$
חדשות נדל

תזכיר חוק: שר התיירות יקדם כל פרויקט שירצה

האוצר מקדם תיקון לחוק שיאפשר לשר התיירות להעביר תוכניות בנייה לתכנון זריז בוועדה לתשתיות לאומיות. התוכניות עוסקות בתיירות, אך רשאיות לכלול עד 20% בנייה למגורים

אמיתי גזית 08:3806.01.16

תיקון לחוק התכנון והבנייה שמקדמים בימים אלה משרדי האוצר והתיירות מבקש להכניס מיזמי בנייה בתחום התיירות להליכי אישור ותכנון מזורזים. בארגונים הירוקים מביעים חשש שהיוזמה החדשה תמנע מהציבור להתנגד לתוכניות שעשויות להביא לנזק סביבתי בלא יכולת לערער על כך.

 

נוסח התיקון המוצע לחוק מבקש להעניק לשר התיירות יריב לוין סמכות להעביר לאישור מזורז בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) תוכניות להקמת בתי מלון או "אתרים או תשתיות המשמשים גורמי משיכה תיירותיים". הות"ל, שהוקמה ב־2002, היא מוסד תכנון ארצי שבו יש לממשלה רוב מוחלט (12 מבין 16 חברים), והיא מוסמכת כיום לאשר רק תוכניות לתשתיות פיזיות כדרכים, מסילות ברזל או צינורות להולכת גז.

 

התוכניות שמאשרת הות"ל גוברות על כל תוכנית אחרת, לרבות תוכניות מתאר ארציות או מחוזיות, ולא ניתן לערער על החלטותיה. אישור התיקון יאפשר לות"ל לקדם תוכניות לבניית בתי מלון או אתר תיירות באזורים שהוגדרו כשמורת טבע או גן לאומי.

 

שר התיירות יקדם בנייה למגורים

 

לפי נוסח תזכיר החוק, לשר התיירות תוענק הסמכות להעביר לאישור מזורז בות"ל תוכניות להקמת בית מלון בן 500 חדרים ומעלה, רשת של בתי מלון בת שני סניפים הכוללים יחדיו 300 חדרים לפחות, או רשת כוללת של ארבעה בתי מלון לפחות ללא תלות במספר החדרים שיוקמו בהם.

 

מפלים בחבל בנימין. מוקד משיכה לתיירים? מפלים בחבל בנימין. מוקד משיכה לתיירים? צילום: יגאל צור

 

נוסף על כך, תזכיר החוק מאפשר לשר להעביר תוכניות לאישור הות"ל גם במקרים שאינם קשורים להקמת חדרי אירוח אלא להקמת "אתרים או תשתיות המשמשים גורמי משיכה תיירותיים". תזכיר החוק אף מבקש לאשר כהוראת שעה למשך שנתיים שבמגרשים המיועדים למלונאות ניתן יהיה לקדם גם בנייה למגורים בהיקף של 20% מהשטח המאושר לבנייה. זאת בנימוק של הקדמת הכנסות ליזמים והקטנת הסיכונים בפרויקטים. משמעות הדבר היא ששר התיירות יוכל לקדם בנייה למגורים במסגרת כל תוכנית בנייה שיקבע כי היא מהווה מוקד משיכה לתיירים.

 

 

"עוד צעד לחיסול השקיפות התכנונית"

 

"ההצעה להסמיך את הוועדה לתשתיות לאומיות לאשר תוכניות למלונאות היא צעד נוסף בחיסול מערכת התכנון הרגילה, שפועלת בשקיפות יחסית ומאפשרת לציבור להתנגד לתוכניות שעלולות לפגוע בו", אומר ניר שלו, חוקר בעמותת במקום העוסקת בצדק חברתי בתחומי התכנון. "כשאושרה בחוק הקמת הוועדה לתשתיות לאומיות, אין ספק שהכוונה היתה לתשתיות מובהקות כמו כבישים ראשיים ומסילות ברזל, ולא לבתי מלון".

 

ממינהל התכנון נמסר: "הצעת החוק קודמה בשיתוף ותיאום עם מינהל התכנון. כמו שהחוק קובע לעניין הפקדת תוכנית בסמכות ועדה מחוזית או עריכת תסקיר השפעה על הסביבה, גם בוועדה לתשתיות לאומיות נדרש להעביר את התוכנית להשגות הציבור ל־60 יום, ולערוך לה תסקיר השפעה על הסביבה או מסמך סביבתי. בוועדה לתשתיות לאומיות, שמוסמכת לאשר את התוכנית, חברים נציג השר להגנת הסביבה, נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר ונציג ארגון הגג של הגופים הציבוריים שעניינם לשמור על הסביבה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x