$
נדל

רמת החי"ל נגד חברת החשמל

אזור התעסוקה רמת החי"ל שבצפון תל אביב עתיד להפוך לצפוף אף יותר בשנים הקרובות. ועד השכונות הסמוכות מציע לפתוח כביש דרך שטחה של חברת החשמל באזור כדי להקל על העומס, אולם העירייה מפחדת להסתבך

אורי חודי 08:2218.06.08

אזורי התעסוקה שצמחו בשנים האחרונות גרמו לתופעות לוואי רבות המשפיעות על המקום שבו נבנו. מצד אחד, נפתחו מסעדות ואזורי בילוי בסמוך למגדלי ההייטק, ושכונות המגורים זכו לעדנה מחודשת מצד עובדי החברות, שחיפשו מגורים קרוב למקום העבודה. מצד אחר, התנועה באזורים אלו ומהם הופכת לסיוט,

שכל נהג, גם אם הוא מתגורר בקרבת מקום, חווה מדי יום.

 

שיא חדש של צפיפות עתיד להירשם בתוך שנתיים באזור תעסוקה שנחשב כבר היום לצפוף במיוחד - אזור רמת החי"ל בצפון תל אביב. סיפורו של אזור זה הוא גם סיפורו של התכנון הלקוי בארץ, ההופך את אזורי התעסוקה הישראליים לבעייתיים.

 

אזור התעשייה רמת החי"ל נבנה באופן מואץ בעשור האחרון, וחברות רבות קבעו בו את בסיסן. בקרוב ייבנו באזור שלושה מרכזים גדולים חדשים שבנייתם נמצאת בשלבים מתקדמים: בית חולים אסותא, מלון לאונרדו בוטיק של רשת פתאל ובית דיור מוגן של רשת עד 120. מדובר בתוספת גדולה של כלי רכב ואנשים שאמורה להשתמש בתשתית הקיימת.

 

עם זאת, לא כולם בטוחים שהתשתית תחזיק מעמד בעומס.

 

אלי שמעוני, מזכיר ועד שכונות רמת החי"ל וישגב, הגובלות באזור התעסוקה, חושב שיהיו בעיות חמורות מאוד אחרי ששלושת המבנים יהיו מוכנים. "רחוב הברזל הוא רחוב צר שמשני צדדיו נבנו בניינים בני 16–15 קומות. עכשיו רוצים להפוך את הרחוב לחד־סטרי, ואני לא יודע איך זה אמור לעזור. העירייה צריכה לגלות אחריות מקצועית ולבנות רק אם יש התאמה תחבורתית", אומר שמעוני.

 

לדבריו, עומס התנועה ברחוב הצר עלול לעכב את מי שמנסה להגיע במהירות לבית החולים. "אני לא מצליח להבין איך בונים כביש צר כל כך באזור כזה וחושבים שהתנועה תתנהל בצורה טובה. אין סיכוי שזה יקרה. מה שקובע בסופו של דבר זה כמה ארנונה העירייה מרוויחה מכל האזור".

 

ערעור התושבים נדחה

משיחות עם פעילים בענף עולה כי בעירייה קיימת תוכנית לחיבור אזור התעסוקה לכביש 4, מה שאמור להקל על התחבורה באזור. נכון להיום, הכניסה לרמת החי"ל היא ממערב בלבד. נציגים בצוות תכנון צפון של עיריית תל אביב מסרו כי העירייה מקדמת את התוכנית, הנבחנת היום בוועדה המחוזית לאחר שקיבלה המלצה מהוועדה המקומית.

 

הכביש המיועד יכול להתחבר לאזור התעסוקה בשתי דרכים - האחת עוברת בסמוך לשכונות המגורים, והשנייה עוברת דרך שטח הנמצא בבעלותה של חברת החשמל. רבים מהמעורבים חושבים שהאפשרות השנייה היא הפתרון הטוב ביותר. "אזור התעסוקה נגמר בשטח גדול של חברת החשמל, 97 דונם. לעירייה יש סמכות חוקית להפקיע 40% מהשטח לטובת הציבור, וכדי לחבר את הכביש של רמת החי"ל לכביש 4 אנחנו מבקשים רק 3% מהשטח של חברת החשמל - 800 מ"ר", אומר שמעוני. "נכון לעכשיו, התוכנית מחברת את הכביש לרחוב דבורה הנביאה בשכונת המגורים, והדבר יגרום לפקקים אדירים ליד הבתים. זו שאמורה להיות הקובעת בשטח היא עיריית תל אביב, שלא רוצה להיכנס לעימות עם חברת החשמל. במקום זה, אלפי עובדים תקועים יום יום בפקק. אסור לגעת בחברת החשמל, זה הכל מאבקים של כוח".

 

התושבים הגישו ערעור נגד החלטת העירייה לחבר את כביש 4 לרחוב דבורה הנביאה, והציעו את האפשרות השנייה, שכללה מעבר דרך שטחה של חברת החשמל, אולם הערעור נדחה. "אם חברת החשמל מתכננת לבנות שם על כל השטח, גם היא תצטרך את הכביש. מדובר בסך הכל ברצועה צרה של 12 מטר רוחב ו־80 מטר אורך. זה הכל. אנחנו לא בכיינים, למרות שיש כאלו שאומרים את זה. יש לנו עורכי דין שעובדים איתנו בהתנדבות, ואנחנו מבקשים לעשות את מה שאפשר וצריך, ולא סתם דברים באוויר".

 

מיטל להבי, חברת מועצת עיריית תל אביב ויו"ר סיעת מרצ, מתקשה גם היא להבין מדוע אי אפשר להפקיע את השטח מחברת החשמל. "כל פתרון שלא עובר דרך שטחה של חברת החשמל הוא לא חכם ועתיד לנקז את כל התנועה לכיוון השכונה. העירייה כנראה לא רוצה להתעמת עם חברת החשמל. אני כבר ראיתי את העירייה מפקיעה שטחים, ואני לא מבינה למה הם לא עושים את זה גם כאן", היא אומרת. "בכל מקרה התושבים סובלים מהתנועה והעובדים מבזבזים זמן בפקקים. ההחלטה שהתקבלה בעירייה בנושא קבעה כי שתי החלופות מוקפאות ושיחליטו בעתיד מה לעשות. זה משאיר את ההחלטה בנושא בידי הפקידים ולא בידי נבחרי הציבור".

 

גשר, אופניים ומקלחות

התוכנית העתידית של העירייה הנוגעת לאזור מנסה לתת פתרון מכיוון אחר. לדברי להבי, העירייה עובדת בכמה מישורים אחרים כדי להקל על העומס במקום. "אנחנו מכוונים יותר לתחבורה בלתי ממונעת. לצורך זה קיימת מערכת של שבילי אופניים לאורך הירקון. נוסף על כך, אנחנו בדיונים עם עיריית בני ברק כדי לקבוע את מיקומו של גשר להולכי רגל מעל הירקון, שיחבר את אזור התעסוקה עם הרכבת בבני ברק. זה לא יפתור הכל אבל שילוב של הדברים יעזור".

העירייה מתכננת גם חניונים חדשים באזור התעסוקה, נוסף על הקיימים. "כדי לעודד נסיעה על אופניים קידמנו באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה דרישה מיזמים לבנות בבניינים החדשים מקלחות ומתקנים שיעודדו רכיבה על אופניים", אומרת להבי.

 

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "במקרה הנידון, הוועדה המקומית המליצה לקדם תוכנית לחיבור זמני של אזור התעסוקה עם כביש גהה, עם אופציה הכוללת קטע המשך מרחוב הברזל, בתחום מתחם חברת החשמל. אם תאמץ הוועדה המחוזית את האופציה הזו, הדבר ייתן דרך חוקית לבצע הפקעה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x