$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

אנרג'יאן פונה לרגולטור בניסיון לדחוק את דלק ושברון ממכרז על רישיון חדש

חברת הגז היוונית־בריטית דורשת שרשות התחרות תפרסם חוות דעת על התמודדות שותפות דלק קידוחים ושברון מולה, במכרז לקבלת רישיון קידוח חדש. משרד האנרגיה: "המכתב התקבל"

ליאור גוטמן 07:0821.10.20

חברת האנרגיה היוונית־בריטית אנרג'יאן שלחה אתמול מכתב למשרד האנרגיה, שבו היא דורשת התערבות מקדימה במכרז לקבלת רישיון קידוחים חדש לגז ונפט. מדובר במכרז טרי, במסגרתו אנרג'יאן מתמודדת מול מתחרה בודד: שותפות של דלק קידוחים ונובל אנרג'י (שפועלת כיום תחת שברון) לקבלת רישיון החיפושים הימי בלוק 72, שמוכר יותר בשם רישיון אלון D.  

הרישיון ממוקם בצפון המים הכלכלים של מדינת ישראל, ועל פי ההערכות, שעדיין מחייבות ביצוע סקרים גיאולוגיים וקידוח משלים, במקום קיים פוטנציאל להפקת גז בהיקף משמעותי של כ־150 מיליארד מ"ק, כמות ששווה לכחצי מנפח הגז שהתגלה במאגר תמר.

 

לטענת אנרג'יאן, שמויצגת על ידי משרד עו"ד מיתר, בטרם הממונה על הנפט יכריע מי יקבל את הרישיון החדש "אמורה להתקבל חוות דעתה הסופית של הממונה על התחרות". הסיבה לחוות הדעת היא ששותפות דלק קידוחים ונובל/שברון מחזיקה כבר היום בשני מאגרי הגז הפעילים היחידים בישראל, ובמידה והם יזכו במכרז עלולה להיות לכאורה פגיעה בתחרות.

 

מה דעתך על מניית ניו-מד אנרג יהש:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

במכתב שנשלח נטען כי "לחוות הדעת הסופית תהא השפעה על ההחלטה באם יש לאפשר לחברות דלק ו/או נובל אנרג'י לקבל את הרישיון או חלק ממנו. כמצוין בחוות הדעת המקדימה של רשות התחרות, החלטה שלא למנוע מדלק ו/או נובל אנרג'י לזכות במכרז ולקבל את הרישיון, עשויה, לכל הפחות, להעלות קשיים תחרותיים". עוד נטען כי "מדובר בהרבה מעבר לכך, הן מבחינת ההשלכה התחרותית על שוק הגז הטבעי, והן מבחינת ההשלכה על טובת הציבור ומשק האנרגיה בישראל".

 

 

 

מתיאס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן
מתיאס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן צילום: יריב כץ

 

 

פרקליטי אנרג'יאן דורשים כי "עוד בטרם תידון השאלה אם לקבל החלטה אשר עלולה לפגוע במרשתנו, יישמעו טענותיה בעניין זה בנפש חפצה, ובטרם יידון העניין ובטרם גיבוש ההחלטה בו. נבקש כי חוות הדעת הסופית תפורסם פרק זמן סביר לפני כל דיון ולפני קבלת ההכרעה בשאלת הענקת הרישיון".

 

דרישת אנרג'יאן לקעקע את השתתפות המתמודדת היחידה מולה במכרז היא חדשה, ומעלה שוב את המתח בין שני הגופים. דלק קידוחים ונובל מכרו לאנרג'יאן לפני כארבע שנים את מאגרי כריש ותנין בסכום שנראה נמוך בזמנו ‑ כ־150 מיליון דולר ותשלום של כ־8% תמלוג על כל מכירת גז. נפח המאגרים שאנרג'יאן זכתה בהם נאמד בזמנו בכ־55 מיליארד מ"ק, אולם שורת קידוחים שנערכו לאחרונה הכפילו את הפח הגז והפכו את אנרג'יאן למתחרה הגדולה של דלק קידוחים ונובל על כל החוזים במשק.

 

בשנתיים האחרונות חתמה אנרג'יאן על שורת חוזים גדולה במשק המקומי, ולאחרונה גברה על מאגרי תמר ולווייתן (בהם מחזיקים דלק ונובל, ל"ג) את חוזה הענק של תחנת הכוח ברמת חובב, בהיקף של כ־2 מיליארד דולר.

 

במשרד האנרגיה עוד לא יודעים כיצד לטפל בבקשה והתגובה שנמסרה אתמול הייתה ש"המכתב התקבל". טענת הפגיעה בתחרות במכרז לרישיון אלון D עלול להתקבל שם בהפתעה, כיוון שרק החודש המשרד האריך ארבעה רישיונות גז אחרים של אנרג'יאן, כאשר מועד הפיתוח שלהם שנקבע לסוף 2020 זז באישורם לסוף 2021.

 

אנרג'יאן אמורה לספק גז למשק המקומי עוד שנה מהיום ורק אז תתפנה לטפל ברישיונות החדשים, אולם עצם הארכת הזמנים שהיא קיבלה עשויה לשמש את דלק/נובל כתגובה לאפשרות שהממונה על התחרות תראה בעיה בהתמודדותן במכרז של רישיון אלון D.

 

אם הממונה על התחרות תחליט שדלק־נובל פסולים מלהתמודד, היא תצטרך להכריע גם האם הרישיון יגיע אוטומטית לידי אנרג'יאן, או שמשרד האנרגיה יוציא מכרז חדש.

 

x