$
בורסת ת"א

שהביאנו עד הלום: המנהל מאחורי ההצלחה של פרוטרום

אורי יהודאי הוביל את פרוטרום להנפקה לפני 22 שנה לפי שווי של 13 מיליון דולר – מסע הרכישות האדיר,עם 49 עסקאות בעשור האחרון, הקפיץ את מחזורי הפעילות באלפי אחוזים ושווי המניה נסק בהתאם

חזי שטרנליכט 14:5107.05.18

סיפור צמיחתה של פרוטרוםלשווי כל כך גדול הוא גם סיפורו של מנהל אחד שניצח על התהליך הבינלאומי של רכישת עשרות חברות על פני הגלובוס - אורי יהודאי, המכהן 22 שנה כמנכ"ל החברה הציבורית (וכ-30 שנה בכלל).  

את שנת 2017 חתמה פרוטרום עם מחזור מכירות של 4.4 מיליארד שקל, לאחר 12 רכישות מתחילת השנה, ומתחילת 2018 הספיקה לרכוש "רק" עוד שתי חברות, אחת מהן היא IBR הישראלית, תמורת 21 מיליון דולר. מתחילת העשור רכשה פרוטרום 49 חברות, העסקה הגדולה ביותר בוצעה בשנה שעברה - חברת הטעמים רכשה את אנזימוטק הישראלית תמורת 210 מיליון דולר.

 

פרוטרום נסקה ב-48,677% ממועד ההנפקה שלה, ב-1996, אז החלה את דרכה כחברה ציבורית בשווי של 13 מיליון דולר לשוויה על פי העסקה היום, 6.34 מיליארד דולר. מי שהחליט להשקיע בפרוטרום לפני חמש שנים רשם מאז תשואה של כ-558%. בשנה החולפת, הוסיפה מניית החברה 56.7% לערכה.

 

אורי יהודאי אורי יהודאי צילום: תומי הרפז

 

 

יהודאי הוא רוכש שממהר לייעל את החברות הנרכשות. הרכישה הגדולה של אנזימוטק הובילה לסדרה של מהלכי ייעול ואופטימיזציה שבוצעו בחברה הנרכשת בסמוך להשלמתה. בתוך זמן קצר מכר יהודאי את אחת הפעילויות הבולטות של אנזימוטק, הפקת שמנים מאצות ים מסוג 'קריל', תמורת 26.4 מיליון דולר - בשל הפגיעה של פעילות זו ברווחיות ובביצועים של אנזימוטק. גם לאחר רכישה משמעותית אחרת – חברת ווייברג (wiberg) שנרכשה ב-2016 תמורת 130 מיליון דולר, ביצע יהודאי סדרת מהלכי ייעול ואיחוד בהנהלה ובמחלקות נוספות של החברה הנרכשת, שהובילו לדבריו לחסכון של 12 מיליון דולר על בסיס שנתי.

 

שיטת העבודה השוטפת של פרוטרום, באמצעות הרכישות שהיא מבצעת, היא להשתמש במאגר החברות הנרכשות ולעבוד על מכירות צולבות (cross-selling) – באופן שאפשר לכל חברה נרכשת קטנה להציע פורטפוליו מוצרים נרחב ללקוחות באזור הפעילות שלה. בסוף 2017 עמד הפורטפוליו הכולל של החברה על כ-70,000 מוצרים.

 

לאחר שפרוטרום תשתלב בעסקי IFF, שהיום נודע כי תרכוש אותה לפי שווי של 6.4 מיליארד דולר, הפורטפוליו יגדל עוד יותר, אבל המבחן העסקי יחזור על עצמו שוב. עד כה, כל יצרנית קטנה שרכשה פרוטרום נהנתה מחסותה של המשפחה המורחבת, שכעת תתרחב עוד יותר. , לפי נתוני השנה שעבר, מחזיקה פרוטרום בנוכחות ב-150 מדינות, 73 מפעלים, עם 5,600 עובדים ו-30,000 לקוחות – 12,000 מהלקוחות הצטרפו לחברה ב-5 השנים האחרונות.

 

תחום תמציות הטעם והריח שבו גדלה פרוטרום (שהתרחבה בהמשך גם לתחומים נוספים בענפי המזון, הבריאות ועוד) מורכב ממאות חברות בעולם בהיקפי פעילות קטנים משמעותית מאלה של פרוטרום. בתחום פועות 6-5 חברות ענק, בהן פרוטרום, וכ-800 חברות בצנרת הרכישות הפוטנציאלית.

 

אחד הצעדים שהוביל יהודאי היה התמקדות במוצרים טבעיים. פרוטרום קלעה לטעם הגלובלי שמתמקד כיום בבריאות ובחיפוש אחרי מזונות שתוספי הטעם והריח שלהם מגיעים ממקורות טבעיים. מיקוד נוסף של פרוטרום לאורך הדרך היה בפעילות בתחום יצרני המזון של המותגים הפרטיים, ה-private label. חומרי הגלם הטבעיים של פרוטרום מהווים כ-75% מכלל חומרי הגלם שבתוצרתה.

 

 

 

את ההצלחה ניתן לייחס גם לקשר המוצלח בין יהודאי לבעל המניות הדומיננטי בחברה ג'ון פרבר - המחזיק באמצעות חברת ICC בכ-35.9% מהון המניות של פרוטרום. יהודאי מספר שפרבר נתן לו לאורך השנים יד חופשית בניהול אסטרטגיית ההתרחבות של החברה. כשנשאל על הקשר איתו בועידת התעשייה של "כלכליסט" בשבוע שעבר אמר, "ג'ון צעיר בן 93. הוא היו"ר שלנו עם המון חזון. הוא יהודי ציוני חם". פרבר לא ביקר בארץ כבר לא מעט שנים וייתכן שחלק מהסיבה לכך היא שהוא נכווה בעבר מהיחס של הציבור להמהלכים שביצע. "זה נושא כואב בפני עצמו עם חיבור לחברה אחרת שהיתה לו. תעשיות אלקטרוכימיות שעשינו ממנה פיצול בשנות ה-90'. אני גאה שהיתה לי את הזכות לשכנע את ג'ון פרבר לפצל את שתי החברות", אמר בעניין זה יהודאי, שהוסיף: "אני לא חושב שהוא חושש מהמשקעים. היו לו כל מיני עלבונות מעיתונות או ממשלה. כשהוא השקיע 40 מיליון דולר מכספו לנסות להציל את החברה ולא הצליח. הרבה מים זרמו במיסיסיפי ובירקון מאז".

 

 

מרכז פרוטרום בציריך מרכז פרוטרום בציריך

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x