סגור

התגרשתם? תתכוננו לשלם היטל השבחה על הדירה

ועדת הערר ירושלים קבעה כי בני זוג שהעבירו את הזכויות על הדירה לאחד מהם במסגרת הליך גירושים יידרשו לשלם היטל השבחה בדומה לעסקת מכר רגילה: "יש שוני בין העברת זכויות לפני הליך הגירושים לבין העברה אחריו"

בני זוג שהעבירו את הזכויות בדירת המגורים שברשותם אל בן או בת הזוג במסגרת הסכם הגירושים ביניהם, יחויבו בתשלום היטל השבחה, כך קבעה לאחרונה ועדת ערר לתכנון ובנייה מחוז ירושלים. הוועדה דחתה שני עררים שהוגשו על דרישות היטל השבחה שהוציאה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בית שמש.


בשני המקרים היה מדובר בבני זוג שבמסגרת הליך הגירושים החליטו על מהלך במסגרתו מחצית מהזכויות בדירת המגורים תעבור לבן הזוג השני. להחלטה היה גיבוי הן בהסכמים המשותפים והן בהחלטות בית הדין.
כתוצאה מהעברת הזכויות, הוציאה הוועדה המקומית בית שמש דרישה לתשלום היטל השבחה, אולם בני הזוג טענו, במסגרת עררים שהגישו, כי העברת הזכויות אינה פעולה המחייבת בהיטל השבחה, בדומה לפטור הקיים ביחס למס שבח.
1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין בגידה בית משפט
גירושים גירושין בגידה בית משפט
גירושים
(צילום: שאטרסטוק)
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בית שמש טענה, באמצעות עו"ד אמיר בירנבוים ממשרד עפר שפיר ושות', כי על פי החוק העברת זכויות בדירת המגורים מהווה מכירה לכל דבר ועניין, המחייבת בהיטל השבחה, גם כאשר היא נעשית אגב הליך גירושים.
ועדת הערר המחוזית קיבלה את עמדת הוועדה המקומית וקבעה, כי יש לשלם את היטל ההשבחה, אך יחד עם זאת הצביעה על הקושי מבחינת התוצאה הכלכלית ושאלת ההצדקה המהותית לראות בפעולת איזון נכסים כמימוש, שעל המחוקק לפתור. לדברי הוועדה, אין מחלוקת כי העברת זכויות בין בני זוג נעשית לרוב בנקודת זמן שבה הם לא באמת "נפגשים עם הכסף", וכי מדובר בהעברת זכויות במשק סגור, להבדיל ממכירה אמיתית המניבה הכנסה חיצונית, ועל כן מצדיקה תשלום היטל השבחה.
ועדת הערר ציינה עוד, כי "אכן קיים שוני בין מצב בו העברת הזכויות נעשית לפני הליך הגירושים עצמו לבין מצב שבו העברת הזכויות נעשית לאחריו. אם העברת הזכויות נעשית לפני הליך הגירושים, הרי שייתכן בהחלט כי מדובר בהעברה ללא תמורה בין קרובים. הוועדה המקומית אינה יכולה להיכנס למערכת היחסים המשפחתית לבדיקה האם מדובר בהעברה ללא תמורה. יחד עם זאת, סוגיה זו אינה מתעוררת במקרה זה ועל כן לא מצאנו מקום להכריע בה".