שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
ליאורה הירשהורן

סוף השנה האזרחית: האם מגיע לכם כסף בחזרה מהמדינה?

מה זה טופס 101? מי זכאים להקלות מס ובאילו מקרים יכול להיות ששילמתם יותר מדי בדמי הביטוח הלאומי - לקראת סוף 2015, בידקו אם אתם זכאים להחזרים מביטוח לאומי או רשות המסים

ליאורה הירשהורן 17:2520.12.15

בסוף השנה האזרחית תוכלו לבדוק האם אתם זכאים להחזרי כספים מרשות המסים או ביטוח לאומי. הנה מדריך קצר לקראת סוף השנה ותחילת השנה הבאה לקבלת החזרים שיתכן שהנכם זכאים להם.

 

תיאום מס הכנסה (טופס 116):

המשמעות של תיאום מס הינה לבחון האם המס ששילמתם תואם להכנסות שלכם. מס ההכנסה שאותו אתם משלמים מחושב לפי המשכורת הממוצעת שלכם על-פני השנה, ולכן תיאום המס יכול לסייע לכם להימנע מתשלום מס עודף במהלך שנת המס. זכרו, בכל מקרה שיחול שינוי בהכנסותיכם במהלך שנת המס, תוכלו לבצע תיאום מס חדש.

 

למי זה מתאים?

  • עובדים המועסקים במקביל ביותר ממקום עבודה אחד או מי שיש לו מספר מקורות הכנסה שונים החייבים במס.
  • למי שההכנסה שלו לא הייתה אחידה לאורך השנה (לדוגמא, בחודש מסוים המשכורת הייתה גבוהה מהרגיל או בחודשים שהכילו חופשים רבים, כמו בחופשת לידה).
  • למי שהחליף מקום עבודה במהלך שנת המס.
  • לגמלאים המקבלים בנוסף לפנסיה משכורת ממקום עבודה ופנסיה ממספר משלמים.

 

איך עושים את זה?

כדי לערוך תיאום מס עליכם לפנות לרשות המסים, כל עוד לא הסתיימה שנת המס. לפני הגשת הבקשה, תוכלו לבדוק כמה מס עליכם לשלם בסימולטור תיאום מס באתר רשות המסים. את הבקשה תוכלו להגיש בפנייה למשרד השומה, באתר האינטרנט של הרשות המסים או באמצעות מיופה כוח מטעמכם (רואה חשבון או יועץ מס). לאחר שהבקשה לתיאום מס תתקבל במשרדי פקיד השומה או תקלט במחשבי רשות המסים, ישלחו אליכם האישורים על אופן חישוב המס עבור כל אחד ממקומות העבודה.

 

רשות המסים, אולי הם חייבים לכם כסף רשות המסים, אולי הם חייבים לכם כסף צילום: אלכס קומולויסקי

 

לא לשכוח

  • זכרו כי לאחר תום שנת המס, לא תוכלו לבצע תיאום בגין השנה הקודמת אך תוכלו להגיש בקשה להחזר מס (נפרט בהמשך).
  • תיאום המס של השנה שעברה אינו מוארך באופן אוטומטי ויש לעשות זאת כל שנה מחדש. אם לא תעשו זאת, ינוכה לכם מתלוש השכר מס בשיעור המרבי שעומד על 48% מגובה המשכורת.

תוכלו לקרוא עוד על כך באתר רשות המסים בישראל.

 

 

הקלות מס:

חלק מהעובדים השכירים זכאים להקלות מס מסיבות שונות. הקלות המס באות לידי ביטוי ב'נקודות זיכוי' שמשמעותן הפחתה מסכום המס שעליכם לשלם. ערך כל נקודת זיכוי חודשית הוא 218 שקל (נכון ל-1.1.2015). אם אתם זכאים על פי החוק להקלות במס, תוכל לבקש אותן ממעסיקכם, מפקיד השומה או ממייצג מטעמכם (רואה חשבון או יועץ מס).

 

למי זה מתאים?

אוכלוסיות הזכאיות להקלות מס כוללות, בין היתר, עולים חדשים, חיילים משוחררים ובוגרי שירות לאומי, משפחות חד-הוריות, תושבי ישובים בעדיפות לאומית, בעלי הכנסה נמוכה, אימהות ועוד. תוכלו לבדוק האם אתם זכאים להקלות מס באמצעות מדריך של רשות המסים.

 

איך עושים את זה?

בקשה להקלת מס ניתן להגיש דרך המעסיק, שיגיש אותה עבורכם באמצעות כרטיס העובד אותו מילאתם בתחילת עבודתכם בתחילת שנת מס. זכרו כי כל מעסיק רשאי לערוך לכם תיאום מס, אולם רק המעסיק העיקרי רשאי לבקש עבורכם הקלות מס. 'מעסיק עיקרי' ו'מעסיק משני' נקבעים לפי ההצהרה שלכם בכרטיס העובד. ככלל, מעסיק עיקרי הוא המעסיק שאצלו אתם משתכרים במשכורת החודש ואצל המעסיק המשני את המשכורת הנוספת. לחלופין, תוכלו להגיש בקשה להקלת מס באתר האינטרנט של רשות המסים. דרך האתר קיימת אפשרות להגיש בקשה רק אם אתם זכאים להקלה במס בגין היותכם אישה, בעלי ילדים, משפחה חד-הורית ובעלי בן זוג שאין לו הכנסה. ניתן להגיש בקשה גם על ידי פקיד השומה או באמצעות גורם מייצג (כגון רואה חשבון או יועץ מס).

 

לא לשכוח

  • בסמכות פקיד השומה לדרוש כל מסמך והבהרות על מנת לאמת את הצהרתכם.
  • בקשה שהגשתם לפקיד השומה להחזר מס לשנה מסוימת יכולה לגרור דרישה להגשת דוחות לשנים אחרות. שמרו במקום נגיש מסמכים חשובים של השנים האחרונות.

 

החזר מס:

 

החזר מס הוא קבלת זכאות בדיעבד של זכויות שלא מימשתם במהלך השנה החולפת כתוצאה מתיאום מס או הקלות מס.

 

למי זה מתאים?

להחזר מס זכאי כל מי ששילם מס הכנסה במהלך השנה ובסיומה התברר לו כי חובת המס השנתית שלו נמוכה מסכום המס ששולם בפועל. מקרים שכיחים בהם קיימת זכאות להחזר מס:

  • אבטלה בחלק מהשנה.
  • עובד שעבד בחלק מהשנה.
  • החלפת מעסיקים במהלך השנה, ללא תיאום מס.
  • שינויים במצב האישי וברמת ההכנסה במהלך שנה.
  • כאשר עובד מפריש באופן עצמאי (שלא דרך המשכורת) סכומים לחיסכון פנסיוני המזכים אותו בהקלות במס.
  • מגורים באזורי עדיפות לאומית.

איך עושים את זה?

בכדי לחסוך זמן והמתנה, תוכלו למלא את הטפסים הדרושים באתר האינטרנט של רשות המסים: שכירים ימלאו טופס 135 ועצמאים המחויבים להגיש דין וחשבון על הוצאות ימלאו את טופס 1301. עליכם לצרף את האישורים הדרושים והמסמכים הרלוונטיים (בין היתר טופס 106 שעליו נפרט בהמשך) ולהשאיר בתיבה מיועדת במשרדי השומה או באמצעות הדואר והאינטרנט. האישור יישלח אליכם ישירות הביתה תוך ימים ספורים.

 

לא לשכוח

  • בקשות להחזרי מס תוכלו להגיש עד שש שנים אחורה משנת המס הנוכחית (למי שאינו חייב בהגשת דו"ח).

 

טופס 101:

 

בתחילת שנת מס כל שכיר נדרש למלא טופס 101 ולעדכן על שינויים במצבו האישי ושינויים בהכנסות נוספות, אם היו כאלה. עליכם למלא את הטופס גם אם לא חלו שינויים במצבכם. על פי הטופס, יקבעו נקודות הזיכוי במס הכנסה. אם לא תמלאו את הטופס, המעסיק מחויב לנכות לכם מהשכר את מדרגת המס המקסימלי, שהיא כאמור, 48%.

 

איך עושים את זה?

לרוב המעסיקים יפנו אליכם על מנת לחדש את טופס 101. אם שמתם לב ששנת המס הנוכחית מתקרבת לסיומה וטרם קיבלתם מהמעסיק בקשה למלא טופס 101, פנו בעצמכם למעסיק ומלאו את הטופס וזאת כדי להימנע מניכוי מס מקסימאלי.

 

לא לשכוח

  • עליכם לצרף לטופס 101 מסמכים המאשררים את המידע שמסרתם. לדוגמא, אם ציינתם שאתם זכאים להנחת יישוב מיוחד, עליכם להביא אישור על כך מהרשות המקומית. אי צירוף המסמכים עלול לגרום לכך שלא תקבלו את ההטבות שאתם זכאים להן.
  • מומלץ לוודא שאתם מקבלים את נקודות הזיכוי שמגיעות לכם על גבי תלוש השכר, בהתאם לטופס 101 שמילאתם.

 

 

טופס 106

 

טופס 106 מרכז את כל רכיבי השכר בחודשי העבודה בשנת מס (מינואר ועד דצמבר) ששולמו לעובד כמו פירוט הכנסות, החזר הוצאות ותשלומים אחרים. הטופס מחולק לעובדים לאחר שנחתם על ידי המעסיק, לרוב במהלך החודשים פברואר-מרץ, בשנת המס העוקבת. באמצעות הטופס תוכלו לבדוק את מאזן הניכויים של מס הכנסה ולבדוק האם ישנם כספים המגיעים לכם בצורת החזר מס מרשות המסים.

 

איך עושים את זה?

לגבי שכירים, המעסיק חייב לנהל רישום לגבי השכר ששילם לעובדים שלו ולהנפיק לכל אחד מהם את הטופס.

 

לא לשכוח

  • חשוב לשמור על הטופס 106 השנתי. טופס זה משמש כאסמכתא לתשלומים שונים שהתקבלו במהלך עבודתכם ולניכויי ביטוח לאומי ומס הכנסה מתלוש השכר.

 

תיאום ניכויי ביטוח לאומי לשכירים

 

בהתאם לחוק הביטוח הלאומי, על המעסיק המשני לשלם עבור שכירים בעלי שני מקורות הכנסה (לפחות) דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בשיעור המתאים להכנסתם הכוללת. תיאום מס עבור עובדים אלו יבטיח כי לא ישלמו דמי ביטוח לאומי מעבר לסכום שהם נדרשים לשלם.

 

למי זה מתאים?

תיאום ניכויי ביטוח לאומי רלוונטי לשכיר העובד בשני מקומות עבודה, למי שמקבל פנסיה מוקדמת ועובד כשכיר במקום עבודה אחר או למי שמקבל פנסיה מוקדמת משני מקורות. בנוסף, צריכים להתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  • הכנסתו החודשית של העובד השכיר אצל המעסיק העיקרי או של מקבל הפנסיה המוקדמת אצל משלם הפנסיה העיקרי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע במשק העומד על 5,556 שקל, נכון ל-1.1.2015.
  • הכנסתו החודשית של השכיר מכל המעסיקים או משלמי הפנסיה גבוהה ממקסימום ההכנסה לתשלום דמי ביטוח לאומי העומדת על 43,240 שקל נכון ליום 1.1.2015.

 

איך עושים את זה?

בתחילת כל שנת מס, עליכם למסור למעסיק המשני או למשלם הפנסיה (שתמיד ייחשב למעסיק משני) טופס הצהרה על הכנסה מהמעסיק העיקרי. המעסיק המשני, על פי סכום ההכנסה אצל המעסיק העיקרי, ינפיק אישור על ניכוי דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בשיעור המופחת, בהתאם להכנסתכם. את האישור עליכם להגיש לביטוח לאומי. אם הנכם עובדים או מקבלי פנסיה חדשים, הגישו את הטופס מיום תחילת העבודה או תחילת קבלת הפנסיה ולאחר מכן בתחילת כל שנת מס. דרך נוספת שבאמצעותה תוכלו להנפיק האישור היא דרך אתר התשלומים של המוסד לביטוח לאומי.

 

לא לשכוח

  • באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי, תוכלו להשתמש במחשבון שיחשב עבורכם את שיעור דמי הביטוח הלאומי המתאים עבורכם.

 

הכותבת היא סגנית בכירה לממונה על שוק ההון במשרד האוצר ואחראית על קידום חינוך פיננסי במסגרת "האוצר שלי".

 

 

 

 

 

הכותבת היא סגנית בכירה לממונה על שוק ההון במשרד האוצר ואחראית על קידום חינוך פיננסי במסגרת "האוצר שלי"
בטל שלח
    לכל התגובות
    x