$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

הכבישים שישחררו את הפקק הנדל"ני

קבינט הדיור אישר להקצות מיליארד שקל לפרויקטים תחבורתיים שיאפשרו בנייה של 25 אלף דירות בשנים הקרובות. שני מחלפים יחברו שכונות שייבנו בראש העין ובפורידיס לכבישים ראשיים, ושדרוג של הכביש לבית שמש יאפשר הרחבה משמעותית של העיר

דותן לוי 06:5406.06.13

קבינט הדיור אישר לחברת נתיבי ישראל (לשעבר מעצ) לקדם פרויקטים תחבורתיים, המהווים חסם לתוכניות בנייה למגורים שהיקפן גבוה ממיליארד שקל, כך נודע ל"כלכליסט". הקצאת הכספים תאפשר להתחיל בבנייה באופן כמעט מיידי.

 

עם הפרויקטים המדוברים נמנים הקמת מחלף שיחבר בין השכונות שייבנו בדרום־מזרח ראש העין לבין כביש 5, הקמת מחלף שיחבר בין כביש 70 לפורידיס ויאפשר להרחיב את הכפר מצדו המזרחי וכן שדרוג משמעותי של כביש 38 המחבר בין שער הגיא לבית שמש. בעקבות הפרויקטים ניתן יהיה לקדם תוכניות בנייה של כ־25 אלף יחידות דיור בפורידיס, בית שמש וראש העין.

 

מנכ"ל נתיבי ישראל שי ברס חשף את תוכניות התחבורה בכנס שהחברה ערכה השבוע לקבלנים ולמנהלי פרויקטים. ברס הרגיע את הנוכחים, שחששו מפני ירידה בהיקפי העבודה בתחום התשתיות. "תוכנית העבודה שלנו משתלבת עם תוכניות מינהל מקרקעי ישראל להקמת יחידות דיור חדשות. המשמעות היא שנוציא לפועל הקמה של מחלפים שלא היו מתוכננים להיבנות", אמר ברס בכנס.

 

פרויקטים אחרים לא אמורים להיפגע

 

קבינט הדיור הקציב לנושא שחרור חסמי התחבורה כ־2 מיליארד שקל, מיליארד מהם יועברו לנתיבי ישראל כתקציב מיוחד, כך שביצוע הפרויקטים לא יבוא על חשבון פרויקטים אחרים הנמצאים בקנה. מיליארד השקלים הנוספים אמורים להגיע מרשות מקרקעי ישראל לאחר מכירת קרקעות של קק"ל.

 

הכפר פורדיס הכפר פורדיס צילום: אלעד גרשגורן

 

הרחבת הכביש בבית שמש היא הפרויקט הגדול ביותר מבין שלושת הפרויקטים המתוכננים. במסגרתו יוקצו 900 מיליון שקל להרחבת כביש 38 ממחלף שער הגיא ועד בית שמש. הכביש הקיים עמוס מאוד ומסוכן, והרחבתו העתידית נקבעה כתנאי לקידום תוכניות הבנייה למגורים באזור. הכביש החדש שייסלל יכלול שני נתיבים (נתיב לכל כיוון מעבר לזה הקיים) והפרדה מפלסית בין הכביש למסילת הרכבת החותכת אותו. הרחבת הכביש תגדיל את הנגישות לבית שמש, שמתוכננות להיבנות בה 20 אלף יחידות דיור בשנים הקרובות.

 

המחלף שיחבר בין כביש 5 לבין השכונות העתידיות של ראש העין יאפשר להקים בהן 4,750 יחידות דיור. בעבר כבר הועברה בקשה למשרד התחבורה לתכנן את המחלף, ולכן הוא נמצא בתכנון מתקדם וצפוי לצאת למכרז בתוך חודש. עלות המחלף היא כ־300 מיליון שקל, וחלקה של נתיבי ישראל בפרויקט הוא 180 מיליון שקל.

 

המחלף בפורידיס יחבר בין הכפר לבין כביש 70 (ואדי מילק). המחלף יוקם ב־45 מיליון שקל ויאפשר להקים 811 יחידות דיור בחלקו המזרחי של הכפר. התוכנית להקמת המחלף כבר יצאה למכרז.

 

הנחיות לתכנון מחלפים נוספים

 

במקביל לקידום שלושת הפרויקטים המדוברים קיבלו בחברת נתיבי ישראל הנחיות ממשרד התחבורה לתכנון כמה פרויקטים שיקלו בעתיד על הקמה של יחידות דיור נוספות. עם זאת, בשלב זה הם עדיין לא מתוקצבים. מדובר בהקמת שני מחלפים בכביש 35 הסמוך לקריית גת, בהרחבת כביש 461 הסמוך לאור יהודה ובהרחבת כביש 44 בין מחלף השבעה למחלף חולון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x