$
חדשות נדל

פקק הדירות במורשה שוחרר על חשבון פקק התנועה

תושבים ברמת השרון טוענים כי היתרי בנייה בשכונת מורשה הוצאו בניגוד להוראות תוכנית המתאר: עורך התוכנית התנה בנייה נוספת בשכונה בהקמת מחלף, אך לפני כשנה אפשר מהנדס העיר לבנות במקום פרויקטים בלי להוסיף את המחלף. בינתיים צפויות להתווסף כ־1,000 מכוניות לפקק ביציאה מהעיר

אמיתי גזית 08:5324.06.15

תושבים ברמת השרון טוענים כי היתר הבנייה שנתנה העירייה לשני פרויקטים בשכונת מורשה בעיר הוצא בניגוד להוראות תוכנית המתאר. אם טענתם נכונה, הרי שלמחדל שותפים גם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד האוצר, שצירפו לחוברות המכרז של הקרקעות התחייבות של מהנדס העיר למתן היתר בנייה, וזאת בניגוד לסמכותו.

 

כל מי שנקלע בבוקר למחלף מורשה מכיר את הפקק המשתרך באחת משתי הכניסות לרמת השרון. זהו למעשה קצה קצהו של זנב מכוניות המתנקזות משכונת מורשה ורחובות במזרח העיר לצוואר בקבוק בדרך הראשונים. משכונת מורשה יש עוד יציאה סמלית אחת לכביש 5, ירידה חד־סטרית צרה מרחוב דודו דותן המאפשרת למכוניות הנוסעות דרומה לפסוח על הפקק.

 

במאי 2009 אושרה תוכנית מתאר מפורטת למזרח שכונת מורשה, שתכליתה לאפשר בניית בנייני מגורים והגדלת אזור התעסוקה בשכונה. עורך תוכנית המתאר, אדריכל אילון מרומי, שהסתמך על חוות הדעת של מהנדס תנועה, קבע תנאי למתן היתר בנייה: "ביצוע מחלפון או פתרון חלופי מאושר על ידי משרד התחבורה, והוא יאפשר כניסה ויציאה לכיוון צומת מורשה". ובמילים אחרות, מחשש שבנייה נוספת למגורים ותעסוקה תחמיר את מצבה התחברותי של רמת השרון, נקבע כי אסור להתחיל לבנות בשכונת מורשה לפני שיוקם מחלף.

 

תוספת לכביש? רק אם בונים משרדים

 

מאז שהופקדה התוכנית ביולי 2009 הבהלה לדירות החריפה. בינואר 2014 פרסמה רשות מקרקעי ישראל חוברות המפרטות את התנאים לשני מכרזים להחכרת קרקע במתחם אכלסנדרוני שבשכונת מורשה. מכרז אחד הציע לחכור את הקרקע כדי לבנות עליה בניינים שבהם 168 דירות סך הכך. המכרז האחר זכה לכותרות רבות שכן סימן את תחילת הדרך של פרויקט דירה להשכיר שיזם שר האוצר דאז, יאיר לפיד. על חוברת המכרז הזה חתומים, לצד רמ"י משרד הבינוי ואגף החשב הכללי במשרד האוצר. בשלל הניירת שצורפה לחוברות המכרזים הופיע מכתב החתום על ידי מהנדס העיר רמת השרון ולדימיר לוין, שבו הוא נותן פרשנות לתוכנית המתאר: לוין הסביר כי התניית היתר בנייה בהקמת מחלפון מתייחסת למגרשים שייעודם תעסוקה ולא מגורים. הוא הוסיף כי בידיו מכתב החתום על ידי אדריכלית במשרד התחבורה המאשר את קיומו של פתרון יציאה לכיוון צומת מורשה וחותם את דבריו: "יובהר כי אף שמכתב זה אינו מהווה פתרון של כניסה מכיוון צומת מורשה כנדרש, הריני לאשר כי לא תהיה כל מניעה ליתן היתרי בנייה בהתאם לסעיף זה של התקנון, למגורים". כלומר, לוין מניח כי כל עוד לא מומשה מלא תוכנית המתאר, ולמעשה לא נבנה אזור התעסוקה, הרי שכמות התושבים שתתווסף בפרויקטי הבנייה לא מצדיקה הקמת מחלף.

 

במאי 2014 פורסם כי במכרז לבניית דירות להשכרה זכתה חברת אביב ובפרויקט לבניית 168 דירות זכתה חברת רמי שבירו. בנובמבר אותה השנה קיבלו החברות היתרי בנייה והעבודות החלו במרץ. מנקודת מבטם של התושבים הצורך לבנות ומהר בא על חשבונם ועל חשבון פתרון בעיות התחבורה בעיר. בדצמבר 2014 הוגש ערר להיתר הבנייה בשם התושבים באמצעות עו"ד ציפי מרגלית. עד עתה לא נקבע מועד לדיון.  

 

פקק במחלף מורשה. העומס מתחיל ברחובות רמת השרון פקק במחלף מורשה. העומס מתחיל ברחובות רמת השרון צילום: תומריקו

 

לאחרונה החלה בנייה של פרויקטים נוספים בשכונת מורשה, ועוד פרויקטים צפויים להתחיל בקרוב. סך הכל השכונה צפויה לגדול בשנים הקרובות בכ־2,000 דירות. בין היתר נבנות ברחוב יוספטל 748 יחידות דיור, ברחוב אילת 820 דירות ובחלוץ 192 דירות. "התנאי להקמת מחלפון שמופיע בתב"ע הרלבנטית למתחם אלכסנדרוני לא מופיע כתנאי בתוכניות האחרות" מסביר חבר מועצת רמת השרון (מרצ), עו"ד עידן למדן. לאור זאת, חוששים התושבים כי לאחר שתושלם בניית הבתים באלכסנדרוני לאיש לא תהיה סיבה לזרז את הקמת המחלף, זאת אף שבחישוב מקל יתווספו בקרוב בשעות השיא כ־1,000 מכוניות לפקק ביציאה מהעיר.

 

"ההיתר הוצא שלא כדין"

 

בעקבות מחאת התושבים פנתה הוועדה המקומית באמצעות עו"ד יעקב בויר לוועדה המחוזית, שלה הסמכות לאשר הקלות לתוכנית מתאר, בבקשה לקבוע כי שלב הביצוע שבו יש לממש את התנאי להקמת מחלף עדיין לא הגיע. לאחר ישיבה סוערת קבעה ב־1 ביוני יו"ר הוועדה המחוזית גילה אורן כי ניתן לדחות את הקמת הפרויקט לשלב שבו ייבנו 800 דירות בשכונה. אורן לא עצרה את הבנייה אך התנתה את אכלוס הבניינים בפתרונות תחבורתיים הכוללים הרחבת נתיבים והפיכת כיכר לצומת מרומזר. באשר לטענת התושבים כי היתר הבנייה ניתן שלא כדין החליטה אורן לא להכריע ולהותיר זאת לוועדת ערר.

  

מנכ”ל חברת דירה להשכיר, עוזי לוי, על רקע הבנייה ברחוב אלכסנדרוני בשכונת מורשה. המכרז שפרסמה המדינה כלל מכתב ויתור על הקמת המחלף מנכ”ל חברת דירה להשכיר, עוזי לוי, על רקע הבנייה ברחוב אלכסנדרוני בשכונת מורשה. המכרז שפרסמה המדינה כלל מכתב ויתור על הקמת המחלף צילום: אוראל כהן

 

לדעת עו"ד בויר, את שאלת תקינות היתר הבנייה צריך להפנות לרמ”י שחתמה על הבקשות להיתרים, כמי שמייצגת את בעל הקרקע (המדינה). "הדבר לא נקי לגמרי מספק, כי לכאורה על פי תוכנית בניין העיר התנאי צריך להיות קודם למתן היתר". עם זאת, לדבריו, "העובדה שנקבעה שלביות באכלוס בהיתר מוכיחה שהיא (ראש הוועדה גילה אורן, א"ג) מסכימה שההיתר ניתן כדין".

 

לעומת זאת, נעה אוירבך־אבן, אדריכלית ומתכננת ערים תושבת רמת השרון ששימשה מנכ"לית איגוד מהנדסי הערים ומהנדסת עיר בכמה רשויות, מסבירה: "התוכנית היא חוק. היא לא נושא לשיקול דעת. זה תנאי מאוד משמעותי, והוועדה המקומית הייתה צריכה לפני שהוציאה את היתר הבנייה לפנות לוועדה המחוזית ולבקש את אותה שלביות". בנוסף מזכירה אוירבך־אבן כי את היתר הבנייה נתנה רק רשות הרישוי של רמת השרון, גוף שבו חברים מהנדס העיר ויו"ר הוועדה המקומית ויכול לאשר היתר בנייה רק אם תוכנית מבוצעת כלשונה וללא שינויים. "אם יש הקלה או שיקול דעת כמו בתוכנית הזאת, צריך היה להגיע לוועדת המשנה לתכנון ולבנייה, גוף רחב יותר שבו חברים כל חברי המועצה. ההיתר יצא שלא כדין, ולכן הוא בטל מעיקרו. זה לא הליך תקין, לרוץ לוועדה המחוזית ולבקש ממנה לאשרר את השינוי. בשביל מה קובעים תנאים אם הרשות ממילא לא מקיימת אותם?"

 

מרמ"י נמסר בתגובה: "אין להקל ראש במכתבו של מהנדס עיר שמתפקידו לנתח ולהמליץ בפני מקבלי החלטות או ועדה מקומית לפני היתר בנייה". מחברת דירה להשכיר נמסר: “החברה אינה מטפלת בהליכי התכנון ובהיתרי הבנייה”. ממשרד האוצר נמסר: “הגוף האחראי להיתרי בניה היא הוועדה המקומית. יש החלטה של הועדה המחוזית תל אביב מיוני 2015 שלפיה יחול שינוי בשלביות של התוכנית, כך שאין צורך להקים מחלף כתנאי להיתר”.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x