$
נדל"ן

תל אביב: מתקדמים ברוורס

כבר יותר מ־50 שנה מדברים ללא תוחלת על פתרונות תחבורה לתל אביב. עכשיו מנסה מהנדס העיר לשעבר ישראל גודוביץ' להחיות תוכנית לסגירת מרכז העיר

ליאור גוטמן 08:4513.12.09

מהנדס עיריית תל אביב לשעבר, אדריכל ישראל גודוביץ', פנה לאחרונה לשר התחבורה ישראל כץ בקריאה לממש בתל אביב ההיסטורית תוכנית תחבורה שכתב ב־1998, כאשר שיתף פעולה עם המועמד לראשות העירייה אז, רון חולדאי. לקראת הבחירות חתמו אז על התוכנית חולדאי, יו"ר קואופרטיב דן ישעיהו דרורי, ויו"ר ארגון "חיים וסביבה" יוסף תמיר ז"ל. גודוביץ' טוען שהתוכנית המוצעת פשוטה מאוד ליישום ואינה עולה כסף רב.

 

 תל אביב ההסטורית תל אביב ההסטורית

לפי התוכנית, תסומן טבעת סביב העיר ההיסטורית, שגבולותיה הם רחובות אבן גבירול, יהודה הלוי, דרך יפו־אילת, והים. בתוך גבולות אלה תורשה אך ורק נסיעת רכב ציבורי זעיר, מכוניות של תושבי האזור ומיניבוסים של חברת דן. עקרונות השיטה מיושמים בכמה ערים בעולם, ובראשן העיר קוריטיבה בברזיל, שהיתה חלוצה בתחום.

 

לדברי גודוביץ', אין התנגשות בין התוכנית שהוא מציע לבין עבודות ההקמה של הרכבת הקלה, שהיא בעיניו לא פחות מפנטזיה. "התועלת לעומת ההוצאה האדירה בהקמת קו הרכבת (כ־11 מיליארד שקל - ל"ג) אינה משתלמת. לא יקום בתל אביב קו רכבת, מכיוון שאי אפשר לבצע את העבודות בזמן כה קצר. המתווה הנוכחי לא ייתן מענה לחיבור בין תל אביב ליפו, ונוסף על כך, מתחת לתל אביב יש מאגרי מים מתוקים בגודל עצום. לאיפה יפנו את מאגרי המים? הרי לא יזרקו אותם לים".

 

שאלה של סמכויות

 

מדי יום נכנסים לעיר כחצי מיליון כלי רכב, 325 אלף מהם למרכז העיר. ב־2007 נמדד בעיר זיהום אוויר גבוה או גבוה מאוד ב־45 ימים. נמצא גם שמקור 80% מהחלקיקים המזהמים הוא כלי רכב. כאשר מוסיפים לכך תחלואה בדרכי הנשימה, אובדן שעות עבודה, מפגעי רעש ומצוקת חניה, מסתמנת סוגיה קריטית לכלכלה ולחייהם של מיליוני ישראלים.

אלא שבהתנהלות יש הכל מלבד דחיפות. זכיין הרכבת הקלה MTS תקוע בסוגיית המימון עד כדי סכנה לעתיד הפרוייקט. גם אם תימשך הבנייה, השלמת השלב הראשון, קו פתח תקווה־בת ים, תימשך לפחות חמש שנים. מדוע אם כן דבר לא זז? גם בעירייה מביעים תסכול.

 

"על זה בוכה הנביא", אומרים שם. "לראש רשות מקומית בישראל אין סמכות לבצע תוכניות בתחום התחבורה. ההסכם להקים רשת קווי אוטובוסים ידידותית לסביבה בתל אביב־יפו שנחתם בין העירייה ובין חברת דן לא בוצע על ידי דן, והתברר שלעירייה אין סמכות לאוכפו. שנים של דרישות, בקשות ופניות למשרד התחבורה לא הביאו לידי כך שהעירייה תקבל ולו סמכות אחת כדי לממש את תוכניותיה לתחבורה בעיר". בעירייה דורשים להקים רשות מטרופוליטנית לתחבורה בגוש דן שיהיו לה די סמכויות, משום שללא השינוי הזה, "לא נראה שינוי אמיתי".

 

דן לא יזמה

 

המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, אומר: "אם חברת דן היתה רוצה ומעוניינת (לקדם את התוכנית), היא היתה פונה למשרד התחבורה בבקשות מנומקות. לתוכנית לאסור כניסת אוטובוסים מפרקיים למרכז העיר שהוצגה בפניי על ידי האדריכל גודוביץ' לא הסכמתי בעבר ואני לא מסכים גם כיום. מדובר בחוט השדרה של החיים בעיר".

בחברת דן אומרים שהתוכנית משקפת את "תוכניתה העכשווית של חברת דן. אם תוכניתנו תזכה לגיבוי הנדרש, נשמח לעמוד באתגר ולהעמיד את ניסיוננו ועוצמתנו לתועלת הציבור".

 

נכדתו של יוסף תמיר, שנפטר לפני מספר חודשים, ד"ר אור קרסין, שימשה מנכ"לית חיים וסביבה בין 1999 ל־2004. "כמה תוכניות נכתבו בנושא ונשארו במגרה?", היא שואלת רטורית, ומשיבה: "זה לא מפתיע אותי. השאלה מדוע התכנית לא יצאה לפועל חייבת להיות מופנית לרון חולדאי. לדעתי, סבי עליו השלום היה אומר שחולדאי רוצה אבל לא יכול, כי פקידי הממשלה לא יתנו לו".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x