$
חדשות נדל

ראש העיר פתח תקווה: "כשהתנגדתי לבנייה בסירקין, אמרו לי 'שהתושבים יעמדו בפקקים'"

ראשי הערים מחו בכנס דן אנד ברדסטריט על מיעוט הסמכויות שיש להם בבנייה. ראש העיר אור יהודה: "הטלפון הראשון שלי בעבודה היה ממתכננת המחוז. היא חשבה שנכנסה לתפקיד בובה"

דותן לוי 13:2030.03.16

"המדינה רוצה להכריח אותי לבנות בסירקין אבל אחר כך אני אהיה זה שיידרש לתת שרות לתושבים שגרים שם ואני ביקשתי שיראו לי את תוכנית הכבישים והדרכים. התשובה שקיבלתי היא שאין פתרונות ומצידם שהתושבים יעמדו בפקק. בדקנו את הנושא, משרד התחבורה הציג לנו סקר שלפיו צריך שהרכבת הקלה תגיע, צריך כביש רוחבי וצריך מטרו. אמרתי שאאשר בנייה כשיתחילו את החפירות של המטרו. זה אבסורד", כך אמר היום (ד') איציק ברוורמן ראש העיר פתח תקווה בכנס ראשי ערים שקיימה דן אנד ברדסטריט.

 

דבריו של ברוורמן היא דוגמא אחת לאינספור דוגמאות שהעלו ראשי הערים ונוגעות למחלוקות בינן לבין השלטון המרכזי, ראשי הערים העלו בין היתר את המחלוקות על הפערים האדירים בין הרשויות, המאפשרים לרשויות חזקות להשקיע יותר בחינוך, רווחה וכו'. יוסי בן דוד ראש העיר טבריה אמר בהקשר זה, "יש בעיה בחלוקה שנקבעה שגורמת לכך שהפערים הולכים וגדלים, הפריפריה הגיאוגרפית צומחת והופכת לפריפריה חברתית. בטבריה, בגלל שיש לנו בתי מלון, מענקי האיזון נפגעים. אחד החששות הגדולים בדרך לפתרון הוא שנוצרו כאן מחנות וזה נוח מאד לממשלה שיהיה להם את פורום 15 הערים הגדולות. אולם הערים הקטנות, במיוחד אלו שנמצאים באזורים פריפריאלים שמרוחקות ב-100 ק"מ מת"א, נמצאות בבעיה אמיתית. למשל בהטבות המס המדינה היא לא עקבית. למה צריך את הטבות המס אם המדינה יכולה לקבוע מראש כך שכל ילד יוכל לקבל את אותה ההשקעה בכל מקום במדינה".

 

רן קוניק ראש העיר גבעתיים אמר כי "השיטה של דירוג סוציו אקונומי היא מעוותת, גבעתיים למשל היא לא גדולה ולא חזקה אבל התושבים שלה חזקים וממעמד סוציו אקונומי גבוה, ויש ערים נוספות שהתושבים בהם חזקים, אבל זה לא מצביע על מצב הרשות. מי שמשלם ארנונה לעיר שלו לא יעלה על הדעת שהארנונה שהוא משלם תעבור לעיר אחרת".

 

ראש עיריית הרצליה על חלוקה דיפרנציאלית בין הרשויות של הארנונה: "אתה רוצה שאני אתן לכם כסף? למה? תתייעלו" ראש עיריית הרצליה על חלוקה דיפרנציאלית בין הרשויות של הארנונה: "אתה רוצה שאני אתן לכם כסף? למה? תתייעלו"

 

משה פדלון ראש העיר הרצליה הביע את התנגדותו לאפשרות של העברת כספים בין רשויות שונות, "הרצליה נחשבת לעיריה איתנה ואני מנהל תקציב אחראי, אני מחבק את העסקים, אנחנו נוסעים בכל העולם כדי להביא היי טק, אתה רוצה שאני אתן לכם כסף? למה? תתייעלו". ברוורמן הוסיף בהקשר זה ואמר, כי הדיון האמיתי צריך להיות על חלקה של המדינה במשימות לאומיות כמו חינוך ורווחה. "אנחנו צריכים להתאחד כדי שהמדינה תיתן כסף לחינוך ורווחה. אני כל הזמן נדרש לקצץ ואם יקחו ממני כסף, מי שייפגע זו האוכלוסיה החלשה בעיר".

 

חי אדיב, ראש עיריית הוד השרון אמר כי "כשאתה מסתכל על השלטון המרכזי אל מול השלטון המקומי, יש פער גדול בלקיחת אחריות, השלטון המרכזי בעיקר זורק סיסמאות". ישראל זינגר ראש העיר רמת גן הוסיף לכך ואמר, "המדינה משסה אותנו אחד בשני ואנחנו נותנים לזה יד לצערי". לדברי עופר ברקוביץ סגן ראש העיר ירושלים, "על ירושלים למשל יש מדיניות שנכפית עליה כמו הנחות בארנונה ואנחנו חייבים להתמודד איתה".

 

ראשי הערים גם התרעמו על מיעוט הסמכויות שמועברות אליהן בכל הקשור לתכנון ובנייה. פדלון אמר בנושא כי "המחוז קובע לי תוכניות, התוכניות עליו אבל האחריות עלי וזה לא הגיוני, כי הם לא מבינים את הצרכים של העיר". אדיב: "גם כשנותנים לי אישור לבנייה, מציבים לי תנאי של כביש למשל או מחלף, אבל אין מי שיעשה את זה ואתה מתחנן שיעשו לך כביש. רק לפני שבועיים ביטלו לנו פרויקט של 7,500 יח"ד בגלל שזה לא חוקי מכל מיני סיבות שאינן קשורות בנו". חנוך זייברט, ראש העיר בני ברק טען כי "לראשי ערים אין השפעה תכנונית בוועדות המחוזיות". אסף זמיר, סגן ראש עיריית ת"א סיפר כי "תכננו בנייה שתאפשר סבסוד של ועד הבית בשכונות חלשות, המדינה לא רק שלא עזרה לנו, אלא ביטלה את זה כי אין הגדרה כזו בחוק".

 

עו"ד ליאת שוחט ראש העיר אור יהודה תיארה כי "כשנכנסתי לתפקיד, הטלפון הראשון היה ממתכננת המחוז לקראת חתימה של מתווה סופי של תוכנית המתאר, היא חשבה שנכנסה לתפקיד בובה, החלטנו לבדוק את כל התוכנית שוב. יש לנו תוכנית ל-5,000 יחידות דיור והצלחתי לשכנע את אביגדור יצחקי להגיש תוכנית אחת למגורים ותעסוקה כדי שיהיה לי את המנוף הכלכלי. לעומת זאת אני שומעת על כך שמפתחים אזור תעסוקה ליד נתב"ג – 750 אלף מ"ר לתעסוקה, וזה אומר גזר דין מוות לאזורי התעסוקה של הערים הסמוכות".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x