• תפריט
חדשות נדל"ן

"כולם מסכימים שהתחנה המרכזית צריכה להיסגר, עכשיו רק צריך להבין איך עושים את זה"

"כלכליסט" חשף כי משרד התחבורה ונצבא יחתמו על הסכם להפעלת התחנה המרכזית בת"א ל-24 שנים נוספות. ועדת הכלכלה דנה במתווה המתוכנן לתחנה ובו נקבע כי עיריית ת"א תגבש מסמך מדיניות ומשרד התחבורה יפעל להכשיר את מסוף האוטובוסים החלופי הסמוך לצומת חולון

דותן לוי 19:5112.02.18

ועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית בועדת הכלכלה התכנסה היום (ב') על מנת לדון בעתידה של התחנה המרכזית החדשה בעיר ת"א, זאת בהמשך לחשיפת "כלכליסט" ולפיה משרד התחבורה עומד לחתום על הסכם עם חברת נצבא להארכת השימוש בתחנה ל-24 שנים נוספות, בניגוד להסכמות קודמות ולמתווה תוכנית המתאר של העיר תל אביב שאושרה במהלך 2016.

 

לפי תוכנית המתאר, התחנה צפויה להיסגר, ובמקומה יקום פרויקט המשלב מגורים, מסחר, משרדים, ומבני ציבור. פעילות התחנה המרכזית צפויה לעבור לשני מוקדים עיקריים: מסוף הסמוך לצומת חולון ומסוף בתחנת הרכבת סבידור מרכז בת"א. אלא שבדיון אמרו נציגי משרד התחבורה כי מחלוקת בין עיריית ת"א לעיריית חולון מונעת את קידום המסוף המדובר.

 

בדיון נכחו נציגי התושבים הסובלים מהמפגע של התחנה המרכזית במשך שנים ארוכות וסבורים כי המשך הפעלת התחנה לשנים כה רבות תגזור על תושביה המשך חיים בסביבה מסוכנת ומזוהמת המוקפת בעוני ובפשע. בדיון נשאלו נציגי משרד התחבורה מדוע התכוונו לחתום על הסכם לתקופה כה ארוכה, ועל כך הם טענו, כי מדובר בהסכם מותנה הכולל מספר אופציות שיאפשרו לקצר את משך התקופה.

קובי מימון מבעלי נצבא ושר התחבורה ישראל כץ על רקע התחנה המרכזית בתל אביב קובי מימון מבעלי נצבא ושר התחבורה ישראל כץ על רקע התחנה המרכזית בתל אביב צילום: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי, טל שחר

 

נציגים נוספים שנכחו בדיון היו הסוחרים המיוצגים על ידי עורכי הדין צבי שוב ומוטי קניאל, שתיארו את מצבם העגום וסיפרו על רכישת החנויות בתחנה לפני עשרות שנים, ועל כך שרבים מהם איבדו את כל כספם ונאלצים לשאת בתשלומי המסים על החנויות. נציגים נוספים היו של חברת נצבא, מיטל להבי, סגנית ראש העיר ת"א, ייצגה את עמדת העיריה, ובדיון נכחו גם נוסעים שתיארו את החוויה הלא נעימה שבמעבר דרך התחנה הקיימת.

 

לדברי ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, "הוועדה החליטה שהתחנה המרכזית בת"א חייבת להיסגר וקראנו לעיריית תל אביב ולמשרד התחבורה כדי שזה יקרה. למשרד התחבורה פנינו כדי שיפתור את הפלונטר עם עיריית חולון בנוגע לוויכוח עם עיריית ת"א המונע את הסדרת המתחם בחולון כמסוף אוטובוסים, מתחם זה יחד עם מסוף סבידור אמורים להיות שני העוגנים של העירייה לתחבורה ציבורית. בנוסף, ביקשנו מהעירייה להקים חניוני לילה לאוטובוסים ולייצר את מסמך המדיניות הנדרש כדי לקדם את ההוראות תוכנית המתאר".

 

ח"כ דב חנין. "כל המודל של התחנה המרכזית הוא מודל תחבורה ציבורית מיושן" ח"כ דב חנין. "כל המודל של התחנה המרכזית הוא מודל תחבורה ציבורית מיושן" צילום: עומר מסינגר

 

עוד אמר חנין כי בדיון הסתבר כי יש נתק מוחלט בין עיריית תל אביב לבין משרד התחבורה, נתק זה עלה גם ממכתב של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי אשר ציין כי הופתע מכוונת משרד התחבורה להאריך את החוזה עם נצבא. "כולם רוצים שהתחנה המרכזית תיהרס ותעבור מקום, אין אף אחד שחושב שזה רעיון טוב ורק צריך לראות איך עושים את זה", אמר חנין. הוא התייחס גם לצד הנוסעים ואמר כי בתחנה המרכזית עובדים מידי יום 80 אלף נוסעים שכל אחד מהם עובר חוויה שלילית שמרחיקה אותו מהתחבורה הציבורית. "כל המודל של התחנה המרכזית הוא מודל תחבורה ציבורית מיושן, המודל המודרני הוא לפיצול של התחבורה הציבורית למספר מסופים".

 

תגובה של משרד התחבורה: "שר התחבורה ישראל כץ מעולם לא נדרש להביע את עמדתו בעניין עתיד התחנה המרכזית החדשה בת״א, וברור שכל פרסום שהתייחס לעמדתו בנושא הוא שגוי לחלוטין.  לאחר שהתוודע למעורבות משרד התחבורה בנושא, מפרסומים בתקשורת ומפניות שהגיעו אליו, הנחה השר את מנכ"לית משרדו, קרן טרנר, לבחון את הנושא על כל היבטיו, ולגבש את עמדת משרד התחבורה אך ורק מנקודת ראות של טובת נוסעי התחבורה הציבורית בת״א וסביבותיה. טרנר הבהירה כי עמדת משרד התחבורה היא לקדם הקמת מרכז תחבורתי מתאים בכל מקום ראוי שעיריית ת״א תעמיד לצורך הקמת התחנה. עמדה זאת הובהרה אתמול (ב') על ידי מנהל אגף התחבורה הציבורית במשרד, גם בדיון שהתקיים בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת. יצוין כי עיריית ת"א, שנושא העתקת התחנה המרכזית נמצא באחריותה, לא הצליחה עד כה להעמיד את המתחם המתוכנן באזור חולון לרשות משרד התחבורה".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x