$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

נתיבי ישראל תיתן בונוס על צמצום תאונות עבודה

החברה הממשלתית גיבשה מתווה למתן תמריץ כספי שיעודד את שיפור הבטיחות במיזמי תשתית גדולים. הבונוס יחושב לפי היקף החוזה ובהתאם לעמידה בקריטריונים

ליאור גוטמן 08:2129.07.20

חברת נתיבי ישראל (מע”צ לשעבר) גיבשה לראשונה מתווה למתן תמריץ כספי שנועד “לעודד שיפור בבטיחות באתרי העבודה”. עיון בנוסח המתווה, שהגיע לידי “כלכליסט”, מלמד שנתיבי ישראל קבעה שורת מדדי בטיחות עבור מיזמים גדולים במיוחד, או מה שהיא מגדירה “פרויקטים של חטיבת הפיתוח וחטיבת הרכבות בהיקף קבלני שעולה על 30 מיליון שקל”.

 

בכוונת החברה לערוך בקרות אישיות ואוטומטיות על כל פרויקט, על פי קריטריונים ברמת הפרויקט וברמת הקבלן. המתווה גובש במשותף עם התאחדות הקבלנים.  

 

 

 

אחד המדדים היותר מעניינים שייבחנו לראשונה בפרויקטים מסוג זה הוא מניעת תאונות עבודה. תמריץ כספי יינתן גם לקבלנים שיעמדו ביעדי הבטיחות וגם לפרויקטים שמסתיימים ועומדים בתנאי הבטיחות, לרבות “מענק הצטיינות שנתי לפרויקט שייבחר על ידי החברה”.  

עבודות הקו האדום של הרכבת הקלה. המתווה החדש יחול גם על מיזם הרכבת עבודות הקו האדום של הרכבת הקלה. המתווה החדש יחול גם על מיזם הרכבת צילום: עמית שעל

 

 

לפי נתוני התאחדות הקבלנים, ב־12 החודשים האחרונים נהרגו ארבעה פועלים במיזמי התחבורה הלאומיים, ועשרות נפצעו. לא כל תאונה מדווחת למשטרה או לגורמי הפיקוח, בוודאי אם אין הרוגים, אולם בנתיבי ישראל מעלים את הרף בשאיפה לצמצם גם את מספר הפצועים.

 

לפיכך הדרישה לשמור על חיי אדם תהווה תנאי לקבל את המענקים הכספיים, ולפי המתווה הבא: ציון סופי לפרויקט שינוע בין 70 ל־80 נקודות יזכה את הקבלן בכ־0.2% מהיקף החוזה או 200 אלף שקל, הנמוך מביניהם; ציון של 90-81 נקודות יזכה את הקבלן בכ־0.4% מהיקף החוזה או 400 אלף שקל, הנמוך מביניהם; ציון 91 ומעלה יזכה את הקבלן בכ־0.6% מהיקף החוזה או 600 אלף שקל, הנמוך מביניהם. בנוסף לאלה יוענק תמריץ שנתי לפרויקט מצטיין בסכום של 200 אלף שקל.

 

כמו כן גובש מדרג של ציונים למידת ליקויי הבטיחות בפרויקטים: תקין, תקין עם ליקויים (עד 5 ליקויים מינוריים), לא תקין (מעל 5 ליקויים מינוריים); חמור וחמור מאוד. ובכל דו”ח יצוין מספר הליקויים החוזרים שלא תוקנו מבקרות קודמות.

מימין: מנכ”ל נתיבי ישראל ניסים פרץ וסגן נשיא התאחדות הקבלנים ניר ינושבסקי. שיתוף פעולה מימין: מנכ”ל נתיבי ישראל ניסים פרץ וסגן נשיא התאחדות הקבלנים ניר ינושבסקי. שיתוף פעולה צילומים: עמית שעל, עומר שאול

 

התמריץ האישי לקבלן יוענק לו בכפוף לתנאים המצטברים הבאים: הפרויקט התחיל והסתיים על ידי אותו קבלן ללא החלפה במהלך חיי הפרויקט; הפרויקט הסתיים ובוצעו בו לפחות 12 בקרות ללא דו”ח חמור/חמור מאוד/תאונות עבודה; ושיעור הדו”חות שציונם היה “לא תקין” אינו עולה על 20%.

 

לנתיבי ישראל תקציב חומש של כ־53 מיליארד שקל, והמתווה החדש אמור להשתלב בפרויקטי הכבישים והרכבות שהיא אחראית להם. החלת המתווה עשויה לשכנע את המדינה להחילו גם על מיזמי התשתיות החדשים שהיא מקדמת, ובהם לפחות עוד שלושה קווי רכבת קלה חדשים (שניים בתל אביב ואחד בירושלים); שני מתקני התפלת מי ים בשורק ובגליל המערבי; תחנות כוח סולאריות בנגב; ועבודות שדרוג תשתיות במערכות הולכת המים הלאומיות. בשנה הבאה יתווסף פרויקט התשתית הגדול במדינה, המטרו שיחבר ב־140 ק”מ של מסילה תת־קרקעית יותר מ־20 רשויות מקומיות.

 

סגן נשיא התאחדות הקבלנים ניר ינושבסקי בירך על המהלך: ”כמו כל דבר בחיים, גם תחום הבטיחות בעבודה מצריך איזון בין עידוד לאכיפה. מאחר שמשבר הבטיחות בעבודה לא ייפתר רק בכוח ואיומים, נדרשות תעוזה, יצירתיות וחשיבה חיובית”.

x