$
שוק ההון

מסע הרכש של פרוטרום: קנתה מכל הבא ליד גם בשווקים מתפתחים

רוסיה היתה רק מדינה אחת במפת ההתרחבות הבלתי פוסקת של פרוטרום. הרציונל היה רכישות של חברות קטנות בדרך כלל בבעלות משפחתית

חזי שטרנליכט 07:4907.08.19
שיטת העבודה של פרוטרום ב־22 השנים של אורי יהודאי כמנכ"ל היתה פשוטה: רכישות אינטנסיביות בקצב של אחת לכמה חודשים של חברות העוסקות בייצור תמציות טעם וריח לענפי תעשייה שונים. פרוטרום ביצעה עשרות רכישות כאלה.

 

 

ב־2013 רכשה פרוטרום נתח ראשון בחברה בשם PTI ברוסיה, שהיתה פעילה גם באוקראינה. מדובר בחברה עם מחזור כולל של 111 מיליון דולר. 61 מיליון דולר נגעו לתמציות והיתרה למסחר.

אורי יהודאי אורי יהודאי צילום: סיון פרג'

 

לא ידוע אם החשדות המדוברים שתוארו אתמול נוגעים לאותה PTI, משום ש־IFF לא הזכירה בהודעתה את השם המדויק של החברה. PTI נוסדה בשנת 1996 והיא חברה שמפתחת תמציות טעם, תערובות תבלינים וחומרי גלם פונקציונליים לתעשיית המזון, בהם חומרי גלם ייחודיים מבוססי חלבון.

 

פרוטרום רכשה את PTI בשני שלבים. בשלב הראשון, ב־2010, היא רכשה 75% תמורת 50.1 מיליון דולר. בשלב השני, בפברואר 2017, מימשה אופציה שניתנה לה במועד הרכישה והשתלטה עליה לחלוטין תמורת סכום נוסף של 40 מיליון דולר.

 

מסע רכישות גם בשווקים מתפתחים

 

רוסיה היתה רק מדינה אחת במפת ההתרחבות הבלתי פוסקת של פרוטרום. הרציונל היה רכישות של חברות קטנות, בדרך כלל בבעלות משפחתית. לא אחת, מי שעמד בראש המשפחה וניהל את החברה במשך עשורים רבים גם החליט להישאר בחברה לאחר שנרכשה.

בדרך כלל התמורה היתה נמוכה יותר מזו ששולמה על PTI, ועמדה על מיליוני דולרים או מיליוני יורו בודדים.

 

חברת פרוטרום היתה מציעה לאחר הרכישה את כל פורטפוליו המוצרים הרחב שלה, שהתבסס על עשרות אלפי מוצרים, ושהיא ראתה בו יתרון שלה. היא הגדירה את הפורטפוליו הרחב כדרך של "מכירות צולבות" (cross selling).

 

כלומר, אם קנתה חברה פלונית ברוסיה ואוקראינה, היא יכולה היתה להציע ללקוחות שלה באותן מדינות את כל עשרות אלפי המוצרים שלה. לכן עשויה היתה להידרש לפעילות יבוא שכוללת מגעים לכאורה עם המכס באותן מדינות.

 

פרוטרום התרחבה בשווקים מערביים כגון נורבגיה, איטליה, ארה"ב, אוסטריה, גרמניה וישראל. כאשר הבולטת שבהן מבחינת היקף כספי היתה בישראל ב־2017, אז רכשה פרוטרום את אנזימוטק תמורת 210 מיליון דולר.

 

אבל מסע הרכש שלה כלל רכישות רבות במדינות בשווקים מתפתחים. כך, למשל, בדצמבר 2017 רכשה בברזיל 51% מחברה בשם ברמיל תמורת 31 מיליון דולר. המחזור של ברמיל עמד על 47 מיליון דולר.

 

בדרום אפריקה רכשה פרוטרום בתחילת אותה שנה חברה בשם יוניק פלייבורס תמורת 6.7 מיליון דולר, בווייטנאם רכשה ב־2017 חברה בשם WFF תמורת 1.3 מיליון דולר ובהודו רכשה ב־2015 חברה בשם סונארום תמורת 17.2 מיליון דולר.

 

ההסתבכות והנסיגה של פרוטרום בארגנטינה

 

פרוטרום כמעט אף פעם לא נסוגה מעסקה בכל שנותיה. אולם מקרה אחד חריג התרחש עם חברת מרואר מארגנטינה, שעל רכישתה הודיעה פרוטרום בתחילת 2018. אלא שהחברה ביטלה את הרכישה בתוך שלושה וחצי חודשים, ביולי באותה שנה, עקב קריסה חדה ומהירה של 30% בפזו הארגנטינאי.

 

אורי יהודאי הסביר בראיון ל"כלכליסט" בנובמבר האחרון את דרך העבודה של החברה: "שחקן קטן או בינוני אומר לנו, 'אני לא רוצה לעבוד עם ארבעה ספקים שונים לכל דבר, זה מורכב מדי בשבילי'. אם אני בפרוטרום נותן לו את החיבור, את הפתרון, אז הוא אוהב את זה. 75% מהלקוחות של פרוטרום הם קטנים ובינוניים. ואלה הם יותר מ־60% מהלקוחות הרלבנטיים בעולם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x