• תפריט
עסקים קטנים ובינוניים

חולמים להיות עצמאים? יש כמה שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם

האם אתם מסוגלים להאציל סמכויות, איך אתם עם מספרים והאם אתם מוכנים להתעסק בצדדים האפורים של ניהול עסק? 10 דברים שכדאי לברר לפני שיוצאים לדרך עצמאית

משה הרשקו 13:5210.12.13

לא מעט שכירים שוקלים, ולו לרגע, להתפטר ולהפוך לעצמאי. אולם לא בטוח שכל אחד יכול לעמוד במשימה. לכן רגע לפני שאתם פותחים בקריירה עצמאית, כדי לשאול כמה שאלות:

1. האם יש לכם משמעת עצמית?

להיות עצמאי פירושו להיות הבוס של עצמך. אף אחד לא יפטר אותך אם לא תגיע בזמן, ואף אחד לא ינכה לך מהמשכורת הפסדים או טעויות. טוב, לא באופן ישיר בכל אופן. לכן, כל עצמאי שרוצה להצליח צריך משמעת עצמית, מוסר עבודה ונכונות לעבוד קשה.

 

2. האם יש בכם יוזמה?

עצמאי לא יכול לחכות להוראות מלמעלה, ולכן חייב יוזמה: יוזמה לשווק, לפרסם, לדחוף, ליצור קשרים, לחקור פלחי שוק פוטנציאליים ומוצרים ושירותים חדשים שיוכלו להתאים לעסק. בלי יוזמה, גם עסק משגשג עלול להתנוון.

 

רוצים להיות עצמאים? רוצים להיות עצמאים? צילום: שאטרסטוק

 

3. האם אתם מסוגלים להאציל סמכויות?

אמנם בעל העסק עובד בדרך כלל הכי קשה, לפחות בהתחלה, אבל הוא חייב לדעת לעבוד עם צוות, לנהל אותו, לבזר ולהאציל סמכויות. בשביל זה חשוב לדעת להבחין בין עיקר לטפל, בין מה שחשוב שאתה תעשה ובין מה שאפשר לתת לאדם אחר לעשות. צריך לדעת להעסיק עובדים שאפשר לסמוך עליהם ואז - צריך לסמוך עליהם. להכשיר אותם ביסודיות, ולשחרר אותם למשימותיהם.

 

4. האם אתם יכולים להיות מנהלים?

עצמאים רבים מתקשים לעשות את המעבר מעובד למנהל. הם לא רגילים לנהל אחרים, אלא רק את עצמם, וגם זה במקרה הטוב. בעל עסק חייב לדעת איפה עובר הגבול בין יחסים קורקטיים וידידותיים עם הצוות לבין חברות שלא צריכה לשרור בין מנהל לעובדיו. צריך עמוד שדרה, לא מעט אסרטיביות, ולפעמים - לדעת להעמיד עובדים במקום ובעת הצורך, גם לפטר. משימה לא נעימה.

 

5. האם אתם מוכנים להתעסק בצדדים האפורים?

ניהול של עסק כולל הרבה בירוקרטיה, לוגיסטיקה ופרטים שאינם בהכרח מרתקים. אם תהיו עצמאים, תצטרכו לעמוד בקשר עם רואה חשבון ולהתמצא במספרים ובעובדות, לדעת להתנהל מול רשויות וספקים ולהבין בדברים שמעולם לא עניינו אתכם כמו תשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח אובדן כושר עבודה.

 

6. איך אתם עם מספרים?

בהמשך לסעיף הקודם: לא כל עצמאי חייב להיות גאון כלכלי, אבל כל מי שמנהל עסק צריך יחסים מספיק ידידותיים עם מספרים, ולו כדי להיות מסוגל לגלות טעויות חישוב או חריגות בלתי הגיוניות מן התקציב. נכון, כל עסק צריך להיות מנוהל בצורה מקצועית וסדירה על ידי רואה חשבון, אבל זה הכרחי שתוכלו להבין על מה הוא מדבר, ורצוי גם קצת מעבר לכך – אחרת לא תוכלו לשלוט בעסק שלכם.

 

7. עד כמה הראש שלכם פתוח?

ניהול עסק הוא עניין דינמי. צריך לדעת לזהות מגמות, להבין איפה מהלך מסוים נכשל, לדעת לקרוא את השוק ולהתאים עצמך אליו. לכן חשוב לא רק שתהיו מסוגלים לזהות בעיות, כשלים והזדמנויות, אלא שתהיה לכם גם הנכונות לשנות את הדברים כשצריך, ואפילו לבחור בחירות נועזות או בלתי קונבנציונליות אם זה מה שנכון עבור העסק.

 

8. האם יש לכם אורך נשימה?

מרבית העסקים הטריים, ובעיקר הקטנים והבינוניים, לא שורדים את השנתיים הראשונות. כדי להגיע לשם ולהמשיך הלאה, צריך אורך נשימה - לא רק רזרבות כלכליות אלא בעיקר עמידות פסיכולוגית ורגשית, שתאפשר לכם להישאר אופטימים ברגעים הקשים ולהפוך את הקושי להזדמנות.

 

9. איך כישורי האנוש שלכם?

כבעלי עסקים תצטרכו לבוא במגע יום-יומי לא רק עם לקוחות אלא גם עם ספקים ונותני שירות, עם קולגות ומתחרים ועם בעלי מקצוע ששכרתם את שירותיהם (אנשי פרסום, סוכן ביטוח). יחסי אנוש טובים הם ה-א'-ב' של עסקים. חלק לא מבוטל מההצלחה של העסק תלויה בחוויה האנושית של כל הגורמים הקשורים אליו – והם כולם מתנקזים אל בעל העסק.

 

10. עם יד על הלב: האם המוצר שאתם מוכרים הוא טוב?

אז אחרי שווידאנו שיש לכם את תכונות האופי המתאימות, את הכישורים והיכולות, נשארה שאלה בסיסית אחת: האם המוצר או השירות שאתם מציעים לשוק הם טובים? זה מה שקובע את הפוטנציאל הראשוני של העסק שלכם. האם אתה מאמין במוצר שלכם? האם לדעתכם יש לו שוק? אם כן, צאו לדרך, ובהצלחה!

 

הכותב הוא יועץ ומאמן עסקי, מנכ"ל Forward ייעול ופיתוח עסקים ומרצה וחונך עסקי מטעם משרד הכלכלה.

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x