$
נדל"ן

בלעדי ל"כלכליסט": מכרז המגדלים בקריה מסתיים, אך תוכנית הבינוי לא אושרה

המכרז להקמת פרויקט מגדלי המשרדים בדרום הקריה בתל אביב אמור להיסגר היום, אך יזמים בשוק הנדל"ן המניב מעריכים: שורה של בעיות קשות עשויה להרחיק את הקבוצות הגדולות - בהן גינדי החזקות, גב ים ואמות - מהגשת מועמדות במסגרתו

שי פאוזנר 07:0529.05.11

"מכרז המגדלים הענק בדרום הקריה צפוי להיתקע עקב ויתור של הקבוצות הגדולות בשוק הנדל"ן המניב על השתתפות בו", כך העריכו אתמול בפני "כלכליסט" יזמים שהתעניינו בו בשבועות האחרונים. מדובר במכרז שאמור להגיע הבוקר (א') לישורת האחרונה, ושבמסגרתו מתכנן מינהל מקרקעי ישראל לשווק קרקע למגדלי משרדים בשטח בנוי של 126 אלף מ"ר.

 

בסוף מרץ האחרון פרסם מינהל מקרקעי ישראל מכרז, שבו הוא מציע מגרש בן 9.4 דונם בין הרחובות דוד אלעזר, קלמן מגן והארבעה. על פי תנאי המכרז, שאמור להיסגר היום, היזמים שיזכו בו יבנו בצמוד למגדל הקריה בתל אביב קומפלקס מגדלים מדורגים בגובה של 45 קומות. מחיר המינימום שנקבע לקרקע על ידי השמאי הממשלתי עומד על 152 מיליון שקל. בשוק העריכו כי המחיר שישלם היזם הזוכה ינוע סביב 350 מיליון שקל, וצפו כי גינדי החזקות, גב ים ואמות יהיו המתמודדות הבולטות בו.

 

שלוש בעיות עלולות למנוע את הגשת ההצעות בו. בעיה ראשונה היא העובדה שעד היום לא אושרה כלל תוכנית בינוי למתחם. משמעות הדבר היא שהצעה שלפיה יוקם במקום מגדל מדורג אחד, צורתו, חלוקת השטח בו ומיקומו במתחם טרם קיבלו תוקף ועלולים להשתנות. עניין זה יכול לשנות מהותית את תמהיל המשרדים במתחם ולהשפיע מאוד על ההשקעה וההכנסות בו.

 

בעיה שנייה במכרז נוגעת לקרן הלייזר של משרד הביטחון המשמשת לתקשורת סודית, העוברת ממש בלב המתחם ועלולה להשפיע על התוכנית הסופית שלו. החשש מחסימת הקרן מונע כל בנייה לגובה באזורים מסוימים בתל אביב, רמת השרון והרצליה. לפני כחודש נחשף ב"כלכליסט" כי לראשונה לאחר שנים של דיונים, הודיע משרד הביטחון כי הוא מוכן לבחון אפשרות של הזזת הקרן לכיוון הים - דבר שיביא לביטול הגבלת הבנייה לגובה. החלטה סופית בעניין זה אמורה להתקבל במהלך השנה הקרובה, אך לא ברור כלל אם יימצא פתרון שיהיה מקובל על העיריות ומשרד הביטחון.

 

הבעיה השלישית שעלולה לפגוע ביזמי הפרויקט היא תקנה חדשה שעליה עובד כיום משרד הפנים, שאוסרת בניית חניונים תת־קרקעיים בפרויקט המתוכנן בשל הקרבה של הפרויקט לתחנות וקווים של רכבת ישראל והרכבת הקלה המתוכננת בתל אביב. דיונים בעניין זה החלו כבר באוקטובר 2009, אך טרם גובשה החלטה סופית. לפי התוכנית המקורית אמור היזם להקים במקום יותר מ־1,500 מקומות חניה.

 

קבוצת גינדי החזקות היתה עד כה היחידה שדיווחה רשמית על בחינה מחדש של כדאיות ההשתתפות במכרז. "פרויקט משרדים ללא חניה לא יכול להתקיים, ולכן שווי המגרש נמוך מאוד ואין כדאיות כלכלית לפרויקט", אמר בסוף השבוע אבי גינדי, מבעלי גינדי החזקות. ממינהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה כי אין כוונה לדחות את המכרז.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x