• תפריט
צרכנות פיננסית

"אנו מנהלים את העסק עם נשמה"

ג'וליה זהר, מנהלת מפעל הטחינה אל־ארז ואלמנתו של המייסד אסעד אל־ארז, ממשיכה את מורשת הייצור המסורתי בן 14 השלבים

שירות כלכליסט 08:3927.01.16

כבר 24 שנה קולים, טוחנים ומייצרים באל־ארז טחינה וחלבה בתהליך ייצור מסורתי בן 14 שלבים המבוסס על קליית שומשום דרך אדים וטחינה באבני רחיים. הטחינה ומוצריה נמכרים במאות חנויות ברחבי ישראל ובארצות הברית. בראש החברה, המעסיקה 39 עובדים, עומדת ג'וליה זהר, וממש בימים אלה מסתיימת העברת המפעל הוותיק מנצרת למבנה חדש באזור התעשייה שגיא 2000 בכפר ברוך.

 

איש החזון מאחורי ההצלחה של אל־ארז היה אסעד אל־ארז, בעלה של ג'וליה, שקנה ב־1990 מפעל ישן לייצור טחינה שעמד להיסגר. ב־2003 מת אסעד במפתיע, וג'וליה, מורה במקצועה ואם לשני ילדים, נאלצה לקחת את המושכות לידיה וללמוד איך לנהל מפעל. "באותן שנים עבדתי 13 שעות ביממה. המפעל הפך לבית, והילדים היו מבלים בו שעות רבות כדי להיות לידי", היא נזכרת.

ג'וליה זהר ובנה יוסף זהר, מנהלי מפעל הטחינה אל-ארז ג'וליה זהר ובנה יוסף זהר, מנהלי מפעל הטחינה אל-ארז

 

כיצד מתקבלות ההחלטות בעסק?

"עד שהילדים הצטרפו, הייתי מקבלת החלטות לבד. זה לא היה פשוט כי לא תמיד ידעתי מה להחליט והייתי צריכה לקחת סיכונים. היום אני יודעת, אני מבינה את השוק, מבינה אנשים. כיום ההחלטות מתקבלות עם הילדים".

 

לפני שנה הצטרפו שני ילדיה לחברה. לנא (30) אחראית על מחלקת היצוא, ויוסף (26) הוא סמנכ"ל השיווק.

בילדותם הם לא עבדו במפעל. לג'וליה היה חשוב שירכשו השכלה והם למדו ברצף לתואר ראשון ותואר שני. "תמיד עודדתי אותם לסיים את הלימודים. בורכתי בילדים טובים. הם הורידו מעליי חלק מהדברים אבל אני כאן. כל עוד אני חיה ונושמת אני לא משחררת".

 

האם היחסים בתוך המשפחה משפיעים על העסק ולהפך?

"יש לנו אהבה מאוד גדולה זה לזה. הילדים הביאו רוח חדשה ורעיונות חדשים לחברה, ולי מאוד כיף לעבוד ביחד איתם, להתייעץ ולצחוק. ברור שיש לפעמים חילוקי דעות אבל פותרים אותם. כולנו אנשים עם נשמה שאוהבים אנשים וכך אנחנו מנהלים את העסק"

.

מה מצב העסק בהווה והתוכניות לעתיד?

"טחינה אל־ארז היא מותג חזק, ללא הוצאות פרסום, רק בזכות הטעם והאיכות של המוצרים. טחינה טובה תלויה בשני גורמים: סוג השומשום ושיטת הייצור, ואנחנו לא מתפשרים על שניהם. במפעל החדש שמרנו על שיטת הייצור המסורתית, אבל שיפרנו את התהליך והפכנו למפעל הייטק מתקדם. אפילו הטחינה כאן טעימה יותר כי הטחינה של השומשום דקה יותר ואנחנו יכולים לשלוט על כל שלבי התהליך".

 

מהם הקשיים?

"הקשיים אינם כלכליים אלא שיווקיים. הטחינה שלנו היא מוצר פרימיום, שבגלל שיטת הייצור מחירו בשוק קצת יותר גבוה. אבל חשוב לי להישאר פרימיום ולא למכור בזול, אז החסם שלנו הוא מחיר קצת גבוה. אבל אנו משווקים בעצמנו וחוסכים את פערי התיווך, כך שבסופו של דבר הלקוח נהנה ממוצר איכותי במחיר סביר. גם אין לנו מחסנים כך שהטחינה מגיעה במהירות לחנויות. מי שטועם את הטחינה שלנו, ממשיך לחפש אותה בחנויות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x