שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

עיריית תל אביב מתקשה לקבל את השליטה בנמל

העירייה חתמה על רכישת 83% מהחברה שמפעילה את נמל תל אביב, לפי שווי של 211 מיליון שקל. אבל יש מכשול: בעלי מניות המיעוט תובעים מהעירייה לרכוש את מניותיהם, ובשווי גבוה בהרבה. העירייה: "שווי החברה נקבע על ידי מעריכים מקצועיים"

אמיתי גזית 07:0031.01.17
מחלוקת על מאות מיליוני שקלים עשויה למנוע את העברת השליטה בנמל תל אביב מהמדינה לעיריית תל אביב. ביוני 2016 חתמה המדינה על הסכם עם העירייה, שלפיו היא תמכור לה 83% מהחברה שמפעילה את נמל תל אביב, אוצר מפעלי ים, לפי שווי של 211 מיליון שקל. אלא שמימוש ההסכם עלול להתעכב משמעותית: בעלי המניות הפרטיים, המחזיקים ב־17%, התאגדו לאחרונה בדרישה שהעירייה תרכוש מהם את מניותיהם, ולפי שווי גבוהה בהרבה.

 

במסגרת ההסכם המדינה העבירה לעירייה את מניותיה בנמל, בחברת אתרים ובחברה לפיתוח יפו העתיקה, ובתמורה העבירה לה העירייה את מניותיה בחברת נתיבי איילון ו־650 מיליון שקל. במכתב ששלחו בעלי מניות המיעוט לפני עשרה ימים, על ידי עו"ד אריה סוכובולסקי, לראש העיר רון חולדאי הם טוענים לקיפוח בעלי מניות מיעוט, ואף נערכים להגיש תביעה נגד העירייה בעניין זה.

 

נמל תל אביב. ניסיון להוזיל את מניות הציבור נמל תל אביב. ניסיון להוזיל את מניות הציבור צילום: אוראל כהן

 

עו"ד סוכובולסקי טוען כי משום שההסכם עם המדינה כולל גם העברת מניות של חברת נתיבי איילון, אתרים והחברה ליפו העתיקה, חלה בו ככל הנראה הפחתת ערך החברה, כדי להוזיל את המניות שבידי הציבור. כמו כן נטען כי ההחלטה על העברת המניות התקבלה שלא כדין מאחר שלא שהוצגו להם ההסכם ומסמכים רלוונטיים. לטענת העירייה, מדובר בעסקה פרטית בין שני בעלי מניות, והחברה אינה צד בעניין. אלא שבעלי מניות המיעוט טוענים כי לצורך מימון העסקה שועבדו נכסי החברה, ולכן יש להם עניין בה. בנוסף הם טוענים כי העברת השליטה לעירייה פוגעת באינטרס הכלכלי של החברה ובעלי המניות, שכן היא תהפוך לתאגיד עירוני הכפוף למדיניות העירייה.

 

במקביל העירייה מקיימת מו"מ על מכירת המניות עם עו"ד אליעזר לוויט, המייצג שלושה מבעלי המניות, ובמשך כ־15 שנים מנהל מערכה משפטית בניסיון לאשר לו להגיש תביעה ייצוגית בשם כל בעלי מניות המיעוט על קיפוח. מסתמן כי בהסכם עמו ייקבע ששווי החברה הוא כ־211 מיליון שקל, כמו בהסכם עם המדינה. מסכום כזה לויט עשוי לגרוף שכר טרחה נאה של מיליוני שקלים, אבל קבוצת המיעוט, שעשויה להגיע לאלפי בעלי מניות, תתחלק במקרה זה בכ־50 מיליון שקל בלבד.

 

קבוצת בעלי מניות המיעוט שכרה את שמאי המקרקעין אריה קמיל, ששימש במשך כעשרים שנה ראש מחלקת שומה בעיריית תל אביב, והוא שוקד בימים אלה על הערכת שווי לחברה ולמקרקעין שהיא מחזיקה. על פי דו"ח מבקר המדינה מ־2014, אוצר מפעלי ים חולשת על 95 דונם בנמל תל אביב, ולדברי עו"ד מאיר כרמל, שלו שתי מניות שירש מאביו, לפי תוכנית המתאר ת"א 5000, יש שם זכויות בנייה מגוונות.

 

מעיריית תל אביב נמסר: "חברת אוצר מפעלי ים נכללה במהלך רחב של פירוק השותפויות בין עיריית תל אביב לבין המדינה. שווי החברה נקבע על ידי מעריכים מקצועיים מטעם שני הצדדים ומשקף לכל הדעות את שווייה האמיתי. במסגרת העסקה, אף שמבחינה משפטית לא נדרש אישור של בעלי מניות המיעוט למהלך, המדינה והעירייה פירטו באריכות את כל מהלך העסקה באסיפה הכללית. לאור בקשת בית המשפט העליון, העירייה והמדינה מנהלות משא ומתן מול עו"ד לוויט".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x