$
חדשות נדל

השיקוע שעלול לקבור את החופים של חיפה

בעיריית חיפה חוגגים את ההסכם למימון שיקוע קטע ממסילת הרכבת, שיאפשר את הקמת פרויקט חזית הים. חסמים רבים עוד צפויים בדרכו של הכסף לפרויקט, אבל הסכנה האמיתית היא שהשיקוע יסנדל תוכנית אחרת: הסטת תוואי המסילה הקיים, שאמורה לפתוח את הגישה של שכונות רבות בעיר אל חופי הים

אמיתי גזית 08:2812.11.15

לפני כשבוע חגגה עיריית חיפה את אישור מועצת העיר להסכם שהיא עתידה לחתום עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) למימון שיקוע 1.6 ק"מ ממסילת הרכבת בצפון העיר. כעת מתברר שעל החגיגות מעיבות טענות רבות כי סיכוייו של ההסכם להתממש נמוכים, וכי גם אם יתממש הוא עלול לגרום ליותר נזק מתועלת.

 

על פי ההסכם יגיעו 500 מיליון שקל ממימון הפרויקט מרכבת ישראל, ו־800 מיליון שקל יגיעו מרמ"י דרך שיווק קרקעות לבנייה למגורים בתשעה מתחמים בעיר, ובהם שטחי בסיסי צה"ל בסטלה מאריס ובבה"ד חיל הים. המקור העיקרי למימון השיקוע יגיע מפרויקט חזית הים, שלפיו מתכוונת העירייה להפוך חלקים מנמל חיפה לאזורי בילוי ומסחר (כמו בנמל תל אביב, אבל בשטח גדול פי 5) שבהם ישווקו קרקעות לבניית 500 דירות אשר יניבו כ־450 מיליון שקל.

 

ראש עיריית חיפה יונה יהב. מעדיפים לחגוג את הסכם המימון כרגע ראש עיריית חיפה יונה יהב. מעדיפים לחגוג את הסכם המימון כרגע צילום: אלעד גרשגורן

 

אלא שייתכן שהחגיגה מוקדמת, שכן גם תחזיות המימון וגם תועלת הפרויקט לעיר מוצבות כעת בסימן שאלה.

 

מה עם השכונות

 

עיריית חיפה נאבקת זה שנים רבות בתוכנית של רכבת ישראל להכפיל את המסילה בין שפיים למפרץ חיפה ולהפוך אותה לחשמלית, והחשש העיקרי הוא המשך פגיעה בפוטנציאל הכלכלי והתיירותי של חיפה עקב חסימת הגישה לחופי העיר. ב־2012 הושגה פשרה בין עיריית חיפה לרכבת ישראל, ולפיה תסיר העירייה את התנגדותה לתוכנית בתמורה לכך שהרכבת תממן את שיקוע התוואי באזור ממגורת דגן, שבו כאמור מקודם פרויקט חזית העיר. נוסף על כך סיכמו אנשי העירייה עם הרכבת כי בתוכנית להכפלת המסילה יוצע תוואי חדש שיפתח את הגישה של שכונות רבות בעיר לחוף הים, והחלופה הבולטת היא חפירת מנהרה נוספת בכרמל שתימתח משכונת בת גלים ועד חוף הכרמל בכניסה הדרומית לעיר.

 

הדמיית פרויקט חזית הים בחיפה. חלקים מהנמל יהפכו לאזורי בילוי ומסחר בשטח הגדול פי 5 מזה של נמל תל אביב הדמיית פרויקט חזית הים בחיפה. חלקים מהנמל יהפכו לאזורי בילוי ומסחר בשטח הגדול פי 5 מזה של נמל תל אביב הדמיה: משרד אדריכלים עמי שנער אמיר מן

 

הבעיה היא שתוואי המנהרה לא הוצג בדיון בנושא בוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) במינהל התכנון ביולי האחרון בשל התנגדות משרד התחבורה. לדברי גורמים בכירים הבקיאים בנושא, משרד התחבורה אינו מעוניין לממן את הפרויקט הזה בעלות של כ־3 מיליארד שקל, שכן אף על פי שיש לו תועלות אורבניות הוא אינו מוצדק מבחינה תחבורתית. גם משרד האוצר שותף להתנגדות, משום ששם מעדיפים שלא להסתבך בתוכניות מורכבות לחפירת מנהרות.

 

כך עולה הבעיה המרכזית בהסכם שאושר כעת, שכן הוא נוגע רק לתוכנית השיקוע, אך משאיר את נושא הסטת המסילה ופתיחת השכונות הדרומיות ללא מענה.

 

לדברי ד"ר עינת קליש רותם, מנהיגת האופוזיציה במועצת העיר חיפה, קיים חשש ממשי שפרויקט השיקוע לא יהיה צעד ראשון לקראת הסטת המסילה מחופי הכרמל אלא סוף פסוק. "אם הסכם השיקוע יתממש, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בעתיד עם ארבע מסילות עם חשמל על החוף. יכול להיות שהפתרון הזה יסנדל את חיפה", היא אומרת ל"כלכליסט". לדבריה, שכונות במעמד סוציו־אקונומי נמוך כמו נווה דוד, שער העלייה, שפרינצק וקריית אליעזר יכולות לפרוח אם תיפתח מהן גישה אל הים, ואילו קיומה של המסילה בתוואי הנוכחי הוא אחד החסמים הבולטים להתפתחותן.

 

 

נוסף על כך, קליש רותם, בעלת דוקטורט לתכנון ערים בהתמחות בהתחדשות ערי תעשייה, טוענת שלאחר השלמת השיקוע באזור הנמל יהיה קשה מאוד מבחינה הנדסית להסיט את המסילה לכיוון הכרמל. גורמים ברכבת מסכימים עם ההשערה הזאת, ובשיחה עם "כלכליסט" טוענים שתכנון פנייה של המסילה מהמקטע המשוקע יהיה מורכב וייקר את הפרויקט.

 

בעירייה לא מסכימים עם מסקנותיה של קליש רותם וטוענים שבבוא העת יוכלו להתחבר לתוואי שיוסט לכיוון הכרמל. בכל אופן, לעת עתה מעדיפים להתהדר בהסכם המימון שכן הושג. "לדעתי זה הישג היסטורי, פעם ראשונה שהמדינה מכירה בחזית הים העירונית כפרויקט לאומי", אומר מהנדס העיר אריאל וטרמן.

 

מאיפה הכסף

 

הבעיה היא שגם הסכם המימון גורם ללא מעט אנשים להרים גבה ולפקפק בסיכויו להתממש. סעיף 12 בהסכם מבטא את החשש של העירייה, ולפיו אם עד 2020 לא יחולו עבודות השיקוע, היא תוכל לסגת ממנו. גם העובדה שמשרד התחבורה ומשרד הביטחון אינם חתומים על ההסכם מעוררת חשש בקרב האופוזיציה. "כל החסמים יכולים להיפתר בהסכמים ומשאים ומתנים, אבל גיוס ה־1.3 מיליארד שקל הנחוצים למימון היו הדבר הכי קשה, וכאן הושגה התקדמות עצומה", אומר וטרמן בתגובה.

 

עם זאת, לא בטוח שבהיבט המימוני נתפרו כל הקצוות. מקור עיקרי למימון השיקוע הוא כאמור פרויקט חזית הים ושיווקן של קרקעות לבניית 500 דירות בתחומו. אלא שלהערכות רמ"י תהיה הקרקע במקום בשלה לשיווק במקרה הטוב ב־2019. הערכה ריאלית יותר מכוונת ל־2021, וכאמור העירייה יכולה לסגת מההסכם כבר ב־2020. זאת ועוד, עדיין לא נפתרה מחלוקת עם ועד עובדי הנמל בנוגע לפיצוי שדורשים העובדים תמורת הסבת השטחים התפעוליים לשטחי מסחר ובילוי.

 

מקור נוסף למימון הוא כאמור הקרקע שעליה שוכן בה"ד חיל הים כיום. על פי ההסכם, לאחר העתקת הבסיס לאזור אחר תשווק הקרקע לבנייה למגורים - בתוכנית המקורית שמקדמת רמ"י אמורות להיבנות 1,000 דירות, ועיריית חיפה הסכימה להגדיל את מספרן ל־1,300, והההכנסות העודפות (כ־270 מיליון שקל) יועברו לקופת הפרויקט.

 

אלא שהסכם עם משרד הביטחון לפינוי הבסיס עוד לא נראה באופק, ועדיין לא ברור כלל איפה ישכון הבסיס החדש. נוסף על כך, גורמים שונים מעריכים כי עלות פינוי הבסיס תהיה גבוהה בהרבה מהסכום שיניבו הקרקעות כשיפונו. אם לא די בזה, במשרד הביטחון סבורים כי כל ההכנסות משיווק הקרקע צריכות לשמש למימון הפינוי. כך שנראה שהמשא ומתן עם משרד הביטחון, אם הוא החל, עדיין רחוק מאוד מלהבשיל.

 

ממשרד הביטחון נמסר כי "בה"ד חיל הים, כמו מחנות נוספים באזור, אמורים להתפנות בהתאם להחלטת ממשלה בדבר פינוי מחנות צה"ל ממרכזי הערים. במסגרת החלטה זו נקבע כי המקורות התקציביים לפינוי יגיעו מרשות מקרקעי ישראל, בהסתמך על תמורות משיווק שטחי המחנות. לוחות הזמנים והתקציבים הנוגעים לפינוי בה"ד חיל הים טרם נקבעו".

 

מרכבת ישראל נמסר כי "אנו מקדמים את הכפלת מסילות החוף במוסדות התכנון הרלבנטיים, לרבות בחינת חלופות מרכזיות לתוואי העובר בשטח העיר חיפה, וזאת בשיתוף פעולה מלא עם העירייה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x