$
נדל

"משפט שלמה" של שכונת רמת אילן: אונ' בר־אילן תפצה רק חצי מהתושבים

בתום מאבק בן עשר שנים, קבעה ועדת הערר של הוועדה לתכנון ובנייה כי עשרות מתושבי השכונה יזכו לפיצויים בגין תוכניות הבנייה של האוניברסיטה, שהצמידה לבתיהם כביש ראשי ומגרשי חניה לאלפי סטודנטים

מארק שון 09:0303.11.10

שביל שכונתי צר אחד חוצה בין תושבי שכונת רמת אילן שבגבעת שמואל הגובלים בחניות של אוניברסיטת בר־אילן, לבין אלה שאינם. אותו שביל הוא המפריד בין קבוצת תושבים שתקבל פיצויים מהאוניברסיטה על ירידת ערך דירתם, לאלה שלא. כך עולה מהחלטה של ועדת הערר של הוועדה לתכנון ובנייה האזורית

ב־18 באוקטובר. בתום מאבק בן עשר שנים, שכלל ערעורים לבתי המשפט המחוזי והעליון, קבעה הוועדה כי עשרות מתושבי השכונה יזכו לפיצויים בגין תוכניות הבנייה של אוניברסיטת בר־אילן, שהצמידה לבתיהם כביש ראשי ומגרשי חניה לאלפי סטודנטים. מדובר בשטח שהיה שטח חקלאי פתוח והוסב למגרשי חניה וכביש. השמאי ששכרו התושבים, שמואל פן, העריך בתחילת המאבק את הנזק בכ־4.48 מיליון דולר, על בסיס ירידת ערך של 10%–40% לכל דירה. בית המשפט קבע כי כמחצית מהתושבים (כ־55 בעלי דירות) יתחלקו ביניהם בפיצוי, בגובה של כ־2.2 מיליון דולר (בערכי 1999), כלומר כ־9.1 מיליון שקל. לפי החלטת ביהמ"ש, ירידת הערך תלויה במיקום הדירה, והפיצוי יהיה 40–20 אלף דולר לדירה לפני ריבית והצמדה למדד של עשר שנים. הוועדה קבעה כי ימונה שמאי מכריע שיקבע את סכום הפיצויים לכל דייר.

 

ב־1999 הגישו את התביעה עורכי הדין יעקב סבו ורם דקל בשמם של 112 דיירי השכונה הצמודה לאוניברסיטה, המתגוררים ב־11 בניינים שונים. בתחילה נקבע כי החלקה של הדיירים אינה גובלת בחניה של אוניברסיטת בר־אילן, במשמעות שלה בחוק התכנון והבנייה. הסיבה להחלטה היתה בגלל כביש היקפי צר שמקיף את השכונה וחוצץ בין החלקות. בספטמבר 2005 נתן בית המשפט העליון, בעניין אחר, פסק דין שהכריע לאחר שנים של ויכוחים בשאלה העקרונית מתי נכס ייחשב גובל בתוכנית מסוימת, כך שיזכה לקבל פיצויים. באותו פסק הדין הוכרע גם איך בדיוק להגדיר "כביש צר" שחוצץ בין השטחים. ועדת התכנון בעניין רמת אילן התבססה על פסק הדין של העליון והכריעה לבסוף שהשביל הצר יחלק את תושבי השכונה מבחינת הפיצויים שיקבלו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x