סגור
מטה בנק הפועלים
מטה בנק הפועלים ( צילום: אוראל כהן)

בלעדי
ת"א מצהירה: מה שלא לשימור, מיועד להריסה

הוועדה המקומית מקדמת את הריסת מטה בנק הפועלים, אף שהוקם רק ב־1998. במקומו ייבנה מגדל בן 45 קומות. האדריכל צבי אלחייני: "נגמרו הסנטימנטים"

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב צפויה להחליט השבוע להרוס את מטה בנק הפועלים ברחוב יהודה הלוי, ולבנות במקומו מגדל בן 45 קומות שמשלב תעסוקה, מסחר, מלונאות ומגורים.
באופן חריג, המבנה שייהרס, שתוכנן על ידי אברהם יסקי יחד עם יוסי סיון, הוא בן 24. המגמה המסתמנת באסטרטגיה של תל אביב ברורה: מה שלא יוגדר סטטוטורית כמבנה לשימור, ייהרס, לא משנה מה גילו.
מדובר בחלק מתוכנית התחדשות במתחם שנמצא בין הרחובות שדרות רוטשילד, בצלאל יפה ויהודה הלוי. במקום נמצאים בהווה שני מבנים ובהם ממוקמת, מאז שנות השבעים של המאה הקודמת, הנהלת בנק הפועלים. על פי התוכנית המקודמת בוועדה, המבנה בשדרות רוטשילד 50 אמור לעבור שימור, ואילו המבנה ברחוב יהודה הלוי 63, להיהרס. שני הבניינים הם בני 9 קומות.
לצורך מימוש הפרויקט, וכחלק מדרישת העירייה לשטחי ציבור (גנים, בתי ספר או מרכזים קהילתיים), יעביר הבנק לרשות העירייה מבנה משרדים בגובה 5.5 קומות ברחוב יהודה הלוי 62.
האדריכל, ד”ר צבי אלחייני, מומחה למורשת האדריכלות הישראלית, לא מתרגש מהקלות שבה מוצעת הריסת הבניין. "המאה ה־21 תהיה מאה של הרס, ישראל עם התנאים הקיצוניים שלה מצביעה על כך שנגמרו הסנטימנטים, כל מה שמאפשר עסקה טובה יותר מצדיק הריסה, ואני תומך בזה", הוא אומר לכלכליסט.
“זה ממש לא נכון לומר שההרס מצביע על היעדר תרבות אדריכלית - זו בדיוק התרבות האדריכלית, בניינים קצרי מועד מתכלים. לשם העולם הולך. לדעתי, בתוך כמה עשורים הדיבור על שימור פיזי יהיה אזוטרי וטרחני, הבנייה החדשה ההכרחית תרמוס כמעט הכל, והסיפור ההיסטורי יעבור למרחב דיגיטלי שיאפשר הרבה מעבר לשימור חזית כזו או אחרת”.
העברת משרדי הנהלת בנק הפועלים נסגרה כבר לפני כשנה. בחודש יוני 2021 נודע כי הבנק חתם על הסכם עם חברות ויתניה ודלק רכב לרכישת מגדל משרדים שלם בפרויקט "ויתניה תל אביב" ברחוב לה גווארדיה בתל אביב. על פי ההסכם, הבנק ירכוש מהשותפות 60 אלף מ"ר בשלב ג' של הפרויקט הכוללים מגדל משרדים בן 40 קומות מעל קומת קרקע, וכן בניין בן 5 קומות מעל קומת קרקע שייבנה בצמוד ובהמשך למגדל. בתמורה ישלם הבנק כ־970 מיליון שקל. מועד המסירה של המגדל נקבע ל־52 חודשים מיום חתימת ההסכם, כאשר לשותפות אפשרות לדחות מועד זה ב־90 ימים נוספים. כך שבנק הפועלים צפוי לעבור לפרויקט ב־2026.
שמאי המקרקעין אריה קמיל טוען שהמהלך הנדל"ני של בנק הפועלים הוא הגיוני: "ההחלטה של הבנק לא קשורה בעיניי לעליית מחירי המשרדים האחרונה. בשונה מבנקים אחרים (לאומי שעובר ללוד ודיסקונט שעובר למתחם האלף בראשל"צ - ג”נ), בנק הפועלים לא ניתק את המגע שלו עם העיר.
"ההיגיון של הריסת מבנה ההנהלה הקיים הוא כלכלי: מחיר השכירות של מ"ר במשרדים מדגם A מגיע ל־150 שקל למ"ר, לעומת 90-80 שקל למ”ר בדגם נמוך יותר. אנשים רוצים להיות במגדלים חדשים". קמיל מבהיר שייקח זמן עד שהתוכנית תמומש, אך זה לא חיסרון: "בעוד חמש שנים יפעל כבר הקו האדום של הרכבת הקלה, המטרו מתוכנן לא רחוק משם, המיקום יהיה נגיש ותהיה לזה משמעות רבה בתחרות על כוח אדם איכותי".