שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

נטישת תחנות הדלק הגיעה לדירוג האשראי של בזן

דירוג מעלות לבזן ירד מ־A לרמה של -A: "אם הירידה בביקוש ובמרווחים תימשך ל־2021, תיתכן הורדה נוספת"

ליאור גוטמן 07:4501.04.20

השיתוק בשיווק הדלק מתגלגל למעלה, לבתי הזיקוק: חברת דירוג האשראי S&P מעלות הורידה אתמול את הדירוג של בית הזיקוק בחיפה לרמה של -A, לאחר שדורג בדירוג A מאז אפריל 2019. לפי מעלות, "מגפת הקורונה צפויה להביא לירידה משמעותית בצריכת מוצרי הנפט, כגון בנזין ודלק סילוני, עקב צמצום התנועה היבשתית והאווירית. מלחמת מחירי הנפט בין רוסיה לסעודיה מחמירה את התנודתיות בשוקי הנפט והזיקוק".  

עוד אומרים במעלות ש"על אף יתרות המזומן של החברה ומיצובה העסקי, אם הירידה בביקוש ובמרווחים בתחום הזיקוק תימשך אל תוך 2021, היא עלולה להביא לפגיעה ביחסים הפיננסיים של החברה עד כדי הורדת דירוג נוספת". מנגד מציינים במעלות שהביקוש למוצרי פלסטיקה וההישענות בישראל על יצרנים מקומיים מגדילים את הביקוש למוצרים אחרים של בזן.

 

מה דעתך על מניית בזן:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה
מה חושבים הגולשים ?
     
50% 0% 50%

לפי נתוני בזןלסוף 2019, החוב הפיננסי שלה נטו (בנקים ומוסדיים) הסתכם ב־855 מיליון דולר לעומת כ־968 מיליון דולר בתום 2018. ההון החוזר (נכסים שוטפים בניכוי התחייבויות שוטפות) הסתכם ב־468 מיליון דולר אל מול 377 מיליון דולר בסוף 2018. הקבוצה ציינה בדו"חות שהיא נכנסה למשבר עם איתנות פיננסית טובה, וככל שיחולו שינויי צריכה במשק, ביכולתה להסב את מתקני הייצור למכירה לחו"ל. עם זאת, הוצאות המימון של החברה זינקו ב־19%, פועל יוצא של רישום רווחים (נטו) משינוי בשערי חליפין לטובתה (בהיקף כ־23 מיליון דולר) ב־2018; אלה לא רק שנעלמו ב2019, אלא הסבו לה הפסד של כ־9 מיליון דולר.

 

בזן מקבלת את הבשורות הרעות ימים ספורים לאחר בשורות טובות: ב־28 במרץ הורה ביהמ"ש המחוזי בחיפה לעירייה המקומית לחדש את היתרי העבודה של מפעל גדיב, כמעט חודש לאחר השבתת העבודות בו. חברת גדיב, שנוסדה לפני 46 שנה, מספקת חומרי גלם לתעשיות הפלסטיקה והכימיה. המשרד להגנת הסביבה טען שהמפעל הוא מהמזהמים באזור, ועיריית חיפה פסלה את רישיון העבודה שלו.

 

בזן ספגה צניחה ברווח הנקי, מ־187 מיליון דולר בסוף 2018 ל־99 מיליון דולר בלבד בסוף 2019. הכנסותיה הסתכמו ב־6.42 מיליארד דולר, ירידה של כ־4% ביחס ל־2018. ברבעון האחרון ירד בכ־5% הביקוש לתזקיקים. הירידה החריפה ברבעון הראשון של 2020, וחלק מחברות שיווק הדלק שרוכשות כמעט את כל הדלקים מבזן - בהן דור אלון, סונול ודלק ישראל - דיווחו בחודש מרץ על צניחה בעשרות רבות של אחוזים בביקורים בתחנות הדלק. גם ענף התובלה חצי מושבת, וגם הרכבת, צרכנית סולר כבדה. לפיכך, ברבעון הראשון של השנה צפויה נפילה עד מחיקה של חלק ממגזרי הדלקים שבזן מזקקת.

 

עובדיה עלי יו"ר בזן עובדיה עלי יו"ר בזן צילום: עמית שעל

 

x