$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

מזרחי טפחות ודיסקונט יממנו את רכישת התחנה ברמת חובב

הבנקים יממנו 2 מיליארד שקל לאדלטק ושיכון ובינוי, שזכו במכרז לרכוש את תחנת הכוח בתמורה ל־4.2 מיליארד שקל מידי חברת החשמל. גם המוסדיים צפויים להשתתף במימון. התחנה ברמת חובב מייצרת 8.5% מההספק הכולל של חברת החשמל

עירית אבישר 06:5721.07.20

עסקת המימון הגדולה בישראל בתחום תחנות הכוח: בנק מזרחי טפחות ובנק דיסקונט יממנו, ביחד עם משקיעים מוסדיים, לאדלטק ושיכון ובינוי את רכישת תחנת הכוח ברמת חובב. ל"כלכליסט" נודע כי שני הבנקים יעמידו לצורך זה מימון בסך של 2 מיליארד שקל.

 

הבנקים צפויים לצרף משקיעים מוסדיים שיעמידו הלוואה בסכום דומה. מדובר בעסקת המימון הגדולה ביותר שנעשתה עד היום בתחום תחנות כוח בישראל. לפני כמה שבועות זכו אדלטק, שבשליטת אורי אדלסבורג, ושיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף, במכרז לרכישת תחנת הכוח מידי חברת החשמל בתמורה ל־4.2 מיליארד שקל. זאת, כחלק מהרפורמה בחברת החשמל.

 

 

נתי סיידוף נתי סיידוף

 

התחנה ברמת חובב היא מתחנות הכוח הגדולות בישראל. התחנה מספקת 1,137 מגה־ואט - מעל ל־8.5% מההספק הכולל של חברת החשמל. בנוסף, קיים בנכס שטח נוסף, בעל פוטנציאל להרחבה עתידית של כוח הייצור.

 

מה דעתך על מניית שיכון ובינוי:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

כאמור, מכירת התחנה נעשית במסגרת החלטת הממשלה מלפני שנתיים לביצוע רפורמה נרחבת בחברת החשמל. הרפורמה כוללת, בין היתר, את הקטנת חלקה של חברת החשמל בייצור החשמל מ־70% ל־35% לאורך השנים, גם ע"י מכירת אמצעי הייצור. בהתאם למתווה התוכנית, נמכרה תחנת הכוח באלון תבור בדצמבר 2019 לחברת MRC בסכום של כ־1.9 מיליארד שקל.

 

אל השלב הסופי במכרז הגיעו שמונה קבוצות, מתוכן זכתה הקבוצה של אדלטק, שמחזיקה בין היתר בתחנת הכוח דוראד, אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה; ושיכון ובינוי, שפועלת בתחום התשתיות בישראל, בהקמת כביש 6, והחזקה בפרויקט כרמלטון.

 

בעבר מימון פרויקטים בסדר גודל שכזה נעשה בעיקר ע"י שני הבנקים הגדולים ‑ הפועלים ולאומי. אולם בשנים האחרונות הרחיבו גם הבנקים הבינוניים את פעילותם במימון עסקאות גדולות בכלל ובתחום התשתיות בפרט. בכדי לממן עסקאות גדולות, נוטים הבנקים לבצע שיתופי פעולה עם בנקים אחרים ועם משקיעים מוסדיים, באמצעות הקמת סינדיקציה שמקטינה את חשיפתם לעסקאות.

 

את העסקה מטעם מזרחי טפחות הוביל אופיר מורד, ראש החטיבה העסקית. בדיסקונט היה זה יובל גביש, ראש החטיבה העסקית בבנק. בשני הבנקים מתמקדים בהתרחבות בתחום האשראי העסקי בשנים האחרונות, ובעיקר במזרחי טפחות, שתיק האשראי שלו מוטה כיום לתחום המשכנתאות.

x