שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

בלעדי ל"כלכליסט" - בקרוב בי-ם: קבורה בקומות במנהרות שייחפרו מתחת לאדמה

אחת מחברות הקדישא הפועלות בירושלים יזמה תוכנית לפתרון מצוקת המקום בהר המנוחות. במסגרת התוכנית יוקמו כפיילוט 400 קברים במנהרה באורך 50 מטר. בשלב הבא תיבנה בבית העלמין רשת ענקית של קברים ומחילות תת־קרקעיות

אריאל נוי 06:5825.06.12

מצוקת המקום בבתי העלמין בירושלים גורמת למתכננים להעלות מהאוב פתרונות ישנים: ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה יזמה חברה קדישא "קהילת ירושלים", הנחשבת לגדולה בעיר, תוכנית להקמת רשת מנהרות קבורה תת־קרקעיות.

 

המנהרות ייחפרו מתחת להר המנוחות הסמוך לגבעת שאול, ועל פי התוכנית בשלב ראשון ייערך פיילוט שבמסגרתו יוקמו 400 קברים במנהרה אחת. הקברים יוצבו בשתי שורות לאורך 50 מטר, כאשר כל שורה תכלול ארבע קומות.

 

מנהרות קבורה שהתגלו ליד הכנסת ב-2006 מנהרות קבורה שהתגלו ליד הכנסת ב-2006 צילום: אלכס קולומויסקי

 

מפריז ועד הסנהדרין

 

שיטת הקבורה במחילות היא בת אלפי שנים: בעבר היתה מקובלת במתכונת מצומצמת בתקופת הסנהדרין, אז היו מערות הקבורה מנת חלקם של בני המעמדות העליונים, עקב עלויות הקבורה היקרות.

 

בעולם ניתן למצוא מחילות קבורה באתר הקטקומבות המפורסם בפריז, שהפך לאתר קבורה המוני בסוף המאה ה־18. כיום ניתן לסייר באתר לאורך 1.7 קילומטרים הפתוחים לציבור.

 

יתרונה של שיטת הקבורה במנהרות נעוץ בעובדה שהיא נחשבת חסכונית בשטח: את המנהרות ניתן להקים בזוויות כניסה שונות, מה שמאפשר להציב כמות כמעט בלתי מוגבלת של קברים מתחת לאדמה.

 

הפיילוט לפרויקט יבוצע על ידי חברת רולצור שמקימה מנהרות בפרויקטים בולטים, ובהם פרויקט הקמת מנהרות הרכבת בקו תל אביב־ירושלים ומנהרת הארזים בכביש 1.

 

על תכנון הפרויקט אמונים המהנדסים ארנון רוזן ודני ענבר, ולאחר שלב התכנון ההנדסי שאמור להיגמר בימים הקרובים, יפנו בחברה קדישא לקבל היתרי בנייה מהרשויות - תהליך שעשוי להימשך כמה שנים. ומה תהיה עלות הבנייה של כל קבר? על פי הערכות חברה קדישא, תעמוד זו על סכום של כ־8,000 שקל.

 

 

חלופה למגדלי קבורה

 

הרעיון להקים מערות קבורה מתחת להר המנוחות נולד באופן מרתק מתוך צורך הלכתי. במקור החלה "קהילת ירושלים" לקדם הקמת בניין קבורה גדול בהר המנוחות - פרויקט שאמור לכלול 35 אלף קברים ולהשתרע על פני 25 דונם. הפרויקט מקודם על ידי החברה בימים אלה, ובנייתו אמורה לצאת לדרך בסוף השנה. עם זאת, התברר כי קבוצות שונות בירושלים, ובהן זו של הקהילה החרדית, לא יסכימו להיקבר במגדל הקבורה מסיבות הלכתיות - מה שחייב מציאה של פתרון אחר.

 

מנכ"ל "קהילת ירושלים" חנניה שחור אמר אתמול כי הוא מקווה שהרשויות יבינו את הפוטנציאל של הרעיון ויעניקו לו היתרי בנייה במהירות: "מדובר ברעיון חדשני שלא נוסה כבר מאות שנים. אם הפיילוט שאותו אנחנו מתכננים יצליח, תיפתר מצוקת הקבורה בירושלים למאות שנים. היתרון הגדול של שיטת הקבורה החדשנית הוא בכך שהיא מאפשרת למצוא פתרון הלכתי לאוכלוסיות המסרבות להיקבר בבנייני קומות".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x