפשרת יחסים כאלה.

 

האם זהו זמן טוב להיות בעל זכויות שידור בישראל של אירועי ספורט? תלוי איזה אירוע, כמובן. מכבי תל אביב, כפי שהוכיח הפיינל פור, תמיד שווה את הכסף, וכנראה שווה יותר ממה שהיא מקבלת. גם אירועים כגון הצ'מפיונס ליג (השלבים המאוחרים), האולימפיאדה ואליפויות העולם ואירופה בכדורגל. גם נבחרת ישראל בכדורגל שווה את הכסף שמשלמים עליה, לפחות מבחינת הרייטינג. מה בקשר לליגת־העל? ובכן, בינתיים הליגה הופכת מדי שנה ליותר ויותר "נישאית", ולכן ראוי שתשודר בערוץ נישה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x