• תפריט
צרכנות פיננסית

חילוקי דעות בין הבנקים ביחס לרפורמה שנועדה לפשט את המעבר ביניהם

לפני הדיון מחר ברפורמה שאמורה לאפשר מעבר בין בנקים בלחיצת כפתור מזהיר גורם במערכת הבנקאית: "זו רפורמה חסרת תועלת, בבריטניה היא לא באמת הגבירה את התחרות"

רעות שפיגלמן 00:0118.02.18

רגע לפני הדיון בוועדת הרפורמות ביחס לרפורמה למעבר בין בנקים בלחיצת כפתור שצפוי מחר (א'), מתחולל מאחורי הקלעים מאבק לגבי אופי הרפורמה - ומתגלעים חילוקי דעות בין הבנקים השונים ביחס לתגובה הראויה כלפיה.

 

במוקד הרפורמה שנועדה לפשט את המעבר בין הבנקים, ניצבת הקמה של מערכת בנקאית משותפת, שתאפשר לנייד לקוחות של בנקים מהבנק הישן שלהם לבנק החדש בלחיצת כפתור. מי שיישא באחריות להשלמת ההיבטים השונים הנוגעים למעבר יהיה הבנק החדש שאליו יעבור הלקוח, וכל שעליו יהיה לעשות הוא רק להחליט לאיזה בנק לעבור ומתי.

יוזם הרפורמה שר האוצר משה כחלון יוזם הרפורמה שר האוצר משה כחלון צילום: יואב דודקביץ

 

לפני הדיון, מותח גורם בכיר במערכת הבנקאית, שעימו שוחח "כלכליסט", ביקורת נוקבת על הרפורמה. לדבריו, "הרפורמה מיותרת, במקומה אפשר היה לתעל את העלות שנאמדת בכחצי מיליארד עד מיליארד שקל לדברים אחרים".

 

אותו גורם טוען כי מדובר במהלך סבוך מאוד מבחינה טכנית, בין היתר מאחר שבחלק מהבנקים מערכות המחשוב ישנות מאוד. אותו גורם מציין כי בבריטניה, משם שאבו באוצר את הרעיון, המהלך לא צלח, ועלה למשלם המסים הבריטי הון עתק - כמיליארד פאונד (כמעט 5 מיליארד שקל).

 

אותו גורם טוען כי בבריטניה המהלך לא גרם לנהירת לקוחות בין בנקים, אלא לעלייה של כ-20% בשיעור המעבר בין בנקים, לעומת שיעור המעבר שקדם לו.

 

כיום מי שמבקש לעבור בנק נתקל בקשיים. בין היתר, עליו להתמודד עם תקלות טכניות שגורמות לכך שהוראות הקבע שלו לא מעודכנות בחשבון החדש, מה שעלול ליצור קשיים בחיוב, זיכויים בחשבון ועוד.

 

נתונים של האוצר שפורסמו לאחרונה מלמדים כי בשלוש השנים האחרונות קצת יותר ממחצית ( 53% ) מלקוחות הבנקים כלל לא שקלו לעבור בנק, קצת יותר משליש (38%) שקלו לשעות זאת, אך לבסוף נמנעו מכך, ורק 9% ביצעו את המעבר בפועל.

  

יש לציין כי לא בכל הבנקים הדעה אחידה. בחלק מהבנקים לא מתנגדים למהלך אך מציינים כי יש לבצעו תוך שימת לב לאינטרגציה (חיבור) של מערכות ולנושא אבטחת המידע. בבנקים הקטנים יותר לחלוטין מברכים על המהלך שצפוי לחסוך להם עלויות רבות של הוצאות פרסום, שיווק ותפעול.

 

גורם בכיר נוסף במערכת הפיננסית מציין כי לא סתם הרפורמה לא צלחה בבריטניה: "הרפורמה לא הצליחה כי לקוחות לא באמת רוצים לעבור בנק, הם לכל היותר רוצים לפצל חלק מהשירותים הפיננסיים שהם מקבלים, כמו הלוואות, ניהול תיקי ניירות ערך ועוד, בין מספר בנקים וחברות חוץ-בנקאיות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x