סגור

שוק התקשורת לפני מהפכה
דו"חות בזק משקפים את עולם האתמול, רגע לפני השינוי

כאשר מעבר לפינה ניצבים המעבר של האינטרנט לסיבים אופטיים, מעבר הסלולר לרשתות דור חמישי, והמעבר לטלוויזיה מבוססת אינטרנט, דו"חות החברה הגדולה בענף נראים כשריד אחרון של שוק התקשורת הנוכחי

פרסום דו"חות קבוצת בזק אתמול נעל את הרבעון הראשון של חברות התקשורת עם נימה של אופטימיות בענף.
רוב החברות הצליחו להתגבר על הדימום הנמשך במגזר הסלולר וגם על משבר הקורונה, שפגע בהכנסות הסלולר משירותי נדידה פנים־ארציים, כתוצאה מהירידה במספר התיירים, ומנגד הגביר את הצורך בשירותי אינטרנט מתקדמים.
באספקט הזה, דו"חות בזק מגלמים את המגמות בשוק. החברה הגדולה בענף שמרה על צמיחה סולידית בהכנסות וברווח התפעולי התזרימי המתואם (EIBTDA) למרות ירידה של 8% ברווח הנקי המתואם.
אלא שגם דו"חות בזק נראים כשריד אחרון של שוק התקשורת בתצורתו הנוכחית, לקראת תמורות גדולות שמתחוללות בענף, עם שינויים טכנולוגיים בתשתית הנייחת (מעבר לסיבים), בסלולר (מעבר ל־5G) ובטלוויזיה (מעבר לטלוויזיה מבוססת אינטרנט).
הדיווחים חשובים מהדו"חות
שני דיווחים מהותיים הוציאה בזק בסמוך לפרסום הדו"חות, שחשובים מהמספרים עצמם. הראשון נוגע לפעילות הקווית של החברה ולאישור הדירקטוריון את מתווה פריסת הסיבים האופטיים. חרף היותה הוותיקה בשוק, בזק היא האחרונה להיכנס לתחום הסיבים. מדובר בתולדה של מאבקים מול הרגולטור, שדרש ממנה פריסה אוניברסלית של התשתיות, כך שיגיעו ל־100% ממשקי הבית כתנאי להפעלת השירות.
לפי המתווה החדש שהוגש למשרד התקשורת, בזק תפרוס את תשתית הסיבים האופטיים שלה לכ־80% ממשקי הבית, כמחצית מכך עד סוף השנה. קצב הפריסה המהיר של החברה, שמתאפשר הודות לתזרים המזומנים החזק שלה ביחס למתחרות, יאפשר לה את הגישה הגדולה ביותר למשקי בית בתוך זמן קצר, למרות שנכנסה אחרונה לשוק.
תוכנית הפריסה מחולקת לכ־3,200 אזורים, שמתוכם החברה תודיע למשרד התקשורת באילו אזורים בכוונתה לפרוס סיבים ובאילו לא. באזורים בהם לא תפרוס, יתקיים מכרז לפריסת סיבים במימון קרן שהקימה המדינה ותמומן מהכנסות חברות התקשורת — 0.5% מהכנסותיה השנתיות של כל חברה — שאותן החברות החלו להפריש ברבעון הראשון. בבזק כנראה יוותרו על פריסה ביישובים בהם יש פעילות אינטרנט פיראטית, בעיקר בצפון, וגם ביישובים חרדיים, בהם קצב אימוץ האינטרנט נמוך במיוחד.
למרות קצב הפריסה הגבוה, בזק נכנסת לשוק הסיבים עם נחיתות רגולטורית מול המתחרות — פרטנר וסלקום והוט (ששותפות במיזם פריסת הסיבים IBC) — שכן אין לה יכולת למכור את השירותים כבאנדל עם שירותים אחרים. בזק הגישה בקשה למשרד התקשורת לאפשר לה למכור באנדל של אינטרנט עם הטלוויזיה של סטינג (אפליקציית השידורים הרזה של yes) וסורבה. מנגד, בבזק ממתינים להחלטה רשמית של משרד התקשורת שתבטל את ההפרדה בין תשתית לספק באינטרנט, שצפויה להקל עליה רגולטורית.
הדיווח המהותי השני של בזק נוגע לחברות הבנות המאוגדות תחת אלפא — בזק בינלאומי, פלאפון ו־yes. אחרי איחוד המטות של החברות תחת הנהלה אחת, אישר דירקטוריון החברה הוצאה לפועל של שלב נוסף במיזוג, כאשר בזק בינלאומי תמוזג עם yes. הבשורה הגדולה במיזוג היא דווקא בפעילות שתופרד מבזק בינלאומי.
במסגרת המיזוג, תבצע בזק בינלאומי ספין־אוף לחטיבת האינטגרציה שלה, שלפי הערכות מגלגלת הכנסות של 700 מיליון שקל בשנה ומעסיקה 400 איש. בקבוצת בזק רואים בחטיבה מנוע צמיחה עתידי בשוק ה־IT החם ומתכוונים להפוך אותה לחברה־בת נוספת, שתפעל עם הנהלה עצמאית תחת יו"ר הקבוצה, גיל שרון.
שיעורי הרווחיות התפעולית בענף נעים סביב 7%‑7.5% על ההכנסות ובבזק רואים בצמיחה בשוק יתרון גדול להמשך. מיזוג yes ובזק בינלאומי צפוי למקד את החברה הממוזגת באספקת באנדל של אינטרנט על גבי סיבים וטלוויזיה, כאשר עוד קודם לכן תידרש הנהלת החברה להגיע להסכמים קיבוציים חדשים מול עובדי שתי החברות.
2 צפייה בגלריה
גיל שרון מנכל פלאפון
גיל שרון מנכל פלאפון
גיל שרון
(צילום: אוראל כהן)
yes משנה אסטרטגיה
בחודש האחרון התבשר העולם כי שתי ענקיות טלקום, ורייזון ו־AT&T נפרדות מחטיבות התוכן שלהן. לאורך השנים היוותה yes סוג של משקולת על קבוצת בזק, כשגם המהלך לרכישת מלוא מניותיה עורר לא מעט ביקורת וגם כתבי אישום נגד בעל השליטה בחברה לשעבר, שאול אלוביץ', שמכר את המניות.
הכנסות yes ברבעון הראשון נחתכו ב־7% חרף הצלחתה של החברה להגדיל את מצבת הלקוחות שלה. מנגד, היא הצליחה לשפר את הרווח התפעולי התזרימי, מה שסייע לה לסיים את הרבעון באיזון. המגמה ב־yes היא העברת המנויים מטלוויזיה בלוויין לטלוויזיה על גבי האינטרנט. נכון להיום כ־29% מלקוחות החברה מחוברים בשיטה החדשה. המהלך צפוי להסתיים עד 2026, אז יסיים הלוויין עמוס 3, שבו נעזרת החברה, את חייו.
האסטרטגיה לגבי yes היא להציע ללקוחות, בשילוב עם בזק בינלאומי, באנדל של אינטרנט על גבי סיבים עם טלוויזיה. אם בעבר yes הציעה מוצר שעומד בפני עצמו, בשוק הקיים, מצב זה לא אפשרי ו־yes היא מוצר משלים או כזה שמשמש לשימור לקוחות.
האתגרים של אבי צבי
הסיפור הגדול של שוק הסלולר בשנה האחרונה הוא לכאורה הירידה בהכנסות משירותי נדידה. אך בתוך המספרים, הסיפור הוא בלימת השחיקה בהכנסות מלקוחות, שנמשכת 9 שנים ברציפות. יציאת גולן טלקום מהשוק והצורך בהשקעות גדולות לפריסת רשתות הדור החמישי מקבעות את המחירים ברמתם, לשמחת מנהלי החברות.
לשוק הזה ייכנס בשבוע הבא אבי צבי כמנכ"ל פרטנר. בדו"ח האחרון, פרטנר רשמה צמיחה במצבת המנויים בסלולר, באינטרנט ובטלוויזיה, אך לא תרגמה אותה לשיפור ברווחיות. החוב של פרטנר ממשיך לרדת ומאפשר לצבי נקודת כניסה טובה מול שני אתגרים משמעותיים: המשך פריסת הדור החמישי והמשך פריסת הסיבים והתחרות הגוברת מול בזק ו־IBC, שנהנות מגב פיננסי. עוד לפני כן צבי יידרש לבנות מחדש את הנהלת החברה, שחציה עזב בשבועות האחרונים.